Jan Matoušek
14. 10. 2019 6:02
SUV pomalu, ale jistě vytlačují z nabídek jednotlivých výrobců auta s dříve běžnou karoserií hatchback, sedan či kombi. Mají ale sportovně-užitková auta skutečně tolik výhod, že po MPV brzy dost možná vymažou i další automobilové segmenty? Německý autoklub ADAC se to rozhodl zjistit u deseti dvojic, z nichž jeden model je SUV a druhý má klasickou karoserii.
Závěr
Co tedy ze srovnání autoklubu ADAC vyplývá? Pouze v jediném souboji z deseti SUV zvítězilo nad autem s klasickou karoserií a ve dvou případech se zrodila remíza. Ve zbytku je podle Němců racionálnější upřednostnit standardní karoserii před SUV.
Důvody jsou ve všech případech vesměs stejné. Vůz kategorie SUV je těžší a má horší aerodynamiku (k tomu je potřeba připočíst i větší čelní plochu), což se negativně podepisuje na spotřebě paliva. To se ještě znásobí ve chvíli, kdy je vůz vybaven pohonem všech kol. Klasická karoserie je pak lepší nejen v úspoře paliva, ale i dynamice.
Další rozdíly lze pozorovat v ochraně chodců, kde často vítězí méně robustní hatchback, liftback či kombi. Na druhou stranu se do SUV většinou lépe nastupuje, u menších aut využívají lépe vnitřní prostor (u větších aut tato výhoda často mizí a rozdíly jsou menší, nebo dokonce téměř žádné). Vzhledem k tomu, že SUV jsou aktuálně v módě, na ně automobilky také nasazují větší cenovky než na modely se standardní karoserií. I proto tedy v testu ADAC vozy s karoserií hatchback, kombi či liftback nakonec docela přesvědčivě vyhrály.