Proč koupit SUV? Srovnání ukazuje výhody i nevýhody populárních automobilů

Jan Matoušek Jan Matoušek
14. 10. 2019 6:02
SUV pomalu, ale jistě vytlačují z nabídek jednotlivých výrobců auta s dříve běžnou karoserií hatchback, sedan či kombi. Mají ale sportovně-užitková auta skutečně tolik výhod, že po MPV brzy dost možná vymažou i další automobilové segmenty? Německý autoklub ADAC se to rozhodl zjistit u deseti dvojic, z nichž jeden model je SUV a druhý má klasickou karoserii.

BMW X5 vs. řada 6 Gran Turismo

BMW X5 má oproti řadě 6 Gran Turismo na startu jednu pro někoho nezanedbatelnou výhodu. Nabízí se i se třemi řadami sedadel, byť tedy za příplatek. Liftback vyšší střední třídy takovou možnost nabídnout neumí. Na druhou stranu je řada 6 delší a v konečném součtu nabídne například i výrazně větší kufr v základním uspořádání, což X5 vrací větším místem po sklopení sedaček.

K tomu je třeba připočíst i nižší hmotnost, lepší dynamiku a nižší spotřebu. Podíl na tom ale může mít i fakt, že X5 ve verzi 30d, která je stejně silná jako 630d u liftbacku, má standardně pohon všech kol xDrive. U řady 6 za stejnou vymoženost musí zákazník připlácet. Do řady 6 se ale také lépe nastupuje a minimálně na českém trhu je o něco levnější (ADAC udává o kousek nižší cenu u X5, což v Česku platí ve chvíli, kdy řadu 6 vybavíte pohonem všech kol). V čem je tedy lepší X5? Utáhne toho více a má vyšší světlou výšku.

Srovnání X5 vs. řada 6 Gran Turismo

BMW X5 xDrive 30d BMW 630d Gran Turismo
Motor: přeplňovaný naftový šestiválec přeplňovaný naftový šestiválec
Výkon / Toč. moment: 195 kW / 620 Nm 195 kW / 620 Nm
Zrychlení / Max. rychlost: 6,5 s / 230 km/h 6,1 s / 250 km/h
Hmotnost: 2240 kg 2005 kg
Koeficient odporu vzduchu / čelní plocha 0,31 / 2,9 m2 0,25 / 2,54 m2
Výška karoserie: 175 cm 154 cm
Výška sedadla / prostor mezi sedákem a stropem: 66 cm / 138 cm 47 cm / 124 cm
Známka za nastupování a vystupování: 2,5 2,3
Objem kufru (měření ADAC): 400 / 1555 l 500 / 1435 l
Euro NCAP: 5* 5*
Bezpečnost chodců: 75 % 81 %
Spotřeba (udávaná / měření ADAC): 6,0 / 7,9 l/100 km 5,1 / 6,2 l/100 km
Hodnocení ADAC EcoTest: 2* 3*
Cena od: 1 809 600 Kč 1 784 900 Kč

Klání dvou BMW celkem jednoznačně vyhrál model s klasickou karoserií. Řada 6 Gran Turismo je se stejným motorem lehčí, dynamičtější i aerodynamičtější, úspornější (i výsledky v EcoTestu), lépe chrání chodce a lépe se do ní nastupuje. V rámci českého trhu je i o kousek levnější, v Německu je to pak sice naopak, ale rozdíl cen je tak malý, že jej ADAC v konečném součtu nezohlednil. X5 je tak pouze vyšší a má vyšší pozici sedadel.

Celkové skóre (SUV : klasická karoserie): 2 : 7

 

Právě se děje

Další zprávy