Auta rostou, spotřeba klesá. Dvacet let stará auta jsou dnes otesánci

Jan Matoušek Jan Matoušek
14. 12. 2018 6:10
Automobily se v posledních dvaceti letech významně proměnily. Jestliže koncem 90. let byly za luxus považovány prvky jako klimatizace, tempomat nebo navigace, dnes je to spíše autonomní řízení. A třeba klimatizace se stala prvkem, bez nějž si auto ani neumíme představit. Stejně jako se vyvinula výbava, vyvinuly se i ekologické nároky. Před dvaceti lety nikdo nemusel řešit emise skleníkových plynů. V současnosti však nařízení Evropské unie neodpouští ani gram CO2 a deci paliva navíc. Jak se průměrná spotřeba za dvacet let vyvinula v jednotlivých kategoriích, demonstrujeme na nejprodávanějších modelech dané doby.

Na automobily se spalovacím motorem, spotřebou do 4,0 l/100 km a cenou do půl milionu se podívejte sem.

Foto: Výrobci

Renault Mégane Coupé 2.0 16V

Výkon: 108 kW
Délka/rozvor: 3931/2468 mm
Hmotnost: 1170 kg
Spotřeba: 9,1 l/100 km

V případě sportovních aut (v roce 1998 rozděleno na kupé a kabriolety) příliš nešlo porovnat alespoň přibližně stejně silné vozy. Před dvaceti lety byl nejpopulárnější Renault Mégane Coupé, jehož maximální výkon končil na 108 kW. Přesto má skoro dvakrát silnější Mustang o deci nižší spotřebu.

Foto: Ford

Ford Mustang 2.3 EcoBoost

Výkon: 213 kW
Délka/rozvor: 4784/2720 mm
Hmotnost: 1734 kg
Spotřeba: 9,0 l/100 km

Důvodem, proč to tak je, je downsizing. K tomu je potřeba připočíst lepší zpřevodování a aerodynamiku nebo modernější konstrukci motoru. Pak může i silnější Mustang mít nižší udávanou spotřebu než Renault Mégane. Kromě toho je americké kupé větší, těžší i bezpečnější. Jak se na modernější vůz konec konců sluší.

 

Právě se děje

Další zprávy