Rychlost supersportů v rodinném balení. Splašená kombi proslavilo Audi, má je i Škoda

Jan Matoušek Jan Matoušek
19. 7. 2019 6:02
Nabídka ostrých hatchbacků a SUV je v současné době široká, naproti tomu sportovní kombi jsou úzce profilovanou skupinou automobilů. Přitom spojení praktické karoserie a silného motoru je na první pohled zajímavou kombinací. V těchto dnech navíc slaví jeden ze symbolů této třídy 25 let od svého vzniku. V galerii si proto můžete připomenout nejen Audi RS2 Avant, ale i některé další "splašené" kombíky z minulosti i současnosti.

Škoda Fabia RS/Octavia RS Combi - Česká stopa

Svět rychlých kombíků má i svou českou stopu. Ačkoliv nejde o auta, které ladilo Porsche a mohou dynamikou konkurovat supersportům, i tak by se na ně nemělo zapomínat. Řeč je o Škodách Fabia RS a Octavia RS.

Začneme s Fabií RS, která se objevila spolu s modernizací druhé generace mladoboleslavského malého vozu v roce 2010. Pod kapotou byla 1.4 TSI o výkonu 132 kW, přední kola roztáčel dvouspojkový automat DSG. Nejde o špatné parametry, tím spíš, že zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,3 sekundy je na malé kombi velmi slušné. Spolu s koncem druhé generace ale skončila i éra Fabie RS.

To Octavia RS je větší držák. Kombi přišlo už spolu s první generací na začátku nového tisíciletí. Nabídlo přeplňovanou osmnáctistovku se 132 kW v kombinaci s ručním pětistupňovým řazením. Zrychlení na 100 km/h? Za rovných osm sekund. Lépe na tom byl následovník, jehož dvoulitr dával 147 kW, doba potřeba pro dosažení 100 km/h tak klesla na 7,5 vteřiny. Vedle manuálu se objevila i možnost připlatit si za klasický automat, benzinový motor TFSI pak mohl variovat naftový dvoulitr TDI se 125 kW.

Octavia RS existuje i ve stále ještě současné třetí generaci. Benzinová verze začínala na 162 kW, v současnosti se však nabízí jen s výkonem 180 kW, navíc výhradně se sedmistupňovým automatem DSG. Zrychlení z 0 na 100 km/h proběhne za 6,7 sekundy. K dispozici je i verze s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 135 kW (ten se v průběhu let nezměnil), v současném ceníku kombinovaná jen s pohonem všech kol a automatem DSG. Na stovce je tato verze o vteřinu pomaleji než benzin.

 

Právě se děje

Další zprávy