Jedovaté diesely? Většina vypustí méně škodlivin než srovnatelné benzinové motory

Martin Přibyl Martin Přibyl
19. 12. 2018 6:02
Po vypuknutí aféry Dieselgate v roce 2015 začal na naftové motory doslova hon. Ukázalo se totiž, že Volkswagen (ale i další automobilky) dokázal obcházet měření emisí a v reálném provozu jeho nafťáky produkovaly podstatně více škodlivin, než kolik dovolovala norma. Ve společnosti začala panovat antidieselová nálada, která v Německu (a nejen tam) graduje plánovanými zákazy vjezdu naftových aut do center měst. Automobilky se však dokázaly poučit a řada nafťáků je dnes čistších než benziny. Podívejte se na srovnání odpovídajících benzinových a naftových verzí u pěti modelů.

Vycházíme z nezávislého Ecotestu německého autoklubu ADAC. Auta v něm musí pro dobré hodnocení splnit výrazně přísnější limity, než dovoluje norma. Postupně se zlepšují: zatímco testovaná naftová auta se starší emisní normou Euro 6b vypouštěla v jeho testu v průměru 341 miligramů oxidů dusíku na kilometr, nejnovější vozy (Euro 6c a Euro 6d-TEMP) dosahují na 81 mg. Přesvědčte se v naší grafice.

Foto: iStock

Emisní limity

Základní orientaci v požadavcích na čistotu auta představují požadavky současné normy Euro 6, které do velké míry sjednocují limity škodlivin jak pro benzinové, tak pro naftové motory. Tyto hraniční hodnoty by měl vůz dodržet v laboratoři. Při testování v provozu mohly být dosud limity překročeny o 2,1násobek hodnoty normy, následně měla být tato hranice snížena na 1,5násobek. Toto navýšení ale minulý týden zrušil Evropský soud. Vycházejme tedy z níže uvedených hodnot.

Limity Euro 6 benzin diesel
Emise CO 1000 mg/km 500 mg/km
Emise uhlovodíků 100 mg/km
Emise uhlovodíků a NOx - 170 mg/km
Emise NOx 60 mg/km 80 mg/km
Hmotnost pevných částic 4,5 mg/km 4,5 mg/km
Množství pevných částic 6,0 x 1011 6,0 x 1011

Nutno podotknout, že omezení emisí pevných částic (sleduje se jejich hmotnost i množství) platí v případě benzinových pohonných jednotek jen pro vozy s přímým vstřikováním, kterých je ale dnes na trhu většina. Ke sjednocení limitů tzv. sazí došlo letos v září. Od té doby musí mít auta s přímým vstřikem podobně jako diesely filtry pevných částic.

S ohledem na data na následujících stranách je také jasně patrné, že norma je v řadě ohledů poměrně benevolentní a vozy se spalovacími motory často vykazují násobně lepší hodnoty, než od nich předpis požaduje.

 

Právě se děje

teď

Babiš navrhl zrušit superhrubou mzdu a místo toho zavést sazby 15 a 23 procent

Premiér Andrej Babiš (ANO) předložil ve Sněmovně návrh na zrušení superhrubé mzdy. Místo toho navrhuje zdaňovat zaměstnancům hrubou mzdu sazbou 15 procent a u příjmů nad 48násobek průměrné hrubé mzdy sazbou 23 procent. Svůj návrh chce vložit do vládního daňového balíčku, který má v úterý projednávat Sněmovna.

Babiš v důvodové zprávě uvádí, že navrhované snížení daňového zatížení práce je zamýšleno pouze na dva roky. O definitivním daňovém režimu a výši sazeb se podle něj rozhodne podle aktuálního ekonomického a fiskálního vývoje.

 

Zdroj: ČTK
před 52 minutami

Ant Group, divize čínské Alibaby, získá z prodeje akcií až 35 miliard dolarů, nejvíce v historii

Společnost Ant Group, která je finančně technologickou divizí čínského internetového prodejce Alibaba, získá z prodeje akcií až 35 miliard dolarů (zhruba 808 miliard Kč). Bude to největší primární veřejná nabídka akcií (IPO) v historii. V pondělí to uvedl server CNBC.

Firma nabídne akcie na burzách v Šanghaji a Hongkongu. Pokud vše půjde hladce, předstihne tato nabídka loňskou nabídku akcií energetické společnosti Saudi Aramco, v té době největší na světě.

Zdroj: ČTK
Další zprávy