Jedovaté diesely? Většina vypustí méně škodlivin než srovnatelné benzinové motory

Martin Přibyl Martin Přibyl
19. 12. 2018 6:02
Po vypuknutí aféry Dieselgate v roce 2015 začal na naftové motory doslova hon. Ukázalo se totiž, že Volkswagen (ale i další automobilky) dokázal obcházet měření emisí a v reálném provozu jeho nafťáky produkovaly podstatně více škodlivin, než kolik dovolovala norma. Ve společnosti začala panovat antidieselová nálada, která v Německu (a nejen tam) graduje plánovanými zákazy vjezdu naftových aut do center měst. Automobilky se však dokázaly poučit a řada nafťáků je dnes čistších než benziny. Podívejte se na srovnání odpovídajících benzinových a naftových verzí u pěti modelů.

Vycházíme z nezávislého Ecotestu německého autoklubu ADAC. Auta v něm musí pro dobré hodnocení splnit výrazně přísnější limity, než dovoluje norma. Postupně se zlepšují: zatímco testovaná naftová auta se starší emisní normou Euro 6b vypouštěla v jeho testu v průměru 341 miligramů oxidů dusíku na kilometr, nejnovější vozy (Euro 6c a Euro 6d-TEMP) dosahují na 81 mg. Přesvědčte se v naší grafice.

Foto: BMW

BMW řady 2 Active Tourer

Na kompaktním mnichovském SUV se jasně ukazuje čistota moderních dieselů. Výrazně nižší jsou emise oxidu uhelnatého CO (byť jsou v případě benzinu i přes řádově vyšší číslo v limitu daném normou), benzin je také horší v oblasti pevných částic. Filtr pevných částic u nafty pustí do ovzduší výrazně menší množství sazí.

218i 218d
Palivo  benzin nafta
Výkon 103 kW 110 kW
Spotřeba a emise CO2
Spotřeba 7,7 l/100 km 5,6 l/100 km
Emise CO2 212 g/km 178 g/km
Škodliviny
Emise uhlovodíků 11 mg/km 22 mg/km
Emise CO 375 mg/km 18 mg/km
Emise NOx 14 mg/km 14 mg/km
Hmotnost pevných částic 2,4 mg/km 0,2 mg/km
Množství pevných částic 1,46484 x 10¹¹/km 0,58792 x 10¹¹/km
Hodnocení ADAC 42/50 50/50
 

Právě se děje

Další zprávy