Jedovaté diesely? Většina vypustí méně škodlivin než srovnatelné benzinové motory

Martin Přibyl Martin Přibyl
19. 12. 2018 6:02
Po vypuknutí aféry Dieselgate v roce 2015 začal na naftové motory doslova hon. Ukázalo se totiž, že Volkswagen (ale i další automobilky) dokázal obcházet měření emisí a v reálném provozu jeho nafťáky produkovaly podstatně více škodlivin, než kolik dovolovala norma. Ve společnosti začala panovat antidieselová nálada, která v Německu (a nejen tam) graduje plánovanými zákazy vjezdu naftových aut do center měst. Automobilky se však dokázaly poučit a řada nafťáků je dnes čistších než benziny. Podívejte se na srovnání odpovídajících benzinových a naftových verzí u pěti modelů.

Vycházíme z nezávislého Ecotestu německého autoklubu ADAC. Auta v něm musí pro dobré hodnocení splnit výrazně přísnější limity, než dovoluje norma. Postupně se zlepšují: zatímco testovaná naftová auta se starší emisní normou Euro 6b vypouštěla v jeho testu v průměru 341 miligramů oxidů dusíku na kilometr, nejnovější vozy (Euro 6c a Euro 6d-TEMP) dosahují na 81 mg. Přesvědčte se v naší grafice.

Foto: Kia

Kia Ceed

U hatchbacku od Kie platí to samé, co u MPV od BMW. Korejský benzinový motor je jen o něco málo ekologičtější než ten z Mnichova. Horší výsledek má jen v množství vypouštěných pevných částic.

1.4 T-GDI 1.6 CRDi
Palivo benzin nafta
Výkon 103 kW 100 kW
Spotřeba a emise CO2
Spotřeba 6,5 l/100 km 5,1 l/100 km
Emise CO2 179 g/km 160 g/km
Škodliviny
Emise uhlovodíků 7 mg/km 20 mg/km
Emise CO 133 mg/km 36 mg/km
Emise NOx 12 mg/km 14 mg/km
Hmotnost pevných částic 0,6 mg/km 0,3 mg/km
Množství pevných částic 5,6867 x 10¹¹/km 0,01154 x 10¹¹/km
Hodnocení ADAC 46/50 50/50
 

Právě se děje

Další zprávy