Jedovaté diesely? Většina vypustí méně škodlivin než srovnatelné benzinové motory

Martin Přibyl Martin Přibyl
19. 12. 2018 6:02
Po vypuknutí aféry Dieselgate v roce 2015 začal na naftové motory doslova hon. Ukázalo se totiž, že Volkswagen (ale i další automobilky) dokázal obcházet měření emisí a v reálném provozu jeho nafťáky produkovaly podstatně více škodlivin, než kolik dovolovala norma. Ve společnosti začala panovat antidieselová nálada, která v Německu (a nejen tam) graduje plánovanými zákazy vjezdu naftových aut do center měst. Automobilky se však dokázaly poučit a řada nafťáků je dnes čistších než benziny. Podívejte se na srovnání odpovídajících benzinových a naftových verzí u pěti modelů.

Vycházíme z nezávislého Ecotestu německého autoklubu ADAC. Auta v něm musí pro dobré hodnocení splnit výrazně přísnější limity, než dovoluje norma. Postupně se zlepšují: zatímco testovaná naftová auta se starší emisní normou Euro 6b vypouštěla v jeho testu v průměru 341 miligramů oxidů dusíku na kilometr, nejnovější vozy (Euro 6c a Euro 6d-TEMP) dosahují na 81 mg. Přesvědčte se v naší grafice.

Zařízení na měření emisí za jízdy může vypadat například takto.
Zařízení na měření emisí za jízdy může vypadat například takto. | Foto: ADAC

Jak testuje ADAC

Měření emisí probíhá v případě ADACu v laboratoři i reálném provozu. Použitý laboratorní cyklus vychází v zásadě z moderního WLTP, který se používá při homologaci aut. Němci nicméně test nechají proběhnout se studeným i zahřátým motorem (aby se ověřila funkčnost systémů čištění výfukových plynů za různých podmínek) a následně ho doplňují ještě o vlastní cyklus s označením BAB130. Ten zahrnuje řadu prudkých zrychlení na plný plyn.

O měření emisí přímo v provozu podle pravidel RDE (Real Driving Emissions - dáno emisní normou) byl test doplněn v roce 2016. Stanovení emisí v reálném provozu musí auta absolvovat, aby vyhověla nejpřísnější normě Euro 6d-TEMP (povinná od příštího září). Pokud u nich neproběhne, splňují jen předpis Euro 6c.

Pro hodnocení čistoty vozu však ADAC používá výrazně tvrdší kritéria než evropská norma. Auta dostávají body, maximem je 50 a pro řadu naftových aut na ně není problém dosáhnout. V případě benzinů jsou stejně čisté jen tři vozy: VW up! GTI, Mini One a Mini Cooper Clubman.

Na výsledky srovnatelných vozů a největší propadáky se můžete podívat na následujících stranách (tučně vyznačená čísla v tabulkách značí překročení normy). Všechny naměřené hodnoty, včetně spotřeby a emisí CO2, vycházejí z údajů ADACu.

 

Právě se děje

před 7 hodinami

Turecko ohrožuje evropské hranice, zvažte jeho členství v celní unii, žádá EU řecký premiér

Řecký premiér Kyriakos Mitsotakis vyzval členské země Evropské unie, aby zvážily pokračování celní unie s Tureckem. Uvádí to agentura Reuters. Mitsotakis pronesl výzvu po pátečním setkání v Nikósii s kyperským prezidentem Nicosem Anastasiadesem a s egyptským prezdidentem Abdalem Fatahem Sisím. Zástupci tří zemí se shodli na tvrdé kritice počínání Turecka ve Středomoří.

"Není možné, aby tato země (…) měla výjimku z cel, těžila z přístupu na společný trh a současně ohrožovala východní hranici Evropské unie," uvedl na adresu Turecka Mitsotakis. Celní unie s Tureckem vstoupila v platnost 31. prosince 1995 a díky ní není zahraniční obchod mezi Tureckem a zeměmi EU zatížen cly. Podle Eurostatu bylo v roce 2019 Turecko pátým největším obchodním partnerem EU. Vývoz do Turecka činil 68,2 miliard eur (zhruba 1,76 bilionu korun) a dovoz z Turecka 69,8 miliard eur (zhruba 1,8 bilionu korun). V případě ČR činil export do Turecka 44,2 miliardy korun a import 38,4 miliardy korun.

Zdroj: ČTK
Další zprávy