Jedovaté diesely? Většina vypustí méně škodlivin než srovnatelné benzinové motory

Martin Přibyl Martin Přibyl
19. 12. 2018 6:02
Po vypuknutí aféry Dieselgate v roce 2015 začal na naftové motory doslova hon. Ukázalo se totiž, že Volkswagen (ale i další automobilky) dokázal obcházet měření emisí a v reálném provozu jeho nafťáky produkovaly podstatně více škodlivin, než kolik dovolovala norma. Ve společnosti začala panovat antidieselová nálada, která v Německu (a nejen tam) graduje plánovanými zákazy vjezdu naftových aut do center měst. Automobilky se však dokázaly poučit a řada nafťáků je dnes čistších než benziny. Podívejte se na srovnání odpovídajících benzinových a naftových verzí u pěti modelů.

Vycházíme z nezávislého Ecotestu německého autoklubu ADAC. Auta v něm musí pro dobré hodnocení splnit výrazně přísnější limity, než dovoluje norma. Postupně se zlepšují: zatímco testovaná naftová auta se starší emisní normou Euro 6b vypouštěla v jeho testu v průměru 341 miligramů oxidů dusíku na kilometr, nejnovější vozy (Euro 6c a Euro 6d-TEMP) dosahují na 81 mg. Přesvědčte se v naší grafice.

Foto: Výrobci

Mercedes-Benz třídy C

Benzinový motor v Mercedesu třídy C patří k velice čistým pohonným jednotkám, ale na diesel také nemá. Problémem jsou emise oxidu uhelnatého (CO) a množství pevných částic. Všimněte si rovněž vyšších emisí NOx u benzinu: kvůli nim začal v roce 2015 na diesely hon, dnes mohou být u naftových motorů nižší než u těch benzinových.

C 200 C 220 d
Palivo benzin nafta
Výkon 135 kW 143 kW
Spotřeba a emise CO2
Spotřeba 6,9 l/100 km 5,2 l/100 km
Emise CO2 188 g/km 165 g/km
Škodliviny
Emise uhlovodíků 13 mg/km 2 mg/km
Emise CO 201 mg/km 9 mg/km
Emise NOx 35 mg/km 13 mg/km
Hmotnost pevných částic 0,5 mg/km 0,8 mg/km
Množství pevných částic 1,47115 x 10¹¹/km 0,01433 x 10¹¹/km
Hodnocení ADAC 47/50 50/50
 

Právě se děje

Další zprávy