Jedovaté diesely? Většina vypustí méně škodlivin než srovnatelné benzinové motory

Martin Přibyl Martin Přibyl
19. 12. 2018 6:02
Po vypuknutí aféry Dieselgate v roce 2015 začal na naftové motory doslova hon. Ukázalo se totiž, že Volkswagen (ale i další automobilky) dokázal obcházet měření emisí a v reálném provozu jeho nafťáky produkovaly podstatně více škodlivin, než kolik dovolovala norma. Ve společnosti začala panovat antidieselová nálada, která v Německu (a nejen tam) graduje plánovanými zákazy vjezdu naftových aut do center měst. Automobilky se však dokázaly poučit a řada nafťáků je dnes čistších než benziny. Podívejte se na srovnání odpovídajících benzinových a naftových verzí u pěti modelů.

Vycházíme z nezávislého Ecotestu německého autoklubu ADAC. Auta v něm musí pro dobré hodnocení splnit výrazně přísnější limity, než dovoluje norma. Postupně se zlepšují: zatímco testovaná naftová auta se starší emisní normou Euro 6b vypouštěla v jeho testu v průměru 341 miligramů oxidů dusíku na kilometr, nejnovější vozy (Euro 6c a Euro 6d-TEMP) dosahují na 81 mg. Přesvědčte se v naší grafice.

Foto: Peugeot

Peugeot 508

Ač si benzinový motor vysloužil od ADACu velice dobré hodnocení, ve všech sledovaných emisních parametrech je horší (a někdy výrazně) než čistý nafťák BlueHDI. 

1.6 Puretech 2.0 BlueHDI
Palivo benzin nafta
Výkon 133 kW 120 kW
Spotřeba a emise CO2
Spotřeba 7,0 l/100 km 5,6 l/100 km
Emise CO2 191 g/km 178 g/km
Škodliviny
Emise uhlovodíků 10 mg/km 2 mg/km
Emise CO 592 mg/km 10 mg/km
Emise NOx 33 mg/km 19 mg/km
Hmotnost pevných částic 0,3 mg/km 0,1 mg/km
Množství pevných částic 0,96878 x 10¹¹/km 0,01494 x 10¹¹/km
Hodnocení ADAC 48/50 50/50
 

Právě se děje

Další zprávy