Jedovaté diesely? Většina vypustí méně škodlivin než srovnatelné benzinové motory

Martin Přibyl Martin Přibyl
19. 12. 2018 6:02
Po vypuknutí aféry Dieselgate v roce 2015 začal na naftové motory doslova hon. Ukázalo se totiž, že Volkswagen (ale i další automobilky) dokázal obcházet měření emisí a v reálném provozu jeho nafťáky produkovaly podstatně více škodlivin, než kolik dovolovala norma. Ve společnosti začala panovat antidieselová nálada, která v Německu (a nejen tam) graduje plánovanými zákazy vjezdu naftových aut do center měst. Automobilky se však dokázaly poučit a řada nafťáků je dnes čistších než benziny. Podívejte se na srovnání odpovídajících benzinových a naftových verzí u pěti modelů.

Vycházíme z nezávislého Ecotestu německého autoklubu ADAC. Auta v něm musí pro dobré hodnocení splnit výrazně přísnější limity, než dovoluje norma. Postupně se zlepšují: zatímco testovaná naftová auta se starší emisní normou Euro 6b vypouštěla v jeho testu v průměru 341 miligramů oxidů dusíku na kilometr, nejnovější vozy (Euro 6c a Euro 6d-TEMP) dosahují na 81 mg. Přesvědčte se v naší grafice.

Foto: Volvo

Volvo XC40

Pokud se v předchozích čtyřech případech ukázal jasně lepší výsledek dieselu, Volvo dokazuje, že se dají najít i výjimky. Zde totiž platí opak: benzin je o něco málo čistší než nafťák. Nutno ale podotknout, že ani jeden z motorů nemá dobré hodnocení a oba překračují v měřeních ADAC požadavky normy: benzin v případě oxidu uhelnatého (CO), diesel u oxidů dusíku (NOx).

T5 AWD D4 AWD
Palivo benzin nafta
Výkon 182 kW 140 kW
Spotřeba a emise CO2
Spotřeba 8,6 l/100 km 6,8 l/100 km
Emise CO2 231 g/km 214 g/km
Škodliviny
Emise uhlovodíků 18 mg/km 38 mg/km
Emise CO 2969 mg/km 19 mg/km
Emise NOx 12 mg/km 128 mg/km
Hmotnost pevných částic 0,5 mg/km 0,3 mg/km
Množství pevných částic 4,7335 x 10¹¹/km 0,01915 x 10¹¹/km
Hodnocení ADAC 34/50 28/50

Na následujících stranách si prohlédněte tři auta homologovaná podle nejnovější emisní normy Euro 6d-TEMP s nejhorším výsledkem.

 

Právě se děje

Další zprávy