Karosy, Ikarus 280 nebo Jelcz 043. Připomeňte si kultovní socialistické autobusy

Karosa řady Š nahradila v polovině 60. let neméně legendární Škody 706 RTO.
Zatímco Ikarus 260 se v Československu neobjevil, kloubový Ikarus 280 (lidově harmonika nebo čabajka) byl naopak velmi rozšířený. Nakonec jich tu bylo zakoupeno 4482, píše Harák. Dlouho se objevovaly třeba v pražské hromadné dopravě, třebaže postupně zastaraly. Nástupcem se až na sklonku 80. let staly již zmiňované Karosy řady 700. Vedle Československa bylo možné na tyto modely, kromě jejich domoviny, narazit třeba i v Polsku, existovala také trolejbusová varianta Ikarusu 280. Ten definitivně skončil až na počátku 21. století.
Ikonou polských silnic se však stal především Autosan H9, který měl na rozdíl od svých předchůdců zcela novou konstrukci. Poprvé se představil v roce 1970, sériová výroba 9,3 metru dlouhého autobusu začala o tři roky později. H9 se vyráběla v městské, meziměstské a dálkové verzi s licenčním naftovým motorem Leyland. Autobus se jen s několika relativně malými změnami vyráběl sériově do roku 2003, následovaly ale ještě malé série, údajně až do roku 2006. Dohromady vzniklo na 58 tisíc kusů tohoto modelu, který je v Polsku občas k vidění dodnes. Mimochodem i Autosan dnes stále ještě produkuje autobusy.
V NDR naopak produkce autobusů nikdy nedosahovala úrovně některých dalších zemí socialistického bloku a vlastních konstrukcí nebylo mnoho. Jednou z nich byl Robur LO 2500 a po modernizaci 3000 (písmena LO značí přítomnost zážehového motoru). Je nasnadě, že základ autobusů je v nákladních automobilech, autobusy ale dostaly novou karoserii. Ve výrobě se Robury udržely až do počátku 90. let, autobusy se na některých městských linkách, třeba v Liberci, objevovaly i v Československu, píše se v knize Autobusy a trolejbusy východního bloku.
Zkratku LIAZ mají fanoušci automobilů spojenou především s nákladními vozy Libereckých automobilových závodů. Jenže LiAZ (Likinský autobusový závod) existoval i v bývalém Sovětském svazu, jako výrobce autobusů (a později trolejbusů) z Moskevské oblasti. Nejprve tam byla z automobilky ZiL předána výroba autobusů, v roce 1967 se objevil vlastní (a dodnes nejznámější) typ 677. Ten byl využíván především v městské a meziměstské dopravě, existovaly ale i dálkové verze a v několika modifikacích vydržel v sériové výrobě až do roku 1994. V útrobách pracoval benzinový osmiválec ZiL, bylo možné se ale setkat i s pohonem na LPG nebo dokonce dieselem.
Foto: Iveco
Jan Matoušek Jan Matoušek
17. 6. 2021 6:02
Když někdo vysloví spojení autobus z dob socialismu, jaký model se vám vybaví? Škoda RTO, Karosa řady 700, kloubový Ikarus nebo třeba polský Autosan H9. To jsou jen některé z mnoha příkladů populárních autobusů východního bloku. Několik z nich jsme vybrali a udělali z nich průřez výrobou autobusů napříč socialistickými státy. Připomeňte si tak řadu ikonických modelů.
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 4 hodinami

Závěť britského prince Philipa bude tajná dalších 90 let, rozhodl soud

Závěť zesnulého prince Philipa, manžela britské panovnice Alžběty II., bude zapečetěná a tajná ještě nejméně 90 let, rozhodl dnes nejvyšší soud. Důvodem je ochrana "důstojnosti a postavení" královny, píše BBC News. Již více než století je v Británii zvykem, že po smrti vysoce postaveného člena královské rodiny jsou soudy požádány, aby zapečetily jejich závěti.

Philip, známý též jako vévoda z Edinburghu, byl s královnou ženatý více než 70 let. Brali se ještě předtím, než usedla na trůn. Vévoda zemřel ve věku 99 let letos v dubnu.

"Míra publicity, kterou by zveřejnění pravděpodobně přilákalo, by byla velmi rozsáhlá a zcela v rozporu s cílem zachovat důstojnost panovníka," uvedl v dnes zveřejněném verdiktu soudce Andrew McFarlane.

Stejným způsobem zapečetěných posledních vůlí členů britské monarchie existuje zhruba 30. Ve správě je má nejdéle sloužící soudce nejvyššího soudu se specializací na rodinné právo, jímž je právě teď Andrew McFarlane, vysvětluje BBC. Nejstarší ze závětí pochází od prince Františka z Tecku, mladšího bratra královny Mary, rozené Marie z Tecku. Nejnovější je závěť královny matky z roku 2002.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Futsalisté na MS podlehli Brazílii 0:4, s favoritem drželi krok jen poločas

Čeští futsaloví reprezentanti ve druhém utkání na mistrovství světa v Litvě podlehli favorizované Brazílii 0:4. Rekordní pětinásobní šampioni vstřelili všechny branky ve druhém poločase.

Svěřenci trenéra Tomáše Neumanna nenavázali na úvodní vítězství 5:1 nad Panamou, třetí utkání ve skupině D sehrají v neděli proti Vietnamu, který má na kontě také tři body. "Kanárci" jsou po dvou kolech stoprocentní a mají jistý postup.

Čeští hráči v Klajpedě první půli drželi s Brazilci krok, i když gólmana Gerčáka dvakrát zachránila branková konstrukce. Šance si ale vytvořil i Neumannův tým, ty největší zahodili Seidler se Slováčkem.

Jihoameričané už po přestávce potvrdili roli jasného favorita. Mezi 23. a 24. minutou se dvakrát trefil Ferrao, nejlepší futsalista světa za poslední dva roky. Gerčáka poté překonali ještě kapitán Rodrigo a těsně před koncem Marlon. Češi tak s Brazílií prohráli i poosmé v historii.

Do osmifinále turnaje projdou dvě nejlepší mužstva z šesti skupin a čtyři nejlepší celky na třetích místech. Čeští futsalisté na světovém šampionátu startují počtvrté, nejlepším výsledkem Neumannova výběru je osmé místo z roku 2004.

Mistrovství světa ve futsalu v Litvě:

Skupina D:

Brazílie - Česko 4:0 (0:0)

Branky: 23. a 34. Ferrao, 26. Rodrigo, 20. Marlon.

Sestava Česka: Gerčák (Němec) - Záruba, Slováček, Koudelka, D. Drozd - Homola, Vokoun, P. Drozd, Křivánek, Rešetár, Seidler, Holý, Vnuk. Trenér: Neumann.

Panama - Vietnam 2:3 (2:2)

1. Brazílie 2 2 0 0 13:1 6
2. Česko 2 1 0 1 5:5 3
3. Vietnam 2 1 0 1 4:11 3
4. Panama 2 0 0 2 3:8 0

Skupina C:

Šalamounovy ostrovy - Portugalsko 0:7 (0:3), Thajsko - Maroko 1:1 (0:1).

1. Portugalsko 2 2 0 0 11:1 6
2. Maroko 2 1 1 0 7:1 4
3. Thajsko 2 0 1 1 2:5 1
4. Šalamounovy ostrovy 2 0 0 2 0:13 0

 

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Ozonová díra je letos větší než Antarktida, výrazně se zvětšila v posledním týdnu

Ozonová díra nad jižní polokoulí je letos větší než obvykle a rozměry už přesahuje velikost Antarktidy. Uvedla to dnes evropská agentura pro sledování atmosféry Copernicus, podle níž se díra v ochranné vrstvě atmosféry výrazně zvětšila v posledním týdnu.

"Sledujeme poměrně velkou a potenciálně i hlubokou ozonovou díru," sdělil ředitel agentury Vincent-Henri Peuch. Zvětšování ozonové díry podle něj letos začalo běžně, podobně jako loni, kdy se však změnila v jednu z nejdéle trvajících za dobu měření.

Ozonová vrstva chrání Zemi před rakovinotvorným ultrafialovým zářením ze Slunce. Nad Antarktidou se vytváří každoročně. Vědci nicméně doufají, že by mohla díky omezení škodlivých látek v nadcházejících desetiletích zcela zmizet. Situace se zlepšila díky Montrealskému protokolu z roku 1987, jenž prakticky zastavil výrobu látek, které ozonu škodí.

Odborníci tvrdí, že se ozonová vrstva začíná obnovovat, ale zároveň dodávají, že bude zřejmě trvat do 60. let tohoto století, než z atmosféry zmizí škodlivé látky, podotkla agentura AP.

Zdroj: ČTK
Další zprávy