Jan Matoušek
19. 9. 2021 6:32
Že západní automobilky poskytovaly socialistickým státům licence na výrobu svých vozidel, jsme rozebírali již několikrát. Fiaty z Polska i Sovětského svazu nebo Renaulty a Citroëny z Rumunska jsou nejtypičtějšími příklady. Najdou se ale i zapomenuté licence. Věděli jste třeba, že se sporťáky Alpine dělaly v Bulharsku a Volkswagen Golf v Jugoslávii? Některé zapomenuté licence najdete v galerii.
Polski Fiat 131p
Mysleli jste si, že 125p byla vrcholem polského autoprůmyslu? Ale kdeže, Fiat dodal Polákům i o něco větší a reprezentativnější modely. Mezi lety 1975 a 1980 tak smontovali ve Varšavě v továrně FSO třeba přes tři tisíce automobilů se jménem Polski Fiat 131p Miafiori (na snímku je nicméně italský originál). Jednalo se výhradně o sedan ve verzi Special a později L nebo CL. A protože šlo o poměrně rychlé a hlavně luxusní auto, oblíbili si ho také komunističtí představitelé státu. Ono to s tou socialistickou rovností bylo vždycky poněkud jiné, než se politici snažili prezentovat…