Elektrická budoucnost Škody dostává obrysy. Studie Vision iV oficiálně

Prohlédněte si nový škodovácký koncept Vision iV ze všech úhlů.
Foto: Škoda Auto
Jan Matoušek Jan Matoušek
4. 3. 2019 19:00
Ačkoliv prvním elektromobilem Škody bude již letos upravené Citigo, zraky odborné i laické veřejnosti se upírají především k příštímu roku. Právě tehdy mladoboleslavská automobilka představí svůj první elektrický vůz na koncernové platformě MEB. Konkrétní představu o jeho podobě Škodovka ukazuje již na letošním ženevském autosalonu. Zatím ve formě konceptu, který si říká Vision iV.

První elektrické SUV-kupé představila Škodovka už v roce 2017 ve formě konceptu Vision E. V mezičase také potvrdila, že podobný vůz pustí do sériové výroby, a to od roku 2020. Jak by mohl sériový vůz vypadat, ukazuje nová studie SUV-kupé se jménem Vision iV.

Koncept je dlouhý 4665 mm a má rozvor s délkou 2765 mm. To jsou o něco menší hodnoty než v případě Kodiaqu, zároveň ale vůz jednoznačně překonává kompaktní Karoq. Připomeňme také, že Kodiaq s karoserií SUV-kupé existuje, nabízí se výhradně v Číně s dodatečným označením GT.

Největší inovací chystaného sériového elektromobilu bude využití modulární platformy MEB, která je také základem konceptu. Ta je určena elektromobilům a bude na ní stát třeba chystaný Volkswagen ID Neo. U Vision iV jsou k pohonu využívány dva elektromotory - na každé nápravě jeden - s celkovým výkonem 225 kW.

Maximální rychlost modelu s elektrickým pohonem všech kol je 180 km/h. Z 0 na 100 km/h SUV akceleruje za 5,9 sekundy, zrychlení z 80 na 120 km/h zabere méně než čtyři sekundy. Lithium-ionotová baterie Visionu iV má kapacitu 83 kWh, což podle automobilky stačí na dojezd 500 km. 80 procent kapacity baterie pak lze doplnit za 30 minut.

Škoda Vision iV není zajímavá jen pohonem, ale také designem se žlutým lakem Ultra a 22palcovými koly. Vedle výrazných prvků ale nechybí ani detaily, které známe i ze sériových škodovek. Jde třeba o nápis Škoda na víku kufru, u tohoto modelu podsvícený červeně, zadní světla ve tvaru písmene C, případně linii Tornado na boku karoserie.

Tato linka mimo jiné také zdůrazňuje chybějící kliky dveří, které jsou dotykové. Novinkou jsou přední světla Matrix LED, která jsou propojena světelnou lištou skrz masku chladiče, i kamery místo zrcátek. Na kapotě je podsvícené skleněné logo automobilky.

Dominantou interiéru je bezesporu obrazovka multimediálního systému, k níž patří i opěrka pro ruku. To kvůli co možná nejvíce komfortnímu dotykovému ovládání (příkazy lze zadávat také hlasem nebo gesty). V rámci konektivity nechybí na palubní desce prostor pro dva chytré telefony, propojitelné s hlavním infotainmentem, který se sám může připojit k internetu pomocí rychlých mobilních sítí páté generace. K dispozici jsou i služby Škoda Connect, přičemž odemknout vůz půjde také prostřednictvím chytrého telefonu.

Zároveň jsou důležité i použité materiály - palubní deska a výplně dveří jsou čalouněny syntetickou velurovou kůží, prakticky přes celou šířku interiéru pak lze najít plochy z matně lakované břízové dýhy. Novinkou je dvouramenný volant, kde je místo loga výrobce jen nápis Škoda a na němž nechybí volič jízdních režimů. Praktickým prvkem, vedle 550litrového kufru, jsou otočná sedadla.

Jejich sedáky jsou navíc vyrobeny z materiálu, který je částečně z recyklovaných polyesterových vláken. Ta se používají i při výrobě PET lahví nebo triček, navíc se při jejich výrobě vypouští méně emisí CO2 než u jiných materiálů. Ekologické jsou i zadní koberečky z biologicky rozložitelné přírodní vlny.

Vedle elektropohonu má Vision iV také autonomní řízení na úrovni tři z pěti možných. To znamená například to, že auto může samo řídit na dálnici, včetně předjíždění či přidávání a ubírání plynu. K tomu je vybaveno laserovými senzory, radary i kamerami.

Koncept rovněž umí komunikovat s ostatními vozy, případně s infrastrukturou. Zajímavou funkcí je rozpoznání koncentrace řidiče prostřednictvím sledování pohybu očí, respektive sledování srdečního tepu. V případě nouze, tedy například infarktu, umí Vision iV sám zastavit na krajnici.

Sériová podoba Škody Vision iV přijede v příštím roce, konkrétně v červnu. Jak se bude jmenovat, zatím automobilka neoznámila. V minulosti se spekulovalo například o návratu označení Felicia.

 

Právě se děje

před 10 minutami

Muž nemusí za šíření filmů na webech platit škodu 80 milionů, rozhodl soud

Odvolací Krajský soud v Brně dnes zrušil muži úhradu téměř 80milionové škody za nezákonné šíření filmů prostřednictvím internetu. Obžalovanému Michalovi Pokornému zůstal za čin podmíněný trest, ohledně škody odkázal soud poškozené s jejich nároky na občanskoprávní řízení. Pokorný podle obžaloby v letech 2013 až 2017 umístil na internet víc než 1000 filmů. Znojemský okresní soud mu za to udělil podmíněný trest tři roky vězení odložené na 36 měsíců, v trestu se odrážel i dřívější trest za nakládání s omamnými látkami.

Podmínka muži po středečním rozhodnutí zůstala, krajský soud ale zrušil rozsudek ve výroku o náhradě škody. Bylo by totiž potřeba rozsáhlejšího dokazování. Zhruba desítku poškozených vlastníků filmových práv odkázal na řízení občanskoprávní. Soudce Josef Teplý poznamenal, že podmíněný trest na spodní hranici soud s ohledem na předešlý drogový skutek nepovažuje za přiměřený, nicméně nemohl trest zvýšit, neboť státní zástupce se proti prvoinstančnímu rozsudku neodvolal. Odvolání podal jen Pokorný.

Zdroj: ČTK
před 21 minutami

Telekomunikační marketing asi bude omezen. Sněmovna to schválila v novele

Telekomunikační marketing asi bude do půl roku výrazně omezen. Reklamní operátoři by s telefonickými nabídkami služeb a výrobků mohli nově oslovovat jen ty, kteří si to výslovně přáli. Sněmovna to ve středu schválila v novele o elektronických komunikacích, která má mimo jiné urychlit zavádění vysokorychlostního internetu. Novelu nyní dostane k projednání Senát.

Dolní komora z vládní předlohy vyškrtla ustanovení, jež mělo dát Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže právo získávat provozní a lokalizační údaje z telefonů podnikatelů, které prošetřuje. Podle poslanců by tato pravomoc měla zůstat jen orgánům činným v trestním řízení.

Zdroj: ČTK
před 28 minutami

Nova loni zvýšila zisk o sedm procent na 865 milionů Kč

Televizní skupina Nova loni zvýšila čistý zisk o sedm procent na 865 milionů korun. Tržby klesly o čtyři procenta na 5,24 miliardy Kč. Důvodem poklesu je snížení příjmů z reklamy v terestrickém vysílání. Vyplývá to z výroční zprávy společnosti. Celý zisk firma převede na účet nerozděleného zisku z minulých let.

Příjmy z reklamy tvořily rozhodující část tržeb televize. Výnosy z reklamy v pozemním vysílání klesly o 6,5 procenta na 3,98 miliardy korun, příjmy z internetové inzerce stouply o 0,4 procenta na 252 milionů a tržby z prodeje obchodních sdělení se zvýšily o 0,8 procenta na 511 milionů. Výnosy z předplatného kabelové televize se zvýšily o 17,5 procenta na 410 milionů.

Novu na konci minulého roku koupila od CME investiční skupina PPF.

Zdroj: ČTK
před 44 minutami

Evropská komise schválila první národní plány obnovy

Evropská komise (EK) schválila první národní plány obnovy, na jejichž základě budou země Evropské unie čerpat peníze z mimořádného pandemického fondu. Předsedkyně komise Ursula von der Leyenová ve středu oznámila, že vyráží na návštěvu Portugalska a Španělska, kde zahájí sérii cest po všech státech, jejichž plány komise potvrdila. Mezi prvními zeměmi jsou i Řecko a Dánsko, do unijního summitu plánovaného na příští týden by podle unijních činitelů měla komise schválit 12 národních strategií. Česko, které plán předložilo zatím jako poslední, mezi nimi nebude.

Unijní exekutiva začala před několika dny vydávat dluhopisy, jejichž prostřednictvím chce naplnit bezprecedentní fond o celkovém objemu 750 miliard eur (19,1 bilionu Kč). V úterý oznámila, že díky velké poptávce investorů získala prvních 20 miliard eur, letos by chtěla mít k dispozici zhruba pětinásobek této částky. Z tohoto balíku budou moci státy vyčerpat v rámci předfinancování až 13 procent svých alokací.

Národní plány zohledňují požadavky komise na investice do ekologických či digitálních priorit nebo požadované reformy. Zmíněné čtyři země odevzdaly své plány mezi prvními na přelomu dubna a května. Španělsko bude zemí, která z nevratných grantů dostane největší podíl. Z celkového balíku přímých dotací, který obsahuje 312,5 miliardy eur, by do Madridu mělo putovat až 69,5 miliardy.

Zdroj: ČTK
Další zprávy