Elektrická budoucnost Škody dostává obrysy. Studie Vision iV oficiálně

Prohlédněte si nový škodovácký koncept Vision iV ze všech úhlů.
Foto: Škoda Auto
Jan Matoušek Jan Matoušek
4. 3. 2019 19:00
Ačkoliv prvním elektromobilem Škody bude již letos upravené Citigo, zraky odborné i laické veřejnosti se upírají především k příštímu roku. Právě tehdy mladoboleslavská automobilka představí svůj první elektrický vůz na koncernové platformě MEB. Konkrétní představu o jeho podobě Škodovka ukazuje již na letošním ženevském autosalonu. Zatím ve formě konceptu, který si říká Vision iV.

První elektrické SUV-kupé představila Škodovka už v roce 2017 ve formě konceptu Vision E. V mezičase také potvrdila, že podobný vůz pustí do sériové výroby, a to od roku 2020. Jak by mohl sériový vůz vypadat, ukazuje nová studie SUV-kupé se jménem Vision iV.

Koncept je dlouhý 4665 mm a má rozvor s délkou 2765 mm. To jsou o něco menší hodnoty než v případě Kodiaqu, zároveň ale vůz jednoznačně překonává kompaktní Karoq. Připomeňme také, že Kodiaq s karoserií SUV-kupé existuje, nabízí se výhradně v Číně s dodatečným označením GT.

Největší inovací chystaného sériového elektromobilu bude využití modulární platformy MEB, která je také základem konceptu. Ta je určena elektromobilům a bude na ní stát třeba chystaný Volkswagen ID Neo. U Vision iV jsou k pohonu využívány dva elektromotory - na každé nápravě jeden - s celkovým výkonem 225 kW.

Maximální rychlost modelu s elektrickým pohonem všech kol je 180 km/h. Z 0 na 100 km/h SUV akceleruje za 5,9 sekundy, zrychlení z 80 na 120 km/h zabere méně než čtyři sekundy. Lithium-ionotová baterie Visionu iV má kapacitu 83 kWh, což podle automobilky stačí na dojezd 500 km. 80 procent kapacity baterie pak lze doplnit za 30 minut.

Škoda Vision iV není zajímavá jen pohonem, ale také designem se žlutým lakem Ultra a 22palcovými koly. Vedle výrazných prvků ale nechybí ani detaily, které známe i ze sériových škodovek. Jde třeba o nápis Škoda na víku kufru, u tohoto modelu podsvícený červeně, zadní světla ve tvaru písmene C, případně linii Tornado na boku karoserie.

Tato linka mimo jiné také zdůrazňuje chybějící kliky dveří, které jsou dotykové. Novinkou jsou přední světla Matrix LED, která jsou propojena světelnou lištou skrz masku chladiče, i kamery místo zrcátek. Na kapotě je podsvícené skleněné logo automobilky.

Dominantou interiéru je bezesporu obrazovka multimediálního systému, k níž patří i opěrka pro ruku. To kvůli co možná nejvíce komfortnímu dotykovému ovládání (příkazy lze zadávat také hlasem nebo gesty). V rámci konektivity nechybí na palubní desce prostor pro dva chytré telefony, propojitelné s hlavním infotainmentem, který se sám může připojit k internetu pomocí rychlých mobilních sítí páté generace. K dispozici jsou i služby Škoda Connect, přičemž odemknout vůz půjde také prostřednictvím chytrého telefonu.

Zároveň jsou důležité i použité materiály - palubní deska a výplně dveří jsou čalouněny syntetickou velurovou kůží, prakticky přes celou šířku interiéru pak lze najít plochy z matně lakované břízové dýhy. Novinkou je dvouramenný volant, kde je místo loga výrobce jen nápis Škoda a na němž nechybí volič jízdních režimů. Praktickým prvkem, vedle 550litrového kufru, jsou otočná sedadla.

Jejich sedáky jsou navíc vyrobeny z materiálu, který je částečně z recyklovaných polyesterových vláken. Ta se používají i při výrobě PET lahví nebo triček, navíc se při jejich výrobě vypouští méně emisí CO2 než u jiných materiálů. Ekologické jsou i zadní koberečky z biologicky rozložitelné přírodní vlny.

Vedle elektropohonu má Vision iV také autonomní řízení na úrovni tři z pěti možných. To znamená například to, že auto může samo řídit na dálnici, včetně předjíždění či přidávání a ubírání plynu. K tomu je vybaveno laserovými senzory, radary i kamerami.

Koncept rovněž umí komunikovat s ostatními vozy, případně s infrastrukturou. Zajímavou funkcí je rozpoznání koncentrace řidiče prostřednictvím sledování pohybu očí, respektive sledování srdečního tepu. V případě nouze, tedy například infarktu, umí Vision iV sám zastavit na krajnici.

Sériová podoba Škody Vision iV přijede v příštím roce, konkrétně v červnu. Jak se bude jmenovat, zatím automobilka neoznámila. V minulosti se spekulovalo například o návratu označení Felicia.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 2 minutami

Na Děčínsku se v sobotu navečer převrátil traktor, zemřeli dva lidé

Na Děčínsku u Dolních Habartic v sobotu navečer zemřeli muž a žena, s nimiž se převrátil traktor. Okolnosti tragické nehody policie dál vyšetřuje.

Traktor se dvěma lidmi se převrátil kolem 18:00. "Utrpěli zranění neslučitelné se životem a bohužel na místě jim podlehli. Na místo vzlétl vrtulník a vyjela i sanita, bohužel už těmto osobám jsme nemohli pomoci," uvedl krajský mluvčí záchranné služby Prokop Voleník. Podle regionální mluvčí policie Aleny Bartošové je šetření příčiny tragické nehody na začátku. 

Zdroj: ČTK
před 55 minutami

Karlovarský kapitán Vondráček dostal třízápasový trest za účast v bitce

Hokejový útočník Tomáš Vondráček z Karlových Varů dostal od disciplinární komise extraligy třízápasový trest za účast v bitce v závěru pátečního utkání 7. kola ve Zlíně. Kapitán Energie se zapojil do šarvátky s obráncem Tomášem Žižkou poté, co na led skočil ze střídačky. Jednozápasový trest dostal litvínovský útočník Martin Havelka, který fauloval Davida Kašeho.

Vondráček se do bitky s Žižkou, kterou odstartoval kontakt zlínského kapitána s brankářem Karlových Varů Filipem Novotným, zapojil i přesto, že v momentě jejího začátku nebyl na ledě. Od rozhodčích Reného Hradila a Filipa Vrby za to dostal vedle pětiminutového trestu i osobní trest do konce utkání.

"V okamžiku zahájení šarvátky nebyl na ledové ploše, ale opustil hráčskou lavici a po příjezdu napadl protihráče zaměstnaného konfliktem s dalším soupeřem. V úderech do helmy a nechráněné části obličeje pokračoval i nadále, přičemž se agresivním způsobem zbavil čárového rozhodčího, který se snažil šarvátku přerušit a zabránit, aby se dostal do blízkosti protihráče," uvedl předseda disciplinární komise Viktor Ujčík v tiskové zprávě s tím, že Vondráčkovi zároveň udělil i pokutu ve výši deseti procent měsíčního platu.

Karlovarský útočník tak nuceně vynechá zápasy v Pardubicích, Třinci a Mladé Boleslavi. Trest v horní polovině možné sazby dostal Vondráček i proto, že v uplynulých dvou letech byl dvakrát trestaný.

Havelka dostal jednozápasový trest za faul na Kašeho v polovině druhé třetiny pátečního zápasu, za který jej ale rozhodčí Vladimír Pešina a Oldřich Hejduk nevyloučili. Disciplinární komise jej však na základě podnětu Sparty řešila.

"Zneužil situace, kdy byl protihráč po předchozím pokusu o zakončení ve snížené pozici a měl minimální šanci se střetu bránit, k tomu, aby cíleně změnil směr své jízdy a zasáhl ho. Před střetem nezvýšil rychlost, ruce držel u těla a před zákrokem se neodrazil, jednoznačně však zneužil protihráčovy situace a porušil zásadu, že je povinen postupovat tak, aby zásahem do hlavy nebo krku neohrozil zdraví protihráče," uvedl Ujčík. Havelka vynechá dnešní utkání 8. kola proti Plzni.

Zdroj: ČTK
Další zprávy