Nejslavnější český kabriolet slaví šedesátku. Připomeňte si legendární Škodu Felicia

Škoda Felicia byla poprvé představena na výstavě v Lipsku. Přesně 1. března 1959. Podívejte se na ni v galerii.
Dobový prospekt z roku 1959 ukazuje Felicii ještě bez typických ploutviček na zadních blatnících.
Škoda Felicia na výstavě v Mexico City (1960).
Fotografie z roku 1959 ukazuje Felicii vystavenou v kanadském Vancouveru.
Modernizovaná Felicia v Praze (1961).
Foto: Škoda Auto
Martin Přibyl Martin Přibyl
1. 3. 2019 6:04
Psal se 1. březen roku 1959 a na autosalonu v německém Lipsku se veřejnosti poprvé představila Škoda Felicia. Dodnes jednoznačně nejslavnější český kabriolet následně patřil k perlám výstav v Ženevě (12.-22. března 1959) a od 4. dubna téhož roku byly tři vozy prezentovány i v New Yorku. Přítomnost na americkém trhu byla tehdy pro Škodu věcí prestiže a Felicia byla do velké míry určena právě pro export.

Stejně jako byla novodobá Felicia vlastně zásadně upraveným Favoritem, měla i letos šedesátiletá babička leccos společného se svým předchůdcem, modelem Škoda 450. To samé ostatně platí i o první a letos rovněž šedesát let staré Octavii, která byla důslednou modernizací příbuzných typů 440 a 445.

Předchůdce Felicie se vyráběl v letech 1957 až 1959 zejména pro náročné západní trhy, mezi něž patřila i Velká Británie nebo USA. Celkem z linky sjelo 1010 "čtyřistapadesátek".

Nový model se lišil upravenou maskou nebo interiérem. Mezi největší změny technického rázu patřila nová, vyspělejší přední náprava, která byla místo příčného listového pera odpružena vinutými pružinami. Vůz měl kvůli tomu o deset milimetrů kratší rozvor (2390 vs. 2400 mm) a o něco užší rozchod vpředu (1200 vs. 1210 mm). O nějakých třicet kilo se naopak zvedla hmotnost - Felicia vážila 930 kilogramů.

Novinkou byly také masivní pryžové silentbloky, které měly minimalizovat přenos vibrací z podvozku s centrálním páteřním rámem do karoserie, a účinnější asymetrické světlomety.

Zatímco podvozek se oproti Škodě 450 výrazně změnil, motor zůstal ve Felicii prakticky stejný. Jednalo se o čtyřválec o objemu 1089 cm3, který měl výkon 36,8 kW, tedy 50 koní (odtud označení původního modelu 450).

Škoda Felicia (1959)

Motor: benzinový 4válec, 1089 cm3
Výkon: 36,8 kW v 5500 ot./min.
Točivý moment: 74,5 Nm při 3500 ot./min.
Nejvyšší rychlost: 130 km/h
Kombinovaná spotřeba: 9,0 l/100 km
Pohotovostní hmotnost: 930 kg
Objem zavazadlového prostoru: 320 l
Cena dnes: cca 800 000 Kč (dobrý stav)

Auto s ním dokázalo jet 130 kilometrů za hodinu (tachometr mohl ovšem ukázat i stošedesátku) a v průměru si řeklo o devět litrů na sto. Dodávalo se s čtyřstupňovou manuální převodovkou, řazení se oproti 450 přesunulo ze sloupku řízení na podlahu.

Felicia nebyla žádným obrem. Na délku měla lehce přes čtyři metry, dovnitř se vešli čtyři pasažéři a 320 litrů zavazadel. Omezením byla spíš užitečná hmotnost 300 kilogramů. Před nepřízní počasí mohla posádku ochránit buď plátěná stahovací střecha, nebo odnímatelný pevný laminátový hardtop.

Stejně jako starší 450 i Felicia byla pro tehdejší AZNP (Automobilové závody, národní podnik) především exportním artiklem. Z celkově vyrobených 14 863 exemplářů se jich mimo Československo vyvezly dvě třetiny.

Po modernizaci v roce 1961 měla Felicia novou palubní desku ze sklolaminátu. Čalouněna byla černou koženkou.
Po modernizaci v roce 1961 měla Felicia novou palubní desku ze sklolaminátu. Čalouněna byla černou koženkou. | Foto: Škoda Auto

Již v prvním roce výroby se vývoz pohyboval okolo 70 procent z 3251 Felicií, které tehdy vznikly. Otevřená škodovka se prodávala prakticky po celém světě, i za velkou louží, v USA, Kanadě nebo Mexiku.

Mezi její nejznámější zahraniční majitele patřil slavný hokejista Maurice "Rocket" Richard, kapitán týmu Montreal Canadiens, první hráč, který v NHL dokázal vstřelit padesát gólů v padesáti zápasech, a první nepolitik, kterému kanadská provincie Quebec po jeho smrti v roce 2000 vypravila státní pohřeb.

Výrazné ploutvičky jsou znakem vozů po modernizaci.
Výrazné ploutvičky jsou znakem vozů po modernizaci. | Foto: Škoda Auto

Během svého životního cyklu se Felicia dočkala i modernizace a také silnější verze Super. Modernizace přišla na řadu v roce 1961. Auto dostalo silnější motor o objemu 1,1 litru a výkonu 52 koní (to i díky tomu, že se do Felicie dal tankovat lepší benzin s oktanovým číslem 70).

Upravena byla rovněž maska, zadní svítilny byly nově kapkové a umístěné ve zvýšených ploutvičkových blatnících. V interiéru prošla změnou palubní deska, nově byla ze sklolaminátu Polytex a čalouněna byla černou koženkou.  

Verze Super přibyla v nabídce o rok později. Měla ještě silnější motor o objemu 1221 cm3 s dvojicí československých karburátorů Jikov a výkonem 40,5 kilowattu. Motoru sice vzrostla spotřeba na devět a půl litru, současně se ale také zvýšila maximální rychlost na 135 kilometrů za hodinu.

Felicia Super ale již ve výrobě společně se slabší variantou vydržela jen dva roky. V roce 1964 se poslední škodovácký sériový kabriolet s rámovým podvozkem odebral do automobilového důchodu. Škoda ostatně již nikdy otevřené sériové auto nevyráběla, kabriolety na bázi Rapidu nebo Favoritu vznikaly u úpravců, jako byl Metalex.

Rychlý konec Felicie nic nemění na tom, že se dodnes jedná o československou ikonu a velice populární auto, které je vyhledávané i mezi veteránisty. O tom ostatně svědčí i ceny, za něž se prodávají zachovalé kousky s nízkým nájezdem. Za takovou Felicii totiž klidně dáte 800 tisíc korun.

Felicia má za sebou i filmovou kariéru. Její asi nejznámější rolí je účinkování v muzikálu Dáma na kolejích z roku 1966. Na závěr snímku Ladislava Rychmana vytvoří dvacet kabrioletů špalír pro zpívající hlavní hrdinku.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 5 minutami

Státy EU se shodly na reformě DPH, mohou zlevnit léky či ekologické produkty

Země Evropské unie budou moci snížit daň z přidané hodnoty (DPH) u většího množství produktů, než tomu bylo dosud. Na flexibilnějších pravidlech, která umožní výrazně snížit daň například u základních potravin, léků, hygienických potřeb, internetového připojení či klimaticky šetrných produktů, se dnes shodli unijní ministři financí. Sedmadvacítka navíc zavádí nejnižší daňovou sazbu do pěti procent, kterou by podle ministryně financí Aleny Schillerové mohlo Česko uplatnit například u dětských plen či dámské hygieny. Českou vládou plánovanou nulovou sazbu u energií podle nových pravidel naopak zavést nepůjde.

Evropský blok se několik let dohadoval na úpravě nevyhovujících pravidel, která vedla k tomu, že jednotlivé státy musely velmi často pracně vyjednávat výjimky pro sazby u zboží, jež považovaly za důležité. Státy se nakonec shodly na širokém seznamu položek, které budou moci země zařazovat do snížených daňových sazeb.

"Členské státy budou mít větší flexibilitu, aby jejich systémy DPH odrážely vnitrostátní politická rozhodnutí a zároveň zajistily soudržnost se společnými evropskými prioritami: zelenou a digitální transformací a samozřejmě ochranou veřejného zdraví," komentoval dnešní shodu ministrů eurokomisař pro ekonomiku Paolo Gentiloni.

Podle české ministryně financí je přínosem zejména zavedení takzvané supersnížené sazby od nuly do pěti procent. "Tuto sazbu budeme moci uplatňovat na základní potraviny, dětské plenky, léky, ženské hygienické potřeby, ochranné pomůcky, přepravu osob, dodání knih či rozvod vody, což zatím nebylo ČR dovoleno," řekla po jednání Schillerová.

Zdroj: ČTK
před 58 minutami

Seznam Zprávy: Česko musí dle Evropské komise dořešit tři body z auditu k Babišovu střetu zájmů

Česko musí podle Evropské komise dořešit ještě tři problematické body související s auditem ke střetu zájmů premiéra Andreje Babiše (ANO). Uvedl to v úterý server Seznam Zprávy, podle kterého to komise napsala v dopise zaslaném na konci listopadu do Česka. Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), které s EK o auditu za Česko jedná, serveru pouze potvrdilo přijetí dopisu. Jeho obsah nekomentovalo. Letos v dubnu EK, která je jedním z vrcholných orgánů Evropské unie, zveřejnila závěrečnou auditní zprávu. Podle ní je premiér Babiš ve střetu zájmů, neboť ovládá holding Agrofert i po vložení koncernu do svěřenských fondů a zároveň se podílí na rozhodování o rozdělování dotací EU. Babiš to popírá.

EK v souvislosti s auditem požádala české úřady o řadu preventivních a nápravných opatření, která mají zajistit dodržování zákona o střetu zájmů. V srpnu komise Česko varovala před tím, že pokud se opatření nezlepší, může zastavit evropské dotace. Z listopadového dopisu podle Seznam Zpráv vyplývá, že zůstávají nedokončené ještě tři body. Jedním je zlepšení řídících a kontrolních systémů pro rozhodování o unijních dotacích, druhým prověření splnění kritérií u několika dotací na inovace pro Agrofert a třetím prověření podpory pro firmu Lovochemie z koncernu Agrofert na inovaci technologie výroby sirných hnojiv.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Biatlonová exhibice se kvůli koronaviru ani letos nepojede

Populární biatlonová exhibice se ani letos v tradičním termínu mezi Vánoci a Novým rokem na stadionu fotbalistů Schalke v Gelsenkirchenu neuskuteční. Kvůli koronavirovým opatřením ve spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko organizátoři akci s termínem 28. prosince přeložili na příští rok.

Exhibiční závod smíšených dvojic Biathlon World Team Challenge se kvůli šíření covidu-19 v Gelsenkirchenu nejel už loni. Byl přeložen do venkovní biatlonové arény v Ruhpoldingu, což je možnost, o které pořadatelé uvažují i letos. České jedničky Markéta Davidová a Michal Krčmář v soutěži obsadili šesté místo.

Další zprávy