Nejslavnější český kabriolet slaví šedesátku. Připomeňte si legendární Škodu Felicia

Škoda Felicia byla poprvé představena na výstavě v Lipsku. Přesně 1. března 1959. Podívejte se na ni v galerii.
Dobový prospekt z roku 1959 ukazuje Felicii ještě bez typických ploutviček na zadních blatnících.
Škoda Felicia na výstavě v Mexico City (1960).
Fotografie z roku 1959 ukazuje Felicii vystavenou v kanadském Vancouveru.
Modernizovaná Felicia v Praze (1961).
Foto: Škoda Auto
Martin Přibyl Martin Přibyl
1. 3. 2019 6:04
Psal se 1. březen roku 1959 a na autosalonu v německém Lipsku se veřejnosti poprvé představila Škoda Felicia. Dodnes jednoznačně nejslavnější český kabriolet následně patřil k perlám výstav v Ženevě (12.-22. března 1959) a od 4. dubna téhož roku byly tři vozy prezentovány i v New Yorku. Přítomnost na americkém trhu byla tehdy pro Škodu věcí prestiže a Felicia byla do velké míry určena právě pro export.

Stejně jako byla novodobá Felicia vlastně zásadně upraveným Favoritem, měla i letos šedesátiletá babička leccos společného se svým předchůdcem, modelem Škoda 450. To samé ostatně platí i o první a letos rovněž šedesát let staré Octavii, která byla důslednou modernizací příbuzných typů 440 a 445.

Předchůdce Felicie se vyráběl v letech 1957 až 1959 zejména pro náročné západní trhy, mezi něž patřila i Velká Británie nebo USA. Celkem z linky sjelo 1010 "čtyřistapadesátek".

Nový model se lišil upravenou maskou nebo interiérem. Mezi největší změny technického rázu patřila nová, vyspělejší přední náprava, která byla místo příčného listového pera odpružena vinutými pružinami. Vůz měl kvůli tomu o deset milimetrů kratší rozvor (2390 vs. 2400 mm) a o něco užší rozchod vpředu (1200 vs. 1210 mm). O nějakých třicet kilo se naopak zvedla hmotnost - Felicia vážila 930 kilogramů.

Novinkou byly také masivní pryžové silentbloky, které měly minimalizovat přenos vibrací z podvozku s centrálním páteřním rámem do karoserie, a účinnější asymetrické světlomety.

Zatímco podvozek se oproti Škodě 450 výrazně změnil, motor zůstal ve Felicii prakticky stejný. Jednalo se o čtyřválec o objemu 1089 cm3, který měl výkon 36,8 kW, tedy 50 koní (odtud označení původního modelu 450).

Škoda Felicia (1959)

Motor: benzinový 4válec, 1089 cm3
Výkon: 36,8 kW v 5500 ot./min.
Točivý moment: 74,5 Nm při 3500 ot./min.
Nejvyšší rychlost: 130 km/h
Kombinovaná spotřeba: 9,0 l/100 km
Pohotovostní hmotnost: 930 kg
Objem zavazadlového prostoru: 320 l
Cena dnes: cca 800 000 Kč (dobrý stav)

Auto s ním dokázalo jet 130 kilometrů za hodinu (tachometr mohl ovšem ukázat i stošedesátku) a v průměru si řeklo o devět litrů na sto. Dodávalo se s čtyřstupňovou manuální převodovkou, řazení se oproti 450 přesunulo ze sloupku řízení na podlahu.

Felicia nebyla žádným obrem. Na délku měla lehce přes čtyři metry, dovnitř se vešli čtyři pasažéři a 320 litrů zavazadel. Omezením byla spíš užitečná hmotnost 300 kilogramů. Před nepřízní počasí mohla posádku ochránit buď plátěná stahovací střecha, nebo odnímatelný pevný laminátový hardtop.

Stejně jako starší 450 i Felicia byla pro tehdejší AZNP (Automobilové závody, národní podnik) především exportním artiklem. Z celkově vyrobených 14 863 exemplářů se jich mimo Československo vyvezly dvě třetiny.

Po modernizaci v roce 1961 měla Felicia novou palubní desku ze sklolaminátu. Čalouněna byla černou koženkou.
Po modernizaci v roce 1961 měla Felicia novou palubní desku ze sklolaminátu. Čalouněna byla černou koženkou. | Foto: Škoda Auto

Již v prvním roce výroby se vývoz pohyboval okolo 70 procent z 3251 Felicií, které tehdy vznikly. Otevřená škodovka se prodávala prakticky po celém světě, i za velkou louží, v USA, Kanadě nebo Mexiku.

Mezi její nejznámější zahraniční majitele patřil slavný hokejista Maurice "Rocket" Richard, kapitán týmu Montreal Canadiens, první hráč, který v NHL dokázal vstřelit padesát gólů v padesáti zápasech, a první nepolitik, kterému kanadská provincie Quebec po jeho smrti v roce 2000 vypravila státní pohřeb.

Výrazné ploutvičky jsou znakem vozů po modernizaci.
Výrazné ploutvičky jsou znakem vozů po modernizaci. | Foto: Škoda Auto

Během svého životního cyklu se Felicia dočkala i modernizace a také silnější verze Super. Modernizace přišla na řadu v roce 1961. Auto dostalo silnější motor o objemu 1,1 litru a výkonu 52 koní (to i díky tomu, že se do Felicie dal tankovat lepší benzin s oktanovým číslem 70).

Upravena byla rovněž maska, zadní svítilny byly nově kapkové a umístěné ve zvýšených ploutvičkových blatnících. V interiéru prošla změnou palubní deska, nově byla ze sklolaminátu Polytex a čalouněna byla černou koženkou.  

Verze Super přibyla v nabídce o rok později. Měla ještě silnější motor o objemu 1221 cm3 s dvojicí československých karburátorů Jikov a výkonem 40,5 kilowattu. Motoru sice vzrostla spotřeba na devět a půl litru, současně se ale také zvýšila maximální rychlost na 135 kilometrů za hodinu.

Felicia Super ale již ve výrobě společně se slabší variantou vydržela jen dva roky. V roce 1964 se poslední škodovácký sériový kabriolet s rámovým podvozkem odebral do automobilového důchodu. Škoda ostatně již nikdy otevřené sériové auto nevyráběla, kabriolety na bázi Rapidu nebo Favoritu vznikaly u úpravců, jako byl Metalex.

Rychlý konec Felicie nic nemění na tom, že se dodnes jedná o československou ikonu a velice populární auto, které je vyhledávané i mezi veteránisty. O tom ostatně svědčí i ceny, za něž se prodávají zachovalé kousky s nízkým nájezdem. Za takovou Felicii totiž klidně dáte 800 tisíc korun.

Felicia má za sebou i filmovou kariéru. Její asi nejznámější rolí je účinkování v muzikálu Dáma na kolejích z roku 1966. Na závěr snímku Ladislava Rychmana vytvoří dvacet kabrioletů špalír pro zpívající hlavní hrdinku.

 

Právě se děje

před 4 minutami

Sáblíková byla na SP v Heerenveenu devátá v závodu na 1500 metrů

Rychlobruslařka Martina Sáblíková obsadila 9. místo v závodu na 1500 metrů na Světovém poháru v Heerenveenu. Z vítězství se radovala Brittany Boweová z USA. Druhá Češka na startu Nikola Zdráhalová zajela šestnáctý čas.

Třiatřicetiletá Sáblíková se v premiérovém SP v této sezoně představila v páté rozjížďce společně s Isabelle Weidemannovou z Kanady, porazila ji a zároveň vylepšila své letošní maximum z minulého týdne z vícebojařského ME. Svěřenkyně trenéra Petra Nováka zajela čas 1:55,48 minuty.

O devět let mladší Zdráhalová nastoupila na led v komplexu Thialf hned po reprezentační kolegyni a příliš se jí nedařilo. Za výkonem z minulého týdne zaostala o 0,89 sekundy.

Boweová se jako jediná dostala časem pod hranici 1:54 minuty. Druhá skončila domácí hvězda Ireen Wüstová, jež před týdnem nestartovala na kontinentálním šampionátu, protože se neprobojovala do nizozemského výběru. Třetí skončila čerstvá mistryně Evropy Antoinette de Jongová.

před 5 minutami

Český dvojbob skončil v závodě SP v Königssee čtrnáctý

Dominik Dvořák s Dominikem Suchým v závodě Světového poháru dvojbobů v Königssee obsadili 14. místo a v novém roce stále čekají na umístění v nejlepší desítce. Pro desáté vítězství v sezoně si dojel Francesco Friedrich z Německa.

Dvořák ve dvou jízdách zaznamenal celkový čas 1:40,27 a na vítěze ztratil přes sekundu a půl. Od desátého místa osmadvacetiletého pilota dělilo 13 setin sekundy. Český dvojbob potřetí za sebou skončil mimo nejlepší desítku, ve které naopak v prosinci nechyběl ve čtyřech závodech za sebou. Jeho maximem v ročníku je čtvrté místo.

Nadvládu v dosavadním průběhu Světového poháru potvrdil Friedrich, který si v Königssee dojel pro desáté vítězství v jedenácti závodech. Dnes vyhrál o dvě desetiny před krajanem Johannesem Lochnerem, třetí říčku obsadil už s téměř sekundovou ztrátou Benjamin Maier z Rakouska.

před 21 minutami

Norové při návratu do SP získali ve skiatlonu všech šest medailí

Norská reprezentace v běhu na lyžích při návratu do Světového poháru po téměř dvou měsících zcela ovládla skiatlon v Lahti. V závodě žen na 2×7,5 km zvítězila Therese Johaugová před Helene Marií Fossesholmovou a Heidi Wengovou. Jejich týmoví kolegové na dvojnásobné trati si rozebrali medaile v pořadí Emil Iversen, Sjur Röthe, Paal Golberg.

Závody SP v běhu na lyžích v Lahti (Finsko) - skiatlon:

Muži (2×15 km):

1. Iversen 1:10:18,4, 2. Röthe -0,4, 3. Golberg -6,6, 4. Krüger (všichni Nor.) -9,5, 5. Bolšunov (Rus.) -20,9, 6. Holund (Nor.) -28,7, 7. Cologna (Švýc.) -32,8, 8. Niskanen (Fin.) -33,0, 9. Burman (Švéd.) -35,8, 10. Moch (Něm.) -41,8.

Průběžné pořadí SP (po 18 z 28 závodů): 1. Bolšunov 1391, 2. Jakimuškin (Rus.) 660, 3. Manificat (Fr.) 588, 4. Melničenko 571, 5. Bělov 562, 6. Malcev (všichni Rus.) 525, …42. Novák 105, 77. Šeller 24, 91. Pechoušek 10, 94. Černý 10, 95. Kalivoda 8, 102. Fellner 5, 103. Knop (všichni ČR) 5.

Ženy (2×7,5 km):

1. Johaugová 37:45,1, 2. Fossesholmová -28,1, 3. H. Wengová (všechny Nor.) -29,6, 4. Anderssonová (Švéd.) 29,7, 5. Digginsová (USA) -30,1, 6. Něprjajevová (Rus.) -1:02,5, 7. Kallaová (Švéd.) -1:02,8, 8. Stadloberová (Rak.) -1:02,8, 9. Pärmäkoskiová (Fin.) -1:02,8, 10. Kalvaaová (Nor.) -1:07,4.

Průběžné pořadí SP (po 18 z 28 závodů): 1. Digginsová 991, 2. Brennanová (USA) 824, 3. Stupaková 802, 4. Sorinová (obě Rus.) 780, 5. Anderssonová 743, 6. Něprjajevová 715, …16. Razýmová 310, 38. Janatová 92, 46. Beranová 53, 65. Hynčicová 20, 73. P. Nováková (všechny ČR) 12.

před 52 minutami

Zemřel slavný televizní moderátor Larry King

Ve věku 87 let zemřel legendární americký moderátor Larry King, informovala televize CNN, na níž moderátor po desetiletí vedl svou talkshow Larry King Live, v níž zpovídal prezidentské kandidáty, celebrity, i hosty z každodenního života. King byl začátkem ledna hospitalizován s covidem-19.

Podle prohlášení mediální společnosti Ora Media zemřel King v sobotu ráno v nemocnici Cedars-Sinai v Los Angeles, kam byl podle CNN převezen na začátku roku kvůli těžkému průběhu covidu-19. Oznámení však příčinu Kingova úmrtí neuvádí.

CNN vysílala Kingův pořad Larry King Live po dobu 25 let, za něž moderátor natočil přes 6000 dílů. Pořad skončil v roce 2010, King se však o dva roky později vrátil na obrazovky na stanici Ora TV, kde třikrát týdně moderoval pořad Larry King Now.

Moderátor měl podle CNN cukrovku 2. typu a za svůj život čelil řadě zdravotních obtíží, včetně několika infarktů, kvůli nimž v roce 1987 podstoupil čtyřnásobný koronární bypass. V roce 2017 oznámil, že trpí rakovinou plic, kterou se mu však po operaci podařilo překonat.

Další zprávy