Mladá Boleslav - Majitelé dieselových škodovek si mohou od dnešního dopoledne na webových stránkách mladoboleslavské automobilky ověřit, zda jejich auto má motor, který umí obcházet emisní zkoušky. Další značky z koncernu VW v Česku podobnou možnost zprovoznily po šesté hodině večerní.
Podle mluvčího Škody Auto Vítězslava Pelce dojde k ověření poté, co majitelé vozů zadají výrobní kód automobilu, takzvaný VIN. Ten lze najít na karosérii, na spodním okraji čelního skla před místem řidiče a také v technickém průkazu.
"Pokud bude číslo souhlasit se seznamem automobilky, bude majiteli vozu nabídnuta možnost kontaktovat smluvního partnera značky Škoda, popřípadě může dostat další informace na infolince 800 600 000," říká Pelc. "I nadále však lidé mohou s těmito vozy bez problémů legálně jezdit. Jsou zcela bezpečné," dodal mluvčí.
Problém se týká celkem 1,2 milionu škodovek s motory typu EA 189. Jedná se o tříválec TDI 1,2 a čtyřválce o zdvihovém objemu válců 1,6 a dva litry. Škoda je používala v letech 2009 až 2015 a montovala je do modelů Fabia II v letech 2009-2014, Roomster (2009-2015), Rapid (2011-2015), Octavia II (2009-2013), Yeti (2009-2015) a Superb (2009-2013).
Na německých webech VW a Audi je podobný konfigurátor už od konce minulého týdne.
Ministerstvo dopravy dostalo v minulém týdnu od koncernu VW údaje o "cinknutých" vozech, které se v Česku prodaly. Jde celkem o 148 tisíc aut, z toho je 101 tisíc škodovek, 38 tisíc volkswagenů, sedm tisíc audi a necelé dvě tisícovky seatů.
Různá řešení v různých zemích?
Otázkou stále zůstává, jaké řešení dotčené automobilky nabídnou majitelům vozů s motory, které umějí podvádět při emisních testech. Koncern Volkswagen podle agentury Bloomberg zvažuje různá řešení od jednoduché softwarové úpravy až po výměnu automobilu.
Automobilka přiznala, že do zhruba 11 milionů aut po celém světě (z toho osm milionů aut je v Evropě) instalovala software umožňující manipulovat s testy emisí. Výměna vozů podle zdrojů Bloombergu představuje nejextrémnější variantu řešení, mezi další možnosti prý patří například instalace většího katalyzátoru.
Náklady na jeden automobil by se v závislosti na zvolené variantě mohly pohybovat od pouhých 20 eur až po 10 000 eur (zhruba 500 až 270 000 korun). To by v případě 11 milionů vozů odpovídalo nákladům v rozsahu od 220 milionů do 110 miliard eur (šest miliard až tři biliony korun).
Volkswagen má do středy představit řešení německým úřadům. Zdroje nicméně upozorňují, že postup Volkswagenu se může v jednotlivých zemích lišit.
Podle analytiků bude skandál kolem falšování testů emisí pravděpodobně stát Volkswagen desítky miliard eur. Marc-Rene Tonn ze společnosti Warburg Research například odhaduje, že náklady Volkswagenu na pokuty, právní spory a svolávání automobilů by mohly překročit 35 miliard eur (950 miliard korun).
O místa nepřijdete
Hrozící miliardové náklady na "vyžehlení" kauzy v současnosti nijak neohrožují pracovní místa v rámci koncernu VW. Prohlásil to dnes podle agentury DPA vlivný šéf závodní rady Volkswagenu Bernd Osterloh.
"Momentálně, to je dobrá zpráva, žádné důsledky pro pracovní místa nejsou," uvedl Osterloh na závodní schůzi ve Wolfsburgu. Tento stav podle něj platí pro kmenový personál i pro smluvní zaměstnance.
Osterloh ale také zdůraznil, že rozsah krize a její důsledky pro celý koncern nelze předvídat. Nikdo prý nemůže říci, jak budou zákazníci VW na skandál reagovat.
Skandál ale zasáhne zisky v klíčových automobilových divizích a také vyplácení odměn zaměstnancům, uvedl Osterloh podle agentury Reuters. Koncern bude podle něj muset projít všechny své projekty a investice.
Mimořádné závodní schůze se podle údajů závodní rady zúčastnilo více než 20 000 pracovníků. Volkswagen zaměstnává po celém světě kolem 600 000 lidí, z toho zhruba 72 500 v centrále firmy ve Wolfsburgu.