Prodej nových aut v Česku rostl i v měsíci, kdy vyšel najevo podvod Volkswagenu

Radek Pecák Radek Pecák
5. 10. 2015 11:45
Svaz dovozců automobilů zveřejnil statistiky o prodeji nových vozů v Česku za první tři čtvrtletí. Dopad aféry na prodej vozů VW ani dopad na prodej vozů s dieselovými motory zatím není v prodejních statistikách vidět. Suverénní vedení v žebříčku značek si udržuje tuzemská Škoda, druhý je Volkswagen.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Praha - Aféra Volkswagenu se během září nepodepsala na zájmu Čechů pořídit si nový automobil. Celkové prodeje v tomto měsíci dosáhly 18 056 kusů, což je nárůst o více než dva tisíce v porovnání se stejným obdobím loňského roku. Oznámil to dnes Svaz dovozců automobilů.

Prodej nových aut v září byl ale slabší než v předchozích měsících. Do srpna celkové prodeje meziročně rostly o jeden procentní bod rychleji. Značky koncernu VW, kterých se týká aféra s obcházením emisí u dieselových vozů, rostly až na Seat rychleji než trh, a za zářijovým zpomalením tedy nestojí.

"Dopad aféry na prodej vozů VW ani dopad na prodej vozů s dieselovými motory zatím není vidět," říká Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců automobilů.

Připomeňme, že podvody koncernu VW při měření emisí začal svět řešit v druhé půlce minulého měsíce

První Škoda, druhý VW

Od ledna do září registrovali lidé a firmy v Česku 171 070 nových osobních aut, což je o 20,9 procenta více než ve stejném období roku 2014. Stále je tedy pravděpodobné, že se v Česku během roku 2015 prodá poprvé přes dvě stě tisíc nových aut. Tempo růstu je však o procento nižší než o měsíc dříve. Do srpna trh rostl meziročně o 22 procent.

"Trh poroste celkově za rok 2015 o 20 procent a měl by dosáhnout více než 230 000 prodaných kusů," říká Vojtěch Opleštil z poradenské společnosti PwC.

Suverénní vedení v žebříčku značek si udržuje tuzemská Škoda. Její dealeři dosud předali zákazníkům 54 924 aut, což dělá podíl na trhu přes 32 procent. Za ní se s 10,6 procenta drží aférou zmítaný Volkswagen, třetí je Hyundai. V první desítce jsou ještě Ford, Dacia, Opel, Kia, Renault, Peugeot a Seat.

Z jednotlivých modelů je největší zájem o modely Škoda Octavia, Fabia a Rapid. Čtvrtý v pořadí je Volkswagen Golf a pátý Hyundai i30.

Většina zákazníků volí vozy s benzinovým motorem (téměř 55 procent), dieselové agregáty pohání 42 procent vozů prodaných v tuzemsku. Téměř tři čtvrtiny z prodaných aut si zaregistrovaly do provozu firmy.

Ještě rychleji než prodeje osobních aut vzrůstá letos zájem o užitkové vozy. Jejich registrace narostly v porovnání s prvními devíti měsíci loňského roku o 28 procent. V absolutních číslech ovšem tento segment stále tvoří méně než desetinu celkového trhu.

Podobně je na tom i prodej autobusů. Těch se zatím do září prodalo o 30 procent více než vloni během prvních tří čtvrtletí.

 

Právě se děje

Další zprávy