Seat se po šesti letech ztrát vrátil loni do zisku. Chystá dvě nová SUV

ČTK ČTK, Ondřej Běhal
Aktualizováno 17. 3. 2016 23:18
Poprvé od roku 2008 vykázal v loňském roce španělský výrobce automobilů Seat zisk. Společnost uzavřela rok 2015 s hospodářským výsledkem po zdanění ve výši šesti milionů eur. Letos uvede na trh nový poloterénní vůz kategorie SUV se jménem Ateca, které se bude vyrábět v Kvasinách. V roce 2017 rozšíří produktovou řadu o další, menší SUV, které kompletně vyvíjí a bude vyrábět v domovském Martorellu ve Španělsku.
Seat Leon ST Cupra - sportovní verze rodinného kombíku.
Seat Leon ST Cupra - sportovní verze rodinného kombíku. | Foto: Seat

Španělská automobilka Seat loni poprvé od roku 2008 vykázala zisk. Čistý výnos činil šest milionů eur (162,3 milionu Kč) ve srovnání se ztrátou 66 milionů eur předloni. Příjmy firmy byly loni rekordní. Seat je stejně jako česká automobilka Škoda Auto součástí evropské automobilové skupiny Volkswagen.

Příjmy se loni zvýšily o 11 procent na rekordních 8,33 miliardy eur. Ve srovnání s rokem 2009 se zdvojnásobily. "Zase vyděláváme, prodali jsme více než 400 000 aut a ve městě Martorell jsme dosáhli výrobního rekordu 477 077 vozů," řekl šéf značky Luca de Meo.

Pilíři Seatu jsou modelové řady Leon (loni 160 900 prodaných kusů, + 4,4 % proti roku 2014) a Ibiza (153 600 aut, + 2,4 %). Největšího nárůstu prodeje ale dosáhla díky uvedení nové generace velkoprostorová Alhambra (+17,3 %). Seat rovněž v továrně v Martorellu vyrábí úspěšný model Audi Q3.

Díky novým produktům a začlenění nových technologií vidí de Meo pozitivně i další vývoj, přestože například v únoru byl Seat jedinou sledovanou značkou, která na evropském trhu prodala méně aut než ve stejném období loňského roku. Seat letos mimo jiné plánuje začít prodávat svůj první sportovně-užitkový vůz Ateca, který představil na ženevském autosalonu a bude se vyrábět v Česku v továrně Kvasiny.

Příznivé výsledky Seatu přicházejí v době, kdy se mateřský koncern potýká s problémy kvůli manipulaci s emisními testy. Volkswagen loni v září přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. Největší skandál v historii Volkswagenu donutil k odchodu dlouholetého generálního ředitele Martina Winterkorna a spustil vyšetřování po celém světě. Automobilce nyní hrozí obrovské náklady kvůli množství žalob.

Koncern Volkswagen vlastní 12 značek. Patří mezi ně značky osobních aut VW, Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche, nákladních vozů MAN, Scania a užitkové vozy Volkswagen a motocykly Ducati.

 

Právě se děje

Další zprávy