Seat odtajnil své "české" SUV. Vůz Ateca je spřízněn s budoucí Škodou Yeti a vyrábí ho v Kvasinách

Radek Pecák Radek Pecák
10. 2. 2016 17:16
Automobilka Seat letos na jaře začne prodávat svůj historicky první model řadící se do kategorie sportovně-užitkových vozů. Budou ho pro ni vyrábět dělníci ve východočeském závodě Škoda Auto v Kvasinách. Obdobnou techniku pak získá i nová generace škodováckého automobilu Yeti.
Design nepřináší žádné překvapení. Jde o typické SUV a současně o typický Seat.
Design nepřináší žádné překvapení. Jde o typické SUV a současně o typický Seat. | Foto: Seat

Již pár hodin před ohlášenou premiérou unikly na internet první fotografie a jméno dosud utajovaného prvního SUV značky Seat. Automobil se již nyní připravuje do výroby v továrně značky Škoda ve východočeských Kvasinách. V prodeji by měl být v závěru letošního jara.

Tak jak je u této značky zvykem, marketingové oddělení automobilky zvolilo pro tento automobil opět zeměpisné jméno. Vesnice Ateca se nachází uprostřed Pyrenejského poloostrova poblíže města Zaragoza.

Automobil bude mít délku 4,36 metru. Je tedy nad slunce jasné, že jeho koncernovým sourozencem se nestane chystané velké SUV Škoda (často označované jménem Kodiaq), nýbrž do autosalonů právě přijíždějící nová generace Volkswagenu Tiguan a v příštím roce rovněž nový Yeti.

V zádi se ukrývá solidní zavazadlový prostor.
V zádi se ukrývá solidní zavazadlový prostor. | Foto: Seat

Zavazadlový prostor má objem 510 litrů. U verzí s pohonem všech kol pak bude kapacita pro uložení věcí o třicet litrů snížena.

Pod kapotu se budou montovat přeplňované motory, jak benzinové, tak i dieselové. Základní motorizace bude disponovat výkonem 85 kW (115 koňských sil), vrcholná se pak minimálně v prvních fázích výroby zastaví na hranici 140 kW (190 koní). Zdvihový objem válců začíná na hranici jeden litr. To v případě základního benzinového agregátu a končí u dvou litrů. Ty mají čtyřválce TDI. K dispozici jsou pak ještě motory 1,4 TSI a 1,6 TDI.

Hodnoty papírové spotřeby paliva se u všech dieselových verzí motorů pohybují v rozmezí 4,3 až 5,0 litru, benzinové varianty pak od 5,3 do 6,2 litru.  

Ve výbavě se ocitnou světlomety z LED diod, nejnovější generace multimediálního systému s osmipalcovou dotykovou obrazovkou a řada elektronických bezpečnostních a komfortních asistenčních systémů. Například i asistent pro stav nouze. Ten poté, co shledá, že řidič není schopen například kvůli zdravotní indispozici reagovat, sám bezpečně zastaví ve svém jízdním pruhu. Tento systém se již nyní nachází například ve Volkswagenu Passat.

Středová konzole je natočena směrem k řidiči.
Středová konzole je natočena směrem k řidiči. | Foto: Seat

Ze zbrusu nového Volkswagenu Tiguan Seat převezme například i kruhový ovladač pro přizpůsobení systému pohonu všech kol daným podmínkám mimo silnici.

Zajímavým, i když spíše dekorativním, prvkem je prstenec kolem tlačítka pro startování. Jakmile řidič nastoupí, začne prstenec světla pulzovat jako tlukoucí srdce. Ještě předtím se v noci po odemknutí vozu promítne na zem silueta auta a jeho název. To díky diodám ukrytým ve spodní straně vnějších zpětných zrcátek. 

Středová konzole je natočena směrem k řidiči, obdobně jako je tomu ve sportovních autech, ale i třeba v aktuálním Seatu Leon. 

Kromě verze s takzvaným městským vzhledem se připravuje rovněž varianta s tváří více evokující terénní schopnosti. V budoucnosti přijde pravděpodobně i varianta FR, nebo dokonce Cupra. 

 

Právě se děje

před 16 minutami

Ve věku 81 let zemřel americký hudební producent Phil Spector. Spolupracoval například s The Beatles. Od roku 2009 si odpykával trest za vraždu

Zdroj: ČTK
před 45 minutami

České dráhy plánují od dubna snížit mzdy 700 administrativních pracovníků, část z nich i propustit. Důvodem je pandemie

České dráhy plánují od dubna snížit mzdy asi 700 administrativních pracovníků. Část z nich navíc zřejmě propustí. Důvodem jsou současné ztráty během koronavirové krize, které loni dosáhly přibližně čtyř miliard korun. Opatření má zatím platit rok, v příštím týdnu je projedná dozorčí rada. Snižování mezd, které by mělo být zhruba desetiprocentní, se nebude týkat všech 15 000 zaměstnanců podniku.

"Pandemie jednou skončí, pokud tedy ke snížení smluvních mezd letos přistoupíme, nebude to na vždy. Smluvní mzdy ředitelů, vedoucích a dalších pracovníků převážně v administrativě se dohodou obou stran každoročně nově nastavují. A to jak v závislosti na výkonech jednotlivých zaměstnanců, tak v souvislosti s finančními možnostmi firmy," uvedl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik.

Zdroj: ČTK
Další zprávy