Povinnost zavádí evropská směrnice s cílem zvýšit informovanost spotřebitelů. Petrolejáři opatření kritizují, ekologové ho považují za užitečné.
Podle asociace České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) jde jen o marketingový tah, který má zvýšit zájem o vozidla s alternativními pohony. Mluvčí ČAPPO Václav Loula přímé porovnání zpochybnil s tím, že daňové zatížení benzinu je mnohonásobně vyšší než u CNG.
Spotřební daň na litr benzinu v Česku činí 12,84 Kč, zatímco u CNG je 1,44 Kč na metr krychlový. Často se ale mluví o tom, jak dlouho ještě toto daňové zvýhodnění vydrží. "Vzhledem k nejistotě zatím nechceme do distribuce tohoto paliva příliš investovat," řekl Aktuálně Petr Šindler, tiskový mluvčí společnosti Shell.
Podle Karla Polaneckého z Hnutí Duha může být porovnání užitečné především z hlediska podpory zvyšování podílu aut jezdících na CNG. Provoz těchto aut je proti autům jezdícím na benzin ekologičtější, dodal.
Jakým způsobem bude informace na stanicích prezentována zatím není zřejmé. Konkrétní pravidla bude muset nastavit stát. "Zatím nemáme informaci o tom, kdy by měl být převáděcí předpis hotový," řekl Petr Šindler.
Asociace zároveň dnes oznámila, že v všechny členské firmy zavedly na svých stanicích nové doplňkové značení paliv. Od 12. října mají být stojany i tankovací pistole na všech čerpacích stanicích v EU označeny novými symboly. Paliva jsou rozdělena do tří skupin.
Benzinová ponesou označení v kruhu, naftová paliva ve čtverci a plynná v kosočtverci. Písmena v uvedených symbolech budou značit typ biosložky, číslo podíl biosložky. Příslušné značky ponesou na krytu od nádrže také nově vyrobená auta. Čerpací stanice budou vedle nových značení používat paralelně stávající názvy paliv.
Členské firmy ČAPPO provozují v Česku zhruba 45 procent čerpacích stanic, podíl na trhu pak činí podle údajů zhruba 60 procent prodaných paliv. Celkem je v tuzemsku 3974 veřejných stanic.