Jsou-li vám tvary a linie nové Cupry povědomé, není to náhoda. Jde o bratrance Volkswagenu ID.3, s nímž sdílí základní rozměry, techniku i výrobní linku v německém Cvikově (Zwickau). Pětidvéřový hatchback má výšku někdejšího Golfu Sportsvan, baterii v podlaze a zadní pohon s motorem pod vašimi zavazadly.
Od rozměrů se odvíjí také většina designu, a tak španělský tým dostal volnou ruku jen v pojetí povrchů, světel a doplňků, jako jsou nárazníky a kola. Přesto nutno uznat, že odvedl poctivou práci s výsledkem zřetelně přitažlivějším než strohý německý originál. Příď i záď mají jasnější a sofistikovanější výraz, logičtěji působí i linka bočních oken. Dynamický švih podtrhuje snížený podvozek, jemuž náramně sluší dvacetipalcová kola.
Kabina Bornu se od ID.3 liší jen v dekorech, barvách a čalounění. Zachovává miniaturní displej před volantem, k němu přilípnuté „ouško“ jízdního voliče i naprosté minimum dalších ovladačů. Téměř všechno včetně topení se soustředí do menu dotykové obrazovky.
Sportovní značce odpovídají anatomická přední sedadla s výraznými boky a integrovanými hlavovými opěrkami. Zvolené architektuře je naopak poplatná vysoká podlaha vzadu, kde se dospělí usadí jen se skrčenýma nohama. Varianta s nejtěžším akumulátorem 77 kWh je zatím pouze čtyřmístná. Také kufr má stejných 385 litrů jako v ID.3. Pod přední kapotou najdeme jen těleso topení a bandasku ostřikovače.
Ptáte-li se, jestli není těch odlišností trochu málo, věřte, že jsme se ptali i my. A zástupci importéra nám neodbytně opakovali, ať se nejdřív svezeme. Vzbuzovali tím tu pochybnosti, tu úsměv, ale nakonec měli pravdu.
Organizátoři prezentace v Barceloně šikovně vsadili na točité silničky vinoucí se strmě stoupajícími Pyrenejemi, kde by dynamika dobře vyváženého vozu se silným zadním pohonem vynikla tak jako tak. Sportovně naladěný podvozek Bornu ale danou šanci využil na sto procent a znovu ukázal, že elektromobily nemusejí být nudné.
Proti komfortněji pojatému Volkswagenu, který se uvolněně pohupuje a po ostrém manévru potřebuje chvíli na uklidnění, reaguje Cupra bezprostředně, pohotově a pocitově mrštněji. Přitom má dostatek poddajnosti i pro místa s horším povrchem, neznervózní ani na kanálech a hrbolech v zatáčce.
Cupra Born
Rozměry: 4322 x 1809 x 1540 mm
Kapacita baterie: 45, 58, 77 kWh
Nabíjecí výkon: 110, 120, 170 kW
Dojezd v cyklu WLTP: 340, 424, 540 km*
Výkon motoru: 110, 150, 170 kW
Nejvyšší rychlost: 160 km/h
*) Předběžné hodnoty
Jednou větou nám Cupra připomněla, že duchovní otec rodiny ID.3 - jistý Herbert Diess - přišel od BMW, kde o zadním pohonu a dynamice podvozku něco vědí. Born vypadá na zábavného společníka pro každodenní cesty a téměř jedinou vaší starostí bude, abyste na to nešlapali zbytečně moc. Silnější verze se 150 kW je pohotová až dost, příští rok přijde ještě příplatkové krátkodobé zvýšení výkonu na 170 kW. Novinka mimo jiné uvádí i nabíjení posílené na 110, 120 a 170 kW (podle kapacity), které dosud neměl ani Volkswagen.
Druhá piha na kráse bude nejspíš cena odpovídající použité technice a kvalitě zpracování. Český dovozce ji zatím nezveřejnil, samotné uvedení vozu pod stylovou značkou Cupra však naznačuje, že se nehodlá nijak podbízet.