Zapomenuté prototypy východního bloku. Tato auta komunisté nepustili do výroby

Jan Matoušek Jan Matoušek
17. 10. 2021 6:32
Éra do jisté míry izolovaného východního bloku automobilům moc neprospívala. Socialistické vlády neměly peníze na jejich modernizaci, a i když šikovných konstruktérů nebylo málo, prostor pro invenci měli značně omezený. To se ukázalo i na relativně malém množství prototypů, které socialistické značky vyprodukovaly. Nakonec jsme z nich vybrali deset zajímavých a trochu zapomenutých.
Foto: Moskvič

Konkurent buchanky i Škody 1203 s logem Moskviče

Pod spojením sovětský minibus si dnes většina lidí představí nejspíše buchanku, tedy UAZ 452 a jeho deriváty a předchůdce. Existuje však osmimístný vůz, který mohl buchance, případně i chystané Škodě 1203 docela dobře konkurovat. V roce 1958 ho vyrobil Moskvič (jméno modelu je poměrně diskutabilní, magazín Za volantem v roce 1980 uváděl označení A9, web Kolesa.ru však poměrně nedávno přišel s tím, že stejné auto sice vzniklo, ale nejmenovalo se A9) a představuje typ vozu, který v celém východním bloku zásadně chyběl. Přihlédneme-li navíc k tomu, že UAZ 450, jehož produkce začala na počátku roku 1958, byl určený pro armádu a použití v hospodářství.

4,3 metru dlouhý Moskvič dostal trambusovou koncepci, motor měl původ v Moskviči 407, jehož výroba v roce 1958 pomalu startovala. Některé technické komponenty pak měly svůj původ v Moskviči 410. Minibus vynikal též 225mm světlou výškou. Do prostoru pro cestující se pak dalo dostat jedinými bočními dveřmi vpravo, přístup do kufru zajišťovaly dvoukřídlé dveře - podobně jako u buchanky.

Testy vozu údajně dopadly poměrně dobře, sériové výroby se ale tento Moskvič nikdy nedočkal. Podle všeho proto, že ho nebylo kde vyrábět, nové výrobní prostory automobilka tehdy ještě k dispozici neměla. A ani perspektiva nebyla směrem k produkci podle hodnotící komise úplně největší.

 

Právě se děje

Další zprávy