Prodej nových osobních aut v minulém roce vzrostl meziročně o 1,9 procenta na 206 876 vozů. Proti předcovidovému roku 2019 byl prodej o 17,2 procenta nižší. Prodeje loni omezoval zejména nedostatek vozů kvůli chybějícím čipům. Uvedli to zástupci Svazu dovozců automobilů na tiskové konferenci.
"Letošní rok nenaplnil očekávání, které jsme měli, tedy že by odložená poptávka v prvním covidovém roce 2020 pomohla zvýšit prodeje v roce následujícím. Osobní auta vzrostla jen nepatrně, v porovnání s rokem 2019 tedy evidujeme velmi výrazný pokles," říká Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů.
První v přehledu značek je Škoda Auto se 70 946 prodanými vozy, následují Hyundai s 20 200 automobily a Volkswagen, který prodal 16 813 aut. Na čtvrtém místě je Toyota s 10 334 prodanými vozy a pětici uzavírá Kia, která prodala 9787 vozidel.
Nejvíce se prodávaly vozy kategorie SUV, které získaly podíl 42,5 procenta, následuje nižší střední třída se 17,7 procenta. Z hlediska paliva vedou vozy s benzinovým motorem s 68 procenty, 24,7 procenta prodaných aut jezdí na naftu a 1,3 procenta tvoří elektromobily. Téměř 76 procent aut nakoupily firmy.
Nejprodávanějším modelem je Škoda Fabia s 15 450 vozy, druhá skončila Octavia se 14 007 auty a třetí je rovněž Škoda, model Kamiq. Čtvrtou příčku obsadil Hyundai i30 a pátou Škoda Karoq.
Prodej lehkých užitkových aut se zvýšil o 14,7 procenta na 19 660 vozů. První je Renault s prodejem 2678 vozů, druhý Peugeot prodal 2276 vozů a Fiat 2260 aut. Nejprodávanějším modelem byl Peugeot Boxer.
Registrace nákladních aut se zvýšily o 18 procent na 8679 vozidel. Nejvíce prodal Mercedes-Benz (1565), následují MAN (1482) a DAF (1406). Prodej autobusů klesl o 26,4 procenta na 1006 vozidel. První je Iveco před další domácí značkou SOR a třetí skončila Setra.
Prodej motocyklů se zvýšil o 2,3 procenta na 22 019 strojů. První je Honda se 4291 registracemi, druhá skončila Yamaha s 1820 stroji a třetí CF Moto s 1581 prodanými motocykly.
Ojetiny hitem jako v roce 2008
V loňském roce se do Česka dovezlo celkem 185 663 ojetých aut. Meziročně tedy zaznamenaly nárůst o 19,6 %. "Loňský rok byl tedy průlomový. Takto velký dovoz jsme měli v roce 2008, v některých měsících roku 2021 dokonce ojetiny v prodejích převyšovaly nová auta. Pro obnovu vozového parku je to dost negativní trend," uvedl Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů.
Lidé navíc měli největší zájem o starší vozidla, vozů starších deseti let bylo zhruba padesát procent, aut starších 15 let bylo více než 20 procent.
Oproti očekávání se nedařilo ani elektromobilům. Loni se prodalo čistých elektroaut 2646, což odpovídá podílu 1,3 procenta. Meziročně to bylo o 616 vozů méně. V celé západní Evropě přitom prodeje elektrovozů stoupá.
"Myslíme si, že čeští zákazníci zkrátka o elektrovozy nemají zájem, jsou k nim skeptičtí, i proto, že mnoho z nich ani přesně netuší, jak fungují, odrazuje je dojezd i cena," myslí si František Neuman, ředitel českého zastoupení automobilky Citroën.
"Potřeba individuální mobility tu pořád je. Je tristní, že zájem o elektovozy je pořád tak malý a za SDA se velmi snažíme, aby se to změnilo, i proto, že automobilky jsou nucené již druhým rokem počítat flotilové emise," říká Jan Hurt, ředitel skupiny Porsche ČR a člen Výkonného výboru SDA. "Velmi bychom potřebovali, aby vláda viděla v elektromobilitě prioritu," dodává k výsledkům prodejů elektrických aut Martin Saitz, ředitel českého zastoupení automobilky Hyundai.
"Ve skutečnosti ani nejde o to, že loni elektromobily zastupovaly 1,3 procenta trhu a předloni o tři desetiny více. Pokles není velký, problém ale je, že segment neroste, je potřeba podpořit prodeje eletkroaut ve firmách. Jakmile firmy začnou ve větším měřítku pořizovat bateriové automobily, zvedne se i sekundární trh s ojetými elektrickými auty. Pro nás by bylo významné, kdyby jejich podíl na trhu byl alespoň deset procent," dodává Saitz z Hyundai ČR.