Kvůli uzavření autosalonů klesl prodej nových aut soukromým osobám proti běžnému stavu o více než čtvrtinu. Podle automobilek vládní opatření sice zatím výrazný vliv na velkoobchodní prodej neměla, delší zavření prodejen by však mohlo nabourat celý dodavatelský řetězec nových i ojetých aut.
"Dodržujeme nařízení vlády a všechny autosalony značek Volkswagen, Audi, Seat a Volkswagen Užitkové vozy jsou uzavřené. Propady v prodejích tak budou výrazné. V některých případech probíhá pouze dodání dříve prodaných vozidel, samozřejmě za dodržení veškerých hygienických opatření. Stejně jako na jaře jsou v provozu servisy," řekl generální ředitel importérské firmy Porsche ČR Jan Hurt.
Podle generálního ředitele skupiny Auto Palace Radka Donnera je však evidentní, že si lidé již zvykli na přítomnost různých omezení, a tak dopad současného uzavření prodejen není v prvních dnech tak významný jako v březnu. Prodejci jsou na restrikce lépe připraveni.
"První dny po uzavření prodejen se tak nesou v duchu standardních prodejů firemním zákazníkům, kteří jsou majoritní částí našich obchodních aktivit. V prodeji soukromým osobám však vidíme pokles poptávky zhruba o 25 procent. Výraznější dopad má uzavření prodeje ojetých vozů, kde pokles poptávky překračuje 50 procent," uvedl Donner.
"I přes náhlé uzavření autosalonů jsme na tento krok byli připraveni a plynule jsme přešli na komunikaci se zákazníky prostřednictvím našeho online showroomu, který se nám osvědčil již na jaře," uvedl generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška. Zákazník se podle něho přihlásí prostřednictvím formuláře, domluví se na čase a způsobu prezentace prostřednictvím videohovoru s prodejcem, může si vůz detailně prohlédnout, na cokoli se zeptat a nechat si zpracovat aktuální nabídku.
"Prodejci rovněž telefonicky komunikují s firmami a řeší fleetové nabídky. Aktuální prodeje se sice nevyrovnají klasickému stavu, kdy jsou showroomy otevřené, nicméně tato opatření nám umožňují zůstat v kontaktu se zákazníky," dodal.
Na prodej prémiových značek však mělo uzavření showroomů podle jednatele společnosti Lexus Tsusho Průhonice Pavla Vávry menší vliv. "Uvědomujeme si, že současná nelehká doba nutí lidi více přemýšlet o koupi nového auta. Je však také nutné říci, že segment prémiových a luxusních značek je vůči těmto výkyvům více imunní, a nezažívá tak velký pokles jako mainstreamové značky. Náš virtuální showroom umožňuje provést celý nákup vozu on-line. Prostřednictvím webové aplikace a videokonference může zájemce o náš vůz projít celým nákupním procesem za asistence školených prodejců z tepla svého obýváku," sdělil Vávra.
Podle partnera EY Petra Knapa je ale uzavření showroomů pro automobilový průmysl zásadní událost, naštěstí však tento stav není ještě tak rozšířený ve světě jako na jaře.
"Online prodej zatím představuje pouze zlomek prodejů vozů. Krátký výpadek nových objednávek nebude dramatický, při delší pauze by se ale naboural celý řetězec fungování trhu nových i ojetých vozů. Hrozí další rozkolísání už tak významně zasažených dodavatelských řetězců, které se musí letos od jara vypořádávat s poklesem a nestabilitou poptávky," dodal Knap.
Tuzemský trh s automobily se přitom stále ještě vyrovnává s jarním uzavřením autosalonů na pět týdnů. Za tři čtvrtletí letošního roku prodeje v Česku klesly o 22 procent na 148 319 vozů.