Petr Korbel
14. 4. 2019 6:47
V meziválečném Československu působilo sedm továrních výrobců osobních aut, ale přežila pouze Škoda. V evropských socialistických státech existovalo koncem 80. let kolem patnácti značek, dnešních dnů se dočkaly tři – Dacia, Lada a Škoda. Jen znalci si už vzpomenou na belgické, nizozemské či rakouské automobilky; ze značek malých evropských států přežily jen švédské Volvo a česká Škoda. Vybrali jsme několik důvodů, proč se to okřídlenému šípu povedlo.
Škoda 120 a pragmatismus
Investice do továrny se nevrátily tak rychle, jak plány předpokládaly. Vláda proto na počátku 70. let usoudila, že příště bude lepší nespoléhat jen na vlastní síly, ale spolupracovat s Německou demokratickou republikou a podělit se o náklady. Obě země měly vyrábět stejná auta s modifikovanými karoseriemi. Pokus skončil fiaskem - krátce poté, co vznikl prototyp Škoda 760 s předním pohonem (na fotografii), němečtí partneři od velkorysého záměru odstoupili.