Petr Korbel
14. 4. 2019 6:47
V meziválečném Československu působilo sedm továrních výrobců osobních aut, ale přežila pouze Škoda. V evropských socialistických státech existovalo koncem 80. let kolem patnácti značek, dnešních dnů se dočkaly tři – Dacia, Lada a Škoda. Jen znalci si už vzpomenou na belgické, nizozemské či rakouské automobilky; ze značek malých evropských států přežily jen švédské Volvo a česká Škoda. Vybrali jsme několik důvodů, proč se to okřídlenému šípu povedlo.
Š-1000 MB a moderní technologie
Počátkem 60. let vyrostl velký závod, který umožnil skokové zvýšení produkce. Škoda, jež byla do té doby z evropského pohledu marginální značkou, se konečně stala automobilkou střední velikosti. Nový závod měl špičkové technologické vybavení; denní kapacita vzrostla ze 120 klasických Octavií na 600 vozů nové řady Š-1000 MB. Revolucí byla výroba bloku motoru tlakovým litím hliníku, Škoda ji zvládla jako první v Evropě.