"Nadužívání dotykových obrazovek je problém celého odvětví, téměř každý výrobce do nich integroval ovládání základních funkcí, což nutí řidiče přestat sledovat silnici a zvyšuje riziko nehody kvůli rozptýlení," řekl novinám The Times šéf strategického rozvoje v Euro NCAP Matthew Avery. "Nové testy od roku 2026 tak donutí výrobce použít oddělené fyzické ovladače pro základní funkce v intuitivním pojetí," předesílá člověk z belgické organizace.
Pokud sledujete trendy mezi novými auty pravidelně, klesající podíl klasických tlačítek jste si jistě všimli. Ostatně i motorističtí novináři na jejich nedostatek a nutnost i kvůli nastavení klimatizace hledat nesmyslně v menu palubního systému často upozorňují. Volkswagen, Tesla, Mercedes-Benz nebo Audi, to jsou jen některé z automobilek, které spoustu funkcí přesouvají na dotykové obrazovky, případně různé dotykové plochy třeba na volantu.
Je ale také nutné říci, že s rychlým vývojem se i dotykové ovládání výrazně lepší. Leckdo si možná vzpomene na první pokusy Volkswagenu zpřed několika let ovládat všechno dotykově. Systém se ale sekal, byl neintuitivní a neresponsivní a kritika se na německý koncern valila ze všech stran.
Designéři a technici ale dokázali postupem času systém vyladit, dnes už tak o neintuitivnosti nemůže být řeč a nějaké sekání či "zamrzání" systému se děje v míře standardní pro celé odvětví - tedy téměř vůbec.
Dalším příkladem je Tesla, u níž je namístě kritika tlačítek blinkrů nebo stěračů na volantu místo klasických páček pod ním, nicméně ovládání veškerých funkcí pomocí dotykové obrazovky řidiče nijak nerozptyluje a po pár jízdách už intuitivně dokáže najít všechny funkce. Podobně, jako kdyby měl klasická tlačítka, které teď bude po automobilkách požadovat Euro NCAP.
Nové schéma hodnocení bude do praxe uvedeno v roce 2026, značky tak mají více než rok a půl na to se na něj připravit. Fyzická tlačítka mají mít povinně ovládání blinkrů, výstražných světel, klaksonu, stěračů a systému nouzového volání. Seznam by se teoreticky mohl dále rozšiřovat, podobné to bylo i při nasazování bezpečnostních asistentů, zatím ale obsahuje jen ty nejzákladnější funkce.
Frank Mütze z Evropského výboru silniční bezpečnosti nová pravidla vítá jako krok správným směrem. "Teď ale potřebujeme i navazující regulaci od Evropské unie, která ukotví požadavky právně pro všechna vozidla," dodává.
Ondřej Velebný, šéf a zakladatel české firmy Kontrolka, která se specializuje na návrhy uživatelských rozhraní interiérů nových aut, je v otázce ovládání různých funkcí zdrženlivý a vidí výhody jak tlačítek, tak dotykových obrazovek. Odmítá však povinnou regulaci. "Když bylo něco jednoduché na první zmáčknutí, tak to podle mě nesmí být v další generaci složitější," uvedl v rozhovoru pro Hospodářské noviny.
"Jestliže ale vymyslíte rychlejší dotykovou volbu, kde se navíc ikony třeba budou dát zvětšovat, tak v ten moment máte výhody v digitálu," dodává. Zároveň by podle něj některé funkce, jako mimo jiné i blinkry, vůbec nemusely mít samostatné ovládání. Mohly by se ovládat automaticky jen podle toho, kterým směrem řidič otočí volantem.
Dodává také, že mnohdy je špatně vyřešené ovládání některých funkcí v autě vinou nedostatečné komunikace jednotlivých oddělení v automobilkách nebo omezení kvůli dodavatelům dílů. Ti už mají předpřipravená řešení, a nelze ho proto změnit ve prospěch větší uživatelské přívětivosti.