Ničíte si auto a za servis platíte o tisíce navíc. Důvody, proč nekupovat velká kola

Vladislav Jasan
28. 1. 2019 6:02
Kupujete-li nové auto, budete patrně v pokušení zaškrtnout celou řadu příplatkových položek výbavy. I prodejce se nejspíš bude snažit vás přesvědčit, že pakety výbav za zvýhodněné ceny jsou neodolatelné. Některé komfortní, designové nebo bezpečnostní prvky se opravdu mohou hodit, u některých časem zjistíte, že je nevyužíváte… a některé vás mohou při provozu auta přijít pěkně draho.

V seriálu o výbavě, které je lepší se vyhnout, se v prvním díle věnujeme velkým kolům. Při výběru nového auta láká zaškrtnutí příslušné kolonky příplatkové výbavy s většími ráfky.

A to samé platí i při výběru ojetiny. Kdo by odolal, když v autobazaru stojí vedle sebe dva modely s identickou motorizací, ale jednomu to na ráfcích o větším rozměru mnohem více sluší? Jenže pozor. Velká kola totiž značně zvyšují provozní náklady a mají i další negativa. Vysvětlíme jaká.

Testovaný vůz měl šestnáctipalcová kola. Jezdil na nich velmi dobře.
Testovaný vůz měl šestnáctipalcová kola. Jezdil na nich velmi dobře. | Foto: Radek Pecák

Kola vs. komfort

Jistě jste si všimli, že recenzenti v testech nových modelů často kritizují jízdní komfort na kolech s větším průměrem disku. Nevymýšlejí si. Bočnice pneumatiky totiž tvoří pružící element - při přejezdu nerovností se zmáčkne a pohltí tak část nárazu, čímž ulehčí práci tlumičům, pružinám a dalším prvkům zavěšení, které se snaží o eliminaci přenosu rázu do karoserie.

Čím je konstrukce podvozku jednodušší (typicky MacPherson vpředu a torzní příčka vzadu, které má valná většina aut nejprodávanějších tříd), tím obecně výrazněji se negativa nízkoprofilových pneumatik projevují.

 

Právě se děje

Další zprávy