Před 40 lety začala běžným autům velet aerodynamika. O kolik jsme dnes dál?

Martin Frei Martin Frei
20. 4. 2022 6:03
Na pařížském autosalonu se v roce 1982 odehrály dvě premiéry, které významně ovlivnily vývoj osobních aut. Zatímco do té doby aerodynamika promlouvala do designu jen u pár výstředních značek, s Audi 100 a Fordem Sierra zasáhla samotný střed trhu. Některé zákazníky to tehdy téměř vyděsilo, ale dnes patří oba vozy ke klasice a brzy je následovaly další.
Foto: Alfa Romeo

1962: Alfa Romeo Giulia, Cd 0.34

Německý aerodynamik Wunibald Kamm už koncem třicátých let vyzkoušel, že místo dlouho ubíhající splývavé kapky lze karoserii stejně efektivně ukončit ostrou hranou. Důsledně to v roce 1962 uplatnila Alfa Romeo Giulia, činitel odporu 0,34 by její hranaté karoserii málokdo hádal. Povrchy jsou ovšem vzorné vyhlazené, čelní okno zaoblené a kufr před odtrhovou hranou patřičně dlouhý.
Je nápadné, že i když se dalo dobrého výsledku dosáhnout takto střízlivou cestou, většinu výrobců to celá šedesátá a sedmdesátá léta nezajímalo. Dokud byly motory výkonné, benzin levný a spotřeba bez limitů, u aut pro všední den měly přednost úspory při vývoji a výrobě.

 

Právě se děje

Další zprávy