Před 40 lety začala běžným autům velet aerodynamika. O kolik jsme dnes dál?

Martin Frei Martin Frei
20. 4. 2022 6:03
Na pařížském autosalonu se v roce 1982 odehrály dvě premiéry, které významně ovlivnily vývoj osobních aut. Zatímco do té doby aerodynamika promlouvala do designu jen u pár výstředních značek, s Audi 100 a Fordem Sierra zasáhla samotný střed trhu. Některé zákazníky to tehdy téměř vyděsilo, ale dnes patří oba vozy ke klasice a brzy je následovaly další.
Foto: Citroën

1955: Citroën DS, Cd 0.36

V roce 1955 se Citroënu podařil stejný husarský kousek jako o 20 let předtím Tatře. Přetavit omezení aerodynamiky v uhrančivé estetické kouzlo.
Tolik odvahy ale měly jen výstřední značky, které se nemusely ohlížet na masový vkus. Mimo jiné proto, že klesající střecha kapkovité siluety vzadu ubírala místo nad hlavou, což ne každý pasažér nesl tak statečně jako prezident de Gaulle. Nizoučká příď si zase vyžádala otočení agregátu převodovkou dopředu, zatímco motor byl doslova zasunutý pod palubní desku. To limitovalo jeho velikost, a tak se DS nedostávalo výkonu, jaký by si zasloužil.

 

Právě se děje

Další zprávy