Před 30 lety byl vyroben poslední Trabant. Kde vlastně udělali soudruzi z NDR chybu?

Martin Frei Martin Frei
30. 4. 2021 6:03
Klokotavé brblání dvoudobého motoru, namodralý kouř spáleného oleje, karoserie s povrchovými panely z umělé hmoty. Většina z nás už si pamatuje Trabanta jako vděčný terč posměchu. Není divu, v 80. letech šlo o veterána. Že zůstal ve výrobě až do roku 1991, bylo jen neschopností socialistického hospodářství. Ve své době to bylo chytře vymyšlené auto s mnoha přednostmi.
30 let od posledního Trabantu | Video: Martin Frei, Jakub Zuzánek

Trabant se stal spolu s Berlínskou zdí symbolem východního Německa. Hraje příznačnou roli ve filmu Goodbye, Lenin, najdeme ho na obálce knihy Dějiny NDR a fotky opuštěných Trabantů v centru Prahy z léta 1989 zůstanou navždy mementem masového exodu z jednoho Německa do druhého.

Ze společenského hlediska je jistě pozoruhodné, že se jedno auto stalo svědkem tak dlouhé historie. Ale z pohledu techniky jde o příznak průšvihu. Trabant 601 přišel na svět v roce 1964, a to už jen rozvíjel řešení použitá na předchůdcích, vycházejících z vládního zadání z ledna 1954. V něm byla stanovena nejen všechna úsporná řešení jako plastové díly karoserie a dvoudobý motor, ale také maximální cena.

Přesto si dnes připomínáme teprve třicáté výročí okamžiku, kdy výroba Trabantu skončila. Dlouhých 27 let přicházely jen dílčí inovace, z nichž ta největší ani nepocházela z vlastních dílen: čtyřdobý motor 1,1 litru se do Trabantu dostal jen proto, že ho Volkswagen chtěl ve východním Německu levně vyrábět pro svoji potřebu.

Nebyla to tedy samotná technika a vlastnosti Trabantu, nýbrž jeho totální zastaralost, co ho postupem doby vylučovalo ze slušné společnosti. Kdyby Škoda v Mladé Boleslavi až do listopadu 1989 vyráběla Spartaky, také bychom se na ně dnes na ně dívali jako na symbol neúspěchu. A neprávem.

Ve skutečnosti Trabant čelil požadavkům své doby zdatně a chytře. Výborně hospodařil s prostorem a nepotřeboval pravidelný servis. To bylo životně důležité, jelikož na vesnicích a v menších městech tehdy neexostovaly autoopravny. Robustně dimenzovaný podvozek zase musel vydržet i na nezpevněných cestách. Díky tomu mnoha lidem Trabant navozil materiál na stavbu celého domu, aniž by zadní náprava zaprotestovala.

Dokonce i svezení mělo něco do sebe. Trabant hned od začátku dostal přesné a citlivé hřebenové řízení, zatímco Škodovky zůstávaly ještě o dvacet let později u řízení šnekového, pocitově mnohem rozbředlejšího. Spojka byla pohodově lehká a řazení pod volantem chodilo jak po másle. Odvrácenou stranou byl samozřejmě pekelný hluk motoru, jehož vzduchové chlazení navíc nedokázalo dobře zásobovat kabinu teplem.

To vše jsme si mohli krátce vyzkoušet díky pozornosti fandů z Trabant klubu v Nesuchyni u Rakovníka, jimž tímto znovu děkujeme. Exemplář s dvoudobým motorem na videu sice není v původním stavu, nicméně zářivě žlutý lak a označení Taxi vyvolává na všech srazech pozdvižení. S šedým čtyřtaktem jezdí jeho majitel denně do práce a za 200 000 km ho nepotkala žádná vážná porucha.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

Aktualizováno před 6 minutami

Vůdce Islámského státu abú Hasan Hášimí Kurajší byl zabit, oznámil mluvčí

Vůdce teroristické organizace Islámský stát (IS) abú Hasan Hášimí Kurajší byl zabit. Oznámil to mluvčí islamistů v audionahrávce na Telegramu. Kurajší, který stál v čele skupiny teprve od března, podle něj zahynul "v boji proti nepřátelům". Jeho nástupcem se stal abú Husajn Husajní Kurajší, citovala mluvčího agentura Reuters. Podle USA stojí za jeho smrtí povstalecká Svobodná syrská armáda (FSA), která působí v Sýrii.

"Zemřel v boji proti nepřátelům boha, a předtím, než sám zahynul na bitevním poli, některé z nich zabil," uvedl mluvčí teroristické organizace abú Hasan Muhádžir.

Jak informovala následně americká armáda, operaci, která vedla k zabití vůdce islamistů, podnikla Svobodná syrská armáda (FSA) v provincii Dará v polovině října. "ISIS zůstává i nadále hrozbou v regionu," dodalo velení amerických sil na Blízkém východě, v Perském zálivu a severní Africe (CENTCOM). Doplnilo, že "CENTCOM se i nadále spolu se svými partnery soustředí na trvalou porážku ISIS". ISIS je zkratkou pro Islámský stát v Iráku a Sýrii.

Hasan Hášimí Kurajší se stal lídrem islamistů na jaře poté, co začátkem února při operaci speciálních jednotek USA v severozápadní Sýrii zemřel předchozí vůdce IS abú Ibráhím Hášimí Kurajší.

Zdroj: ČTK
Další zprávy