Praha – Policie může po letech znovu získat právo veta nad tím, jak a kde obce rozmisťují dopravní značení. Počítá s tím novela zákona o pozemních komunikacích, kterou nyní projednává Senát.
"Dnes je to často tak, že si v jednotlivých obcích připraví dopravní řešení, které z jejich pohledu vyřeší nějaký problém, ale mnohdy to bohužel současně zhorší bezpečnost dopravního prostoru před a za jejich hranicemi," říká ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. "Nechceme omezovat pravomoci, ale potřebujeme mít kontrolu," dodává.
Sjednotit by se mohlo třeba i vymezování různých pruhů, stezek a koridorů pro cyklisty, které je nyní chaotické. "Třeba v pražském Karlíně je právo jízdy pro cyklisty v protisměru vyřešeno tak, že tam je na jedné straně ulice instalován zákaz vjezdu. To je samozřejmě naprosto špatně," uvádí Lerch.
Rychlé schválení novely je ale ohroženo takzvaným „přílepkem“, který schválili poslanci s cílem umožnit zvýšení rychlosti na dálnicích až na 150 kilometrů za hodinu. Vetovat novelu a vrátit ji do Poslanecké sněmovny může i prezident. "Z hlediska plynulosti silničního provozu by zvýšení rychlosti nic nepřineslo, nevidím – s výjimkou velmi malé časové úspory pro řidiče – žádná další pozitiva," souhlasí Lerch s kritiky.
Zjednodušit nyní příliš komplikované předpisy by měly také nový zákon o silničním provozu a zákon o autoškolství, na nichž ministerstvo dopravy začíná pracovat. "Chtěl bych do značné míry převzít zkušenosti, které fungují v zahraničí, konkrétně v Rakousku, kde je velmi dobře vyřešena problematika výchovy mladých řidičů a takzvaných pirátů silnic,“ říká Lerch.
Mezi novinkami by se podle Lercha mělo objevit rovněž jednoznačné vymezení povinného odstupu mezi vozidly na dvě nebo tři sekundy. "Už existuje i návrh dopravních značek,“ dodává.