Pohnuté osudy socialistických automobilek. Uspělo jich jen pár

Jan Matoušek Jan Matoušek
8. 12. 2018 8:25
Postupná změna režimů v zemích bývalého východního bloku přinesla nejen politickou výměnu komunistické strany, ale i zásadní změny v ekonomické sféře. To se dotklo také automobilového průmyslu, protože bývalé socialistické automobilky najednou nedokázaly produkovat konkurenceschopné modely. Dříve či později přišla na řadu jejich transformace. O současném úspěchu Škody či Dacie asi není potřeba dlouze vyprávět, na výsluní se postupně vrací i Lada a Tatra. Jenže co další značky? Na osudy některých z nich jsme se podívali v následující galerii.
Foto: Výrobci

Oltcit

Automobilka Oltcit vznikla původně jako společný podnik mezi rumunskou vládou a Citroënem, jehož továrna stála ve městě Craiova. Francouzi však v roce 1991 z byznysu vycouvali, Rumuni tak nadále montovali malá auta pod značkou Oltena. Již notně zastaralá produkce pokračovala až do roku 1994, kdy vláda prodala 51 procent automobilky korejskému Daewoo. Ta ještě do roku 1996 vyráběla zastaralý model Club, nicméně postupně jej nahradila vlastními produkty, a odkaz Oltcitu tedy definitivně skončil.

Ani Daewoo však neuniklo finančním problémům, proto jej v roce 2002 vzal pod svá křídla americký koncern General Motors. Ten nejenže postupně značku Daewoo nahradil Chevroletem, ale zároveň ztratil zájem montovat auta ve východoevropských zemích, a tedy i v Rumunsku. Místní fabrika tak najednou nemohla vyrábět novější modely či své výrobky vyvážet do okolních zemí. Změnu přinesl až rok 2006, kdy podíl Daewoo koupila zpět rumunská vláda.

Asi o 12 měsíců později pak do automobilky vstoupil Ford, který je dnes většinovým vlastníkem bývalého Oltcitu. Samozřejmě včetně továrny v Craiově. V současnosti se tam vyrábí malé SUV EcoSport a motor 1.0 EcoBoost s tím, že v plánu je zahájení produkce i druhého, zatím neznámého, automobilu.

 

Právě se děje

Další zprávy