Pohnuté osudy socialistických automobilek. Uspělo jich jen pár

Jan Matoušek Jan Matoušek
8. 12. 2018 8:25
Postupná změna režimů v zemích bývalého východního bloku přinesla nejen politickou výměnu komunistické strany, ale i zásadní změny v ekonomické sféře. To se dotklo také automobilového průmyslu, protože bývalé socialistické automobilky najednou nedokázaly produkovat konkurenceschopné modely. Dříve či později přišla na řadu jejich transformace. O současném úspěchu Škody či Dacie asi není potřeba dlouze vyprávět, na výsluní se postupně vrací i Lada a Tatra. Jenže co další značky? Na osudy některých z nich jsme se podívali v následující galerii.
Foto: Výrobci

ARO

Rumunské ARO, což je zkratka pro Automobil Românesc, mělo potenciál uspět i v zemích západní Evropy. Minimálně na začátku výroby byly modely 24 (začátek 70. let) a 10 (začátek 80. let) relativně moderní. Jenomže bez peněz na výraznější technickou modernizaci vozy zastaraly a nedokázaly se vyrovnat sílící konkurenci. Přesto v roce 1998 existoval plán prodávat rumunské off-roady v USA. Za ním stál podnikatel John Perez, jeho úmysly ale nakonec nevyšly.

Přesto se Perez ke značce ARO dostal podruhé. V roce 2003 mu, respektive jeho firmě Cross Lander, rumunský stát coby vlastník prodal v privatizační aukci necelých 69 procent automobilky. Jednou z podmínek byla i rozsáhlá investice do modernizace automobilky. Nestalo se, místo toho byla výrobní zařízení značky dále přeprodána. Nevyšel ani plán na prodej modelu 244 v zámoří pod značkou Cross Lander. Oficiálně ARO zkrachovalo v červnu 2006.

 

Právě se děje

Další zprávy