O biopalivech se začalo mluvit záhy po Kjótském protokolu z roku 1997, první evropské předpisy byly schváleny v roce 2003. V ČR se s přimícháváním začalo na podzim 2007 a dnes je některá z biosložek obsažena prakticky ve všech palivech na trhu. Původní myšlenka byla snížit uhlíkovou stopu, ale jestli se to povedlo, není úplně jasné.
Každopádně vašemu autu rostlinná strava moc neprospívá. Biolíh přidávaný do benzinu Natural 95 na sebe váže vodu ze vzdušné vlhkosti. Jestliže auto stojí déle než tři měsíce, může se v nádrži nahromadit tolik vody, že se spolu s lihem od benzinu oddělí a usadí na dně. Právě tam je přitom umístěné čerpadlo, takže nasaje vodu a vy nenastartujete.
Motorkáři a veteránisté proto před koncem sezony tankují dražší vysokooktanový benzin, který místo biolihu obsahuje syntetický éter EBTE. U něj tato rizika odpadají. Dnešní situace je ale opačná. Starší auta jezdí víc, často tankují a nežádoucí procesy v nádrži nestihnou proběhnout.
Přesto se lze setkat s názory, že auta vyrobená zhruba před rokem 2005 nejsou na biolíh připravená a mohou se poškodit hned dvěma způsoby. Jednak vyzkratováním čerpadla v nádrži, jelikož líh je vodivý a mezi komponenty čerpadla působí elektrolýzu. Za druhé pak líh vymývá změkčovače plastů, takže hadičky a těsnění zkřehnou a dochází k únikům paliva.
Skutečnost ale tak vážná není. "Ve starých čerpadlech elektrolýza rozdrolila uhlíky v komutátoru. Ale řešení se našlo rychle: výrobci uhlíky lisují na větší tvrdost, takže jim tyto vlivy neublíží. Týká se to i náhradních dílů, takže když tedy dnes koupíte čerpadlo na auto z devadesátých let, už bude biolíh zvládat," vysvětluje technický školitel Peugeotu Josef Gamba. Mimo jiné ctitel youngtimerů, které běžně provozuje na benzin s biolihem.
Před degenerací plastů varuje spousta článků v médiích. Šlo však o poučku z teoretické chemie, která se v praxi nepotvrdila. Servisy se s takovými jevy nesetkávají ani u vozidel, která si z výše popsaných důvodů vyžádala výměnu čerpadla.
Benzinová auta vyrobená před rokem 2005 tedy mohou bez obav na dnešní benzin jezdit, za drahý vysokooktanový netřeba připlácet. To až v případě, že se je chystáte na delší dobu odstavit.
U dieselu je situace opačná. Estery řepkového oleje vyvolávají nežádoucí procesy v motoru a vstřikovací soustavě i při jízdě. Prémiová aditivovaná nafta, která jejich negativa brzdí, je tedy nutnou sebeobranou nejen u starších, ale i u nejnovějších vozidel.
Kromě toho ani řepka nevydrží v nádrži déle než tři měsíce. Pak začne oxidovat a tvořit husté nánosy, které by palivovou soustavu zanesly. Ve skutečnosti to není tak nebezpečné, protože auta s naftovým motorem na zimu odkládá jen málokdo. Pro ten případ ovšem na našem trhu existuje jen jediný vhodný produkt - Optimal Diesel na pumpách Eurooil. Ten neobsahuje biosložku vůbec, takže jeho skladovatelnost je mnohem delší.
Odborníci nicméně upozorňují na méně známý vliv působení biosložek, a to rychlejší degeneraci motorového oleje. Spaliny lihu i esterů s ním reagují odlišně a není to změna k lepšímu. Obrana je u benzinu i u dieselu stejná. Zkrácení výměnného intervalu maximálně na 15 000 km nebo jeden rok.