Otestovali jsme e-Crafter, první elektrickou dodávku od Volkswagenu pro řemeslníky

Matěj Skalický, redaktor Českého rozhlasu
11. 9. 2018 9:35
VW žehlí aféru dieselgate elektrickou dodávkou. Crafter na baterky je bojovník s emisemi, který není levný, ale neprodukuje žádné emise.
Elektrická dodávka dává smysl pro ty, kteří hodně popojíždějí po městě, přitom v celém součtu moc kilometrů nenajedou.
Elektrická dodávka dává smysl pro ty, kteří hodně popojíždějí po městě, přitom v celém součtu moc kilometrů nenajedou. | Foto: Volkswagen

Řemeslníci dostali vlastní elektromobil. Volkswagen e-Crafter je bezemisní velká dodávka, která nejede víc než devadesátkou a bez daně vás přijde na 1 700 000 korun.

Bez problému ale zastane práci svého naftového kolegy, a je proto významným milníkem hlavně pro živnostníky v přelidněných městech, která proti špatnému ovzduší začala hromadně bojovat zákazem starých dieselů.

Jmenují se Stresemannstrasse a Max-Brauer-Allee. Tyhle dvě ulice v severovýchodní části Hamburku drží poměrně významný primát. Od konce května se do nich nedostanete s naftovým autem starším čtyř let. Tedy pokud zrovna nejedete zachraňovat životy, vyvážet popelnice, rozvážet rohlíky nebo domů z práce. Velké dodávky mají jinak utrum, ne však nový e-Crafter.

Elektrická dodávka pojme skoro 11 kubíků nákladu s hmotností do jedné tuny. Kdo má řidičák skupiny C, může při rozdílné homologaci převážet až tunu a tři čtvrtě. Přitom tenhle kolos na čtyřech kolech nechrchlá jako vyklepaný traktor a z výfuku se mu nevalí mračna černého kouře.

Ve velkých obchodních městech, jakým je například přístavní Hamburk, dávají podobná užitková auta obrovský smysl. Především pro místní řemeslníky, kurýry nebo drobné podnikatele.

Podívejte se na fotky nového Volkswagenu e-Crafter:

Mazaní pošťáci

Tu cestu už před Volkswagenem vyšlapali jiní. Elektromobilů jezdí po světě přes tři miliony a počet malých užitkových aut v tomto prozatím malém chumlu alternativců roste. Už roky má svou malou dodávku na baterky třeba Nissan nebo Ford a ostatní na kouzlo elektrických užitkových aut pomalu přicházejí: třeba Daimler nebo Renault.

V Česku se očekává zprvu spíše vlažnější zájem, zákazníci vyčkávají, až se nové technologie nejdřív osvědčí.
V Česku se očekává zprvu spíše vlažnější zájem, zákazníci vyčkávají, až se nové technologie nejdřív osvědčí. | Foto: Volkswagen

Asi nejznámějším příkladem z poslední doby jsou žluté dodávky od firmy Street Scooter, která je dceřinkou německého poštovního giganta Deutsche Post DHL Group. Dopisy a balíky rozváží už šest tisíc elektrododávek a jsou natolik populární, že jimi od května jezdí i britští mlékaři. Street Scooter navíc v květnu otevřel další fabriku v městečku Düren a ročně chce vyrábět 20 tisíc aut na baterky.

Bývalého šéfa Volkswagenu Matthiase Müllera před lety trochu popudilo, že německá pošta se do výroby dodávek dala sama. Teď automobilka může vrátit úder s e-Crafterem. "Je to krok, který jsme museli udělat," říká marketér Lukas Steinmetz před obrovskou obrazovkou s kreslenými postavičkami cílových profesních skupin pro prodej auta.

Cena není nízká, začíná na 1,7 milionu bez daně.
Cena není nízká, začíná na 1,7 milionu bez daně. | Foto: Volkswagen

V čele jsou kurýři a logistické firmy, servisáci, řemeslníci, dělníci. Volkswagen se zaměřuje hlavně na segment last-mile delivery, tedy řidiče, kteří jezdí výhradně ve městě, denně udělají 50 až 100 zastávek a najedou průměrně 70 kilometrů za devítihodinouvu šichtu.

Technické údaje VW e-Crafter

Výkon: 100 kW
Točivý moment: 290 Nm
Objem nákladového prostoru: 10,7 m3
Užitečná hmotnost: až 1,72 tuny
Dojezd: 173 km
Spotřeba: 21,54 kWh/100 km
Cena: cca 1 700 000 Kč bez DPH

Elektrický Crafter jim má práci ulehčit a jejich šéfům ušetřit peníze. V přepočtu spotřebuje elektřinu odpovídající zhruba 2,1 litru nafty na 100 kilometrů, navíc uveze skoro o tři kubíky víc než Street Scooter a ujede přes 170 kilometrů na jedno nabití. To je jako z Hamburku do Hannoveru nebo z Prahy na Rozvadov.

Pravda ovšem je, že v reálných podmínkách často dojezd klesá o desítky kilometrů. "V budoucnu nicméně plánujeme dojezd až kolem 400 kilometrů," říká Petr Freiman, který se v českém zastoupení automobilky zaměřuje na užitkové vozy.

Jízda pod proudem

Elektrický Crafter byste si s tím fosilním lehce spletli. Má stejně bohatou sériovou výbavu včetně několika ultrazvukových senzorů pro monitoring karoserie i multikolizní brzdy. Je tu ale řada výhod. Díky uložení baterií doprostřed podvozku ani nenaloženému autu neskáče zadek na kostkách, zezadu se nadto neozývá žádné práskání nebo skřípot.

Při chytrém využívání akceleračního pedálu pak můžete výrazně prodloužit životnost brzdových destiček. Zpomalování motorem za účelem rekuperace brzdné energie navíc přidává kilometry k dobru.

Škoda jen, že sílu rekuperace nelze manuálně nastavit. Třeba pomocí volicí páky jako v elektrickém Golfu, po kterém e-Crafter podědil bateriový systém. Volkswagen nicméně vycházel ze svého vlastního průzkumu mezi firmami, podle kterých by mělo být auto co nejjednodušší.

Na jedno nabizí má ujet až 170 kilometrů, v reálném provozu je to ale vždy méně.
Na jedno nabizí má ujet až 170 kilometrů, v reálném provozu je to ale vždy méně. | Foto: Volkswagen

Předokolku pohání elektromotor s výkonem 100 kW, přičemž rozjezdy jsou vlažnější, okamžitou akceleraci jako u běžných elektromobilů nečekejte. Oproti nafťáku vás bude těšit lepší stabilita a tišší provoz.

Volkswagen s e-Crafterem možná napíchl novou elektrickou žílu. Příští rok omezí vjezd do center měst starým dieselům i další německá města, například Stuttgart nebo Frankfurt. Po čistším vzduchu prahnou také další metropole a rozhodly se jít právě touto represivní cestou. Výjimek bude s léty ubývat.

Zatím je elektrická dodávka stále spíš sympatickým vykoupením z obrovského dieselového skandálu. Cena bez daně dosáhne 1 700 000 korun, dvojnásobku naftového Crafteru nebo zmiňovaného Street Scooteru.

České zastoupení by chtělo prodat do deseti dodávek ročně. Vozy mají především ve velkoměstech obrovský smysl, jen jsou stále velmi drahé a zatím neodzkoušené, firmy je potřebují otestovat, prozkoumat je. Pak se uvidí.

Asi čtyřicítka aut už kvůli tomu od ledna cestuje Evropou. Němci e-Crafteru nicméně věří a slibují, že hybridních a elektrických užitkových modelů do budoucna nabídnou mnohem víc. "Tohle je jen začátek," říká nadšeně Lukas Steinmetz.

 

Právě se děje

Další zprávy