Když v roce 2004 nastupovala druhá generace Škody Octavia, zůstal původní model ještě "na chvíli" v nabídce. Prodejci vycítili poptávku po autě, které bude spíš robustní než moderní. Nemýlili se, z původní "chvíle" se nakonec stalo šest let.
Dál už to nešlo, protože přituhující emisní normy vyžadovaly stále dražší motory i příslušenství. Pokud se mělo tak velké auto prodávat levněji než Octavia, muselo přejít na jednodušší základy.
Tak se zrodil Rapid. Dlouhý a s obřím kufrem, ale uzoučký jako Fabia. Řidič dloubal loktem do spolujezdce, výplně dveří byly tenké jako ve Favoritu. Karoserie zjevně nepřekypovala tuhostí, jak u prvních ročníků dokazovaly ostré kopance na hrbolech.
České rodiny si vůz přesto oblíbily. Užitné hodnoty a spolehlivosti si cenily víc než dojmu a stylu. Prověřenou koncernovou techniku tu navíc dostaly za cenu nižší než u Opelu, Renaultu či Fiatu.
Stejná formule platí i u Scaly, která na jaře 2019 Rapid vystřídala. Modulární platforma MQB umožnila postavit kabinu širokou jako v Méganu či Astře. Vzadu je místa nadprůměrně a kufr s objemem 467 litrů je přijatelná útěcha za to, že tu není a nebude odvozené kombi.
Technika o třídu menšího Volkswagenu Polo přesto drží cenu o padesát i sto tisíc korun níž než u konkurentů. Počáteční rozčarování, že Scala přinesla citelné zdražení proti Rapidu se dnes mění v uznání, že se takové auto vůbec ještě podařilo postavit a ekonomicky udržet.
Covid a následný chaos v celém automobilovém průmyslu způsobil, že tyto výhody ještě moc nepronikly do bazarů. Čtyřletá auta zatím jen neochotně zlevňují pod tři sta tisíc, ale i to je o 30 až 40 tisíc korun méně než u plnokrevných hatchbacků zavedených značek.
Hlavní omezení proti Octavii poznáte při pohledu do inzerce ihned. Scala má v podstatě jen jeden motor, tříválec 1.0 TSI. Což také vysvětluje, proč jsou ceny většiny aut relativně blízko nejlevnějším Octaviím. Ty mají pod kapotou nejčastěji silný diesel a na tachometru svítí čísla i o nulu delší. Octavia 2.0 TDI je rozený dálkař, Scala 1.0 TSI obyčejné rodinné auto.
Udělané je ovšem dobře. Nezlobí ho ani motor, ani podvozek a ve srovnání s Octavií IV. generace, která přišla o rok později, ani elektronika.
V nabídce sice je i benzinová patnáctistovka, poněkud vrtošivý sedmistupňový automat a do roku 2021 se prodával i velmi úsporný diesel. Narazíte však na ně jen vzácně, protože typický zákazník šel po ceně a pořídil jen to nejnutnější.
Což je nakonec dobře: patnáctistovka zpočátku bojovala s dětskými nemocemi a "malý" automat DSG se suchými spojkami je vyhlášený pacient už léta.
Také modrý kus vypůjčený z AAA Auto potvrdil, že skromnost cti netratí. Litrový motor vyvrací všechny předsudky a pomluvy o tříválcích. Při rozjezdu se chvíli nadechuje, ale díky dvouhmotovému setrvačníku běží tiše a bez vibrací. Táhne suverénně a lineárně, nízkou karoserii umí pěkně rozfofrovat i na dálnici a spotřebuje kolem 6,5 litru.
Ojetá Škoda Scala
Na trhu: od 2019 dosud
Ceny ojetin: 270 000 až 550 000 Kč
Vnější rozměry: 4362 x 1793 x 1471 mm
Rozvor: 2649 mm
Kufr: 467 l
Motory benzin: 1.0 TSI (70 a 85, později 81 kW), 1.5 TSI (110 kW)
Motory diesel: 1.6 TDI (85 kW)
Sto tisíc kilometrů, které měl vůz najeto, prozrazovala jen oleštěná kůže na volantu. Na podvozku, řazení ani sedadlech nebylo poznat nic.
Silným dieselům minulosti se litrový benzin samozřejmě nevyrovná a lehká konstrukce neunese jiné než cestovně měkké nastavení podvozku bez sportovních ambicí. To je však jediné zásadní omezení. A až za rok či dva dále klesnou ceny, stane se Scala vyhledávaným zbožím.