Ojetá Škoda Rapid: All you can eat za cenu Fabie

Ojetá Škoda Rapid: All you can eat za cenu Fabie
Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
10. 8. 2020 6:03
Velká, praktická a levná, taková byla myšlenka Škody Rapid. Zákazníkům by se to líbilo, kdyby ta láce nebyla vidět. Jenže byla a Rapid si nezískal velký zástup příznivců. Skvělá zpráva pro zájemce o ojetinu, ceny pětiletých vozů spadly na úroveň Fabie. Vybírejte ale obezřetně a nechte si finanční rezervu. V Rapidu už nedostanete žádný „věčný“ motor a po 150 000 km můžou přijít dražší opravy.

Když Rapid na podzim 2012 přišel, na trhu už levné auto podobných rozměrů bylo: Dacia Logan za 199 900 Kč. Škodovka nabízela trochu víc místa a důvěryhodnou koncernovou techniku, ale krásy moc nepobrala a s tříválcem 1.2 MPI startovala o bolestivých 90 000 Kč výš. Pak začala odeznívat krize, hospodářství prozářil optimismus a firmy utrácely za Octavie. Rapid se navzdory zlevňování neujal a velká poptávka není ani po ojetinách. Ceny díky tomu klesly na úroveň Fabie.

Foto: Martin Frei

Rapid - stejně jako předtím Roomster - získává prostorovou výhodu zkřížením přední části podlahy Fabie II se zadní částí Octavie I, navrch přidává prodloužení rozvoru. Kabinu má tedy úzkou, ale v podélném směru nabídne spoustu místa i cestujícím vzadu, velký kufr, stabilnější jízdu s širokým zadním rozchodem a také velkou, 55litrovou nádrž.

Z toho vyplývají i dva hlavní kompromisy. Stabilitu dlouhého jezevčíka musí udržovat dost tvrdé pérování. Nejvýraznější to bylo u ročníků 2012 a 2013, citelně lépe je na tom kratší karoserie Sportback. Ve spojení s průměrnou tuhostí karoserie se pak rázy podepisují pod rychlým rozvrzáním plastů, jejichž skřípání kultuře jízdy také nedodá. Až dosud nic pro fajnšmekry, ale také nic, kvůli čemu by vás auto někde nechalo.

S motory už je to těžší. Zdaleka nejčastěji najdete pod kapotou přeplňovaný 1.2 TSI, kterému zkazil pověst nástup ve Fabii v letech 2010 a 2011. Nejčastěji zmiňované potíže s vytahaným rozvodovým řetězem mezitím výrobce vyřešil a do Rapidu přišla umravněná verze. Po startu pár sekund výhružně chrastí, ale nic se jí nestane.

Kromě toho dostal Rapid elektrické topení, takže v zimě neodebírá teplo motoru a nechá ho prohřát. V zimě si tedy nemusíte do auta brát jégrovky, ale hlavně odpadlo zrádné srážení benzinu do oleje, které obecně u přímovstřikových motorů vypadá, jako by oleje přibývalo.

Dnes bohužel vidíme únavu stářím. Po 150 000 km častěji než ojediněle kolabují turbodmychadla (repase 10 000 Kč), za špatné starty a cukání můžou zaklepaná ventilová sedla. Česká strojařská dílna si s nimi poradí kolem osmi tisíc, což bolí přeci jen méně než nová hlava za 43 000 Kč, kterou by vám nabídl značkový servis.

Jen na dva roky od jara 2015 se v Rapidu zabydlel motor 1.2 TSI druhé generace, který známe z Octavie III. V bazarech jich zatím moc není, ale pokud jsou tyto ročníky ve vašich možnostech, počkejte si na ně. Poznáte je podle výkonu zvýšeného ze 63 na 66 kW, respektive ze 77 na 81 kW a životnost se zatím zdá lepší.

S faceliftem z roku 2017 přišel litrový tříválec, využívající stejně spolehlivou techniku. Menší motor ale znamená větší závislost na tlaku roztočeného turba, a tak se s ním hůř rozjíždí. Obzvlášť astmaticky se v nízkých otáčkách chová poslední ročník s výfukovým filtrem pevných částic. Spotřeba kolem šesti litrů navíc není nižší než u předchůdců.

Diesel v menším autě dává smysl jen málokdy. Platí to i o Rapidu 1.6 TDI 66 a 77 kW z let 2012 až 2015, kde často selhávají nerepasovatelné vstřikovače Continental (výměna kolem 30 000 Kč). Stejnojmenný motor druhé generace s výkonem 85 kW je zatím spolehlivější, ale pekelně složitý, což se ve stáří může vymstít. Tříválec 1.4 TDI neberte ani zadarmo. Křehký hliníkový blok se dokáže přehřátím zkroutit, ve válcích popraská chemicky nanesená kluzná vrstva a celý zázrak je na vyhození.

Uložení vlečené zadní nápravy vydrží dlouho bez oprav, stejně jako bubnové brzdy levnějších verzí
Uložení vlečené zadní nápravy vydrží dlouho bez oprav, stejně jako bubnové brzdy levnějších verzí | Foto: Martin Frei

Jinak se ale Škodovce podařilo s jednoduchou technikou postavit auto do nepohody. Podvozek i na českých cestách dlouho odolává jakýmkoli vůlím, na poměry menších aut mají neobvykle dobrou životnost také brzdy. Jako u všech škodovek je solidní protikorozní ochrana, což platí i pro výfuk. Za ceny kolem 200 až 250 tisíc Rapid odvede ještě spoustu práce a proti stejně levné Fabii je v něm pořád víc místa.

Neméně zajímavý pohled nabízí testovaný vůz z centra zánovních vozů Mototechna. Roční "voňavku" s 25 000 kilometry s plnou výbavou byste od nového auta nerozeznali, stojí ovšem tři sta tisíc. Je to hodně peněz, ale co nového si za ně pořídíte? Pohodlnější, ale podstatně dražší Scalu jistě ne. Zánovní Rapid tak zůstává zajímavou volbou pro příznivce jednoduché techniky, která už jinde není k sehnání.

 

Právě se děje

před 26 minutami

V USA půjde do dražby vzácná malba Sandra Botticelliho

Newyorská aukční síň Sotheby’s v lednu nabídne malbu italského renesančního mistra Sandra Botticelliho, na níž je zobrazen mladý muž držící medailon. Podle Sotheby’s není vyloučeno, že se dílo prodá až za 100 milionů dolarů, což je v přepočtu 2,32 miliardy korun. Příležitosti pro koupi Botticelliho portrétů jsou mimořádné vzácné, píše agentura AP.

"Nenapadá mě žádné podobné Botticelliho dílo, které kdy bylo na otevřeném mezinárodním trhu," říká Christopher Apostle, jenž v aukční síni vede oddělení prodeje děl starých mistrů. "Skutečnost, že se ví jen o 12 portrétech Botticelliho, tento obraz řadí mezi výkvět," pokračuje. "Svým způsobem jsou to ty nejosobnější věci, které vytvořil. Je to něco, co dělal jen s jednou další osobou."

Aukční síň doufá, že navzdory pandemii covidu-19, která po celém světě způsobila značný hospodářský propad, by se obraz mohl prodat draze. Poslední dílo, které dosáhlo takových výšin, byl obraz impresionisty Claudea Moneta s názvem Meules (Kupky sena). Ten byl v newyorském Sotheby’s vydražen loni za 110,7 milionu dolarů, v přepočtu přes 2,5 miliardy korun.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Ve Vatikánu rezignoval kvůli skandálu vlivný kardinál Becciu

Ve Vatikánu dnes rezignoval na svou funkci vlivný italský kardinál Angelo Becciu, prefekt Kongregace pro blahořečení a svatořečení. Podle agentury AP je jeho odchod spojen se skandálem kolem kontroverzního nákupu luxusních nemovitostí v Londýně za peníze církevního státu. Vatikán rezignaci nekomentoval.

Dvaasedmdesátiletý Becciu neskončil pouze v čele jedné z kongregací, ale vzdal se i svých kardinálských pravomocí. Znamená to, že se například nebude moci zúčastnit dalšího konkláve, které volí nového papeže. Naposledy se něco takového stalo před dvěma lety, kdy kvůli obvinění ze sexuálního zneužívání dětí a mladých mužů rezignoval americký kardinál Theodore McCarrick.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Soud v Novém Jičíně uložil ženě za porušení karantény podmíněný trest

Tříletý trest vězení s podmíněným odkladem na čtyři roky uložil dnes Okresní soud v Novém Jičíně dvaatřicetileté ženě, která podle žalobce porušila karanténní pravidla nařízená kvůli jejímu onemocnění covidem-19. V době, kdy měla být podle hygieniků v izolaci, jela taxíkem do nemocnice vyzvednout matku a také se zastavila v obchodě. Uvedla to dnes Česká televize (ČT), podle níž je to první takový případ v Moravskoslezském kraji, který se dostal až k soudu.

Obžalovaná Renáta Gažová nařízení hygieniků, aby dva týdny zůstala doma, porušila v květnu. Hrozil jí tak až osmiletý trest vězení, protože pravidla nerespektovala v době nouzového stavu. "Společně s matkou se pohybovala na ulici před domem mezi dalšími lidmi. A to obě bez nasazených roušek," uvedl státní zástupce Aleš Boháč.

Policisté pro ženu přišli domů zřejmě po udání od sousedů. Soudkyně Ivana Šostáková uložený podmíněný trest odůvodnila mimo jiné tím, že informace poskytnuté hygieniky byly velmi rozsáhlé a nemusely být obžalované všechny zcela jasné.

Zdroj: ČTK
Další zprávy