V roce 1996, kdy jsme v Čechách jásali nad příchodem zápaďácké Octavie, doprovázel ředitel Renaultu Louis Schweitzer prezidenta Chiraca na návštěvě Ruska a divil se, proč tam lidé pořád kupují Žigulíky, když se tam dováží na minimum "oholený" vysloužilý Renault 19 vyráběný v Turecku. Ukázalo se, že tímto způsobem lze západní auto zlevnit o třetinu, zatímco Lada byla levnější o polovinu.
Po návratu domů udělal Schweitzer vizionářský krok. Pověřil své nejzkušenější lidi, aby na čistém papíře vyvinuli co nejlevnější auto. Absolutní minimum součástek, nejjednodušší technologie a vyloučení všeho, co zvyšuje výrobní náklady. Tak se zrodila Dacia Logan, navržená pro Rusko, Indii a Argentinu, ale záhy úspěšná i v chudnoucí Evropě, která se po hospodářské krizi přestala stydět za poctivé levné věci. Čert vem plasty v kabině a spáry mezi plechy, auto má přeci jezdit. Dnes mají Dacie nejspokojenější majitele a také nejnižší ztrátu hodnoty.
Prvním ročníkům Loganu z let 2005 až 2008 zkazila pověst koroze, ale o mechanické důkladnosti není pochyb. Za vše mluví taškařice Světa motorů, jehož redaktoři na jaře 2016 pořídili v bazaru vydatně omlácené auto s najetými 436 000 km. Pár měsíců užívání i následná rozborka ukázala, že mohlo dál bez potíží sloužit. Navíc jim jediný předchozí majitel předal kompletní štos faktur, z něhož vyplynulo, že spojku, tlumiče nebo přední ramena měnil jen jednou. Víckrát musel sáhnout jen na ložiska zadních kol a rezavějící díly karoserie.
Většinu potíží s korozí výrobce vyřešil v roce 2008, kdy také dorazil hatchback Sandero. Druhá generace z roku 2012, o které dnes píšeme, zůstává jednoduchému receptu věrná, i když díky zjemnění designu a větším, pohodlnějším sedadlům je to přeci jen snesitelnější kompromis. A kombi označené MCV je díky dostatku místa pro čtyři dospělé i obřímu kufru ideálem chalupářských rodin.
Low-endová báze, v Evropě navíc limitovaná emisemi CO2, se projevuje hlavně ve skromném pohonu. Nejčastější benzinový motor 1.2 16V se jen rozvážně prokusuje dlouhými převody a při plném obsazení auta nikoho nepředjedete, ale také vás nikde nenechá. Škoda jen, že každých pět let nebo 60 000 km vyžaduje poměrně drahou výměnu řemenů a kladek kolem 10 000 Kč. Od toho je osvobozen až novější (a ještě trochu slabší) motor 1.0 SCe s rozvodovým řetězem uvedený na jaře 2017.
Dacia Logan a Sandero 2. generace
Na trhu: od 2012 dosud
Vnější rozměry: 4081 / 4492 x1733 x 1550 mm
Rozvor: 2590/2635 mm
Kufr: 320/573 l
Motory benzin: 1.2 16V (55 kW), od 2017 1.0 SCe (54 kW), 0.9 TCe (66 kW)
Motory diesel: 1.5 dCi (66 kW), od 2018 BluedCi (70 kW)
Ceny ojetin: 100 000 až 250 000 Kč
Přeplňovaný tříválec 0.9 TCe je pružnější, spolehlivý a servisně nenáročný, ale ne moc rozšířený a kvůli zpožděným reakcím turba poněkud náročný na ovládání. S dieselem 1.5 dCi jezdí Logan zdaleka nejsuverénněji, ale v bazaru už mívá svoje za sebou. Pak dobře počítejte, jestli se vám vyplatí investovat do oprav vstřikování nebo spojky s dvouhmotovým setrvačníkem. Také umístění filtru pevných částic pod podlahou je kompromis, který nesnáší časté krátké trasy.
Primitivně jednoduchý podvozek ale vydrží věčně, na rozdíl od západních značek včetně mateřského Renaultu zatím Daciím ani nepraskají pružiny. Druhá generace Loganu systémově nepodléhá ani korozi, která jinak ve stáří kosí mnoho levných aut.
Testované pětileté kombi s najetými 40 000 km vypůjčené z centra AAA Auto vše napsané potvrzuje. Kabinu prostupuje ostré aroma lepidel, účelově strohá palubní deska ze šedého plastu nedělá parádu, volant seřiditelný jen výškově nedovolí všem najít ideální polohu a malý motor se na dálnici trápí. Ale najděte za 150 000 Kč srovnatelně prostorné a málo ojeté auto s fungující klimatizací, aby hned nevyžadovalo další drahé investice.