Dacia je jako Lidl, automobilka nadále boduje jednoduchostí

Martin Přibyl Automotive News Europe, Martin Přibyl
27. 9. 2018 10:10
Rumunská automobilka dokázala za deset let téměř ztrojnásobit svoje prodeje. Vděčí za to jednoduchému receptu: nic nekomplikovat.
Z čistě technického hlediska nabízí Dacia pouhé tři modely v různých karosářských verzích, k úspěchu jí to stačí.
Z čistě technického hlediska nabízí Dacia pouhé tři modely v různých karosářských verzích, k úspěchu jí to stačí. | Foto: Dacia

Elektromobilita, autonomní řízení, asistenční systémy, nové prodejní kanály? To jsou věci, s nimiž by se podle názorů představitelů Dacie měli trápit jiní. Pro automobilku nejsou tématem, má jednoduchou a přehlednou nabídku, která zahrnuje šest modelů (naposledy modelovou paletu rozšířila v roce 2012, kdy uvedla malou dodávku Dokker), a, odpusťte otřepanou frázi, na nic si nehraje.

Navzdory tomu, že se Rumuni odmítají věnovat automobilovým trendům, tempo růstu jejich prodejů nepolevuje. V roce 2008 dodali zákazníkům necelých 260 000 aut, vloni to bylo lehce přes 610 000 a letos? Celosvětové prodeje by měly dosáhnout 700 000 vozů, přičemž 550 000 by mělo připadnout na Evropu. V Česku vzrostly prodeje mezi lety 2016 a 2017 o 17 procent.

Dacia ale není jen úspěšná, co se objemu prodejů týče. Renaultu navíc dokáže vydělávat peníze. Recept je snadný: automobilka sází na prověřenou a existující techniku, nemá sáhodlouhé ceníky, které by komplikovaly, a tím prodražovaly výrobu, nepodbízí se akčními nabídkami, jež by ji snižovaly zisk, využívá jen ověřené prodejní kanály a loajalitu zákazníků si dokáže získat pomocí relativně levných marketingových kampaní, jakou je třeba Dacia Piknik.

Letos se u nás této akce, kde si mohou majitelé vozů Dacia vyzkoušet nové modely a je pro ně připraven bohatý program, zúčastnilo přes 7700 lidí, vloni to bylo 7100. Podobné akce jsou u jiných automobilek naprosto ojedinělé a rozhodně ne tak masové.

Po uvedení druhé generace SUV Duster vzrostly prodeje tohoto modelu o 16 procent, nebyl ale osamocen, podobně dobře na tom byl i hatchback Sandero a malá dodávka Dokker. Zákazníci se navíc k Dacii začínají vracet. "Od roku 2015 vnímáme příliv lidí, kteří si jdou pořídit svoji další Dacii," řekl marketingový šéf značky Sylvain Coursimault serveru Automotive News Europe.

Čísla jeho slova potvrzují, 55 procent zákazníků si jde pro svou další Dacii (někteří přecházejí od Loganu nebo Sandera k Dusteru), 10 procent přechází od Renaultu a zbytek od jiných značek nebo si dříve pořizovali ojetiny. Přetahovat zákazníky autobazarům se Dacii ostatně daří dlouhodobě.

Továrna Dacie v Mioveni.
Továrna Dacie v Mioveni. | Foto: Renault

"Dacia je chytrá volba," říká Coursimault a přirovnává značku k Lidlu, Ryanairu nebo H&M. "Auta jsou stále těžší, dražší, složitější a výkonnější. Úkolem Dacie je jít proti těmto trendům," doplňuje její marketingový šéf.

Ke snížení výrobních nákladů Dacia sdílí díly, kde je to možné. Například přední dveře Dusteru odpovídají těm u předchozí generace Loganu. Kromě Rumunska se auta staví i v Maroku, kde je pracovní síla ještě levnější.

Již dlouho je jasné, že vedení Renaultu si musí mnout ruce. Francouzi koupili Dacii v roce 1999 za pouhých 50 milionů dolarů, měla se pro ně stát tím, čím byla Škoda pro koncern Volkswagen. V roce 2004 uvedla na trh své první novodobé auto, jednoduchý Logan, který byl takovým hitem, že se dostal i na západní trhy, s nimiž se původně nepočítalo, a stál u zrodu úspěchu podceňované značky.

Je ovšem také nutno podotknout, že kromě peněz, které musel Renault zaplatit za samotnou automobilku, do ní také pořádný balík nalil. Konkrétně 2,8 miliardy eur, a to včetně 2,2 miliardy, za něž přestavěl výrobní závod v Pitesti. Z jeho linky sjede nové auto každých 54 sekund, dohromady to činí 450 000 aut ročně. A nechybí ani testovací polygon, na němž kvůli rostoucím požadavkům zákazníků na kvalitu zpracování automobilka testuje právě odolnost použitých dílů a materiálů.

Dacia Duster při testování na polygonu.
Dacia Duster při testování na polygonu. | Foto: Renault

Plány Dacie do budoucna zůstávají smělé. V roce 2017 prodal Renault po celém světě 1,4 milionu levných vozidel, mezi něž patří právě i Dacie a z nichž většina technicky vychází z Dacie Logan. Pro rok 2022 by šéf koncernu Carlos Ghosn chtěl udat 2,2 milionu takových aut.

Dacia proto plánuje i obměnu modelové řady. Chystá se redesign MPV Lodgy, nová generace hatchbacku Sandero, který dostane techniku nadcházejícího Renaultu Clio, a mluví se i o nějaké další variantě Dusteru.

Zásadním úkolem pro Dacii ale bude vypořádat se s evropskými emisními předpisy, které přijdou v letech 2020 a 2021. Jejím zákazníkům se totiž rozhodně nebude chtít platit za drahá elektrifikovaná, hybridní ústrojí.

Přehled modelů Dacia na českém trhu najdete tady.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Vedoucí Lille jen remizovalo, PSG může snížit ztrátu na jediný bod

Fotbalisté vedoucího celku francouzské ligy Lille ve 33. kole jen remizovali 1:1 s Montpellierem a zaznamenali ztrátu v boji o titul. Alespoň bod jim pět minut před koncem zachránil Luiz Araújo.

Lille vede tabulku o čtyři body před obhájcem titulu Paris St. Germain, který má k dobru nedělní zápas se St. Etienne. Montpellier, kterému k bodu několika skvělými zákroky pomohl brankář Jonas Omlin, je osmý se ztrátou pěti bodů na pohárové příčky.

Francouzská fotbalová liga - 33. kolo:

Lille - Montpellier 1:1 (85. Araujo - 21. Delort).

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Lipsko opět ztratilo a dalo vedoucímu Bayernu šanci odskočit

Fotbalisté Lipska ve 29. kole německé ligy remizovali bez branek s Hoffenheimem a dali šanci Bayernu Mnichov navýšit náskok na prvním místě tabulky. Hostům k bodu ze hřiště druhého celku tabulky pomohl i český obránce Pavel Kadeřábek, který odehrál celý zápas.

Lipsku se sice v nastavení podařilo skórovat, ale po zásahu videorozhodčího nebyl gól Yussufa Poulsena uznán. Tým trenéra Juliana Nagelsmanna zaznamenal třetí domácí ztrátu za sebou a Bayern, který má k dobru sobotní zápas s Wolfsburgem, mu může v případě výhry odskočit na rozdíl sedmi bodů.

Hoffenheim remizoval podruhé za sebou bez branek a v bundeslize natáhl sérii bez vítězství na pět zápasů. V tabulce mu patří jedenácté místo.

Německá fotbalová liga - 29. kolo:

Lipsko - Hoffenheim 0:0.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

U tuniských břehu ztroskotala loď s migranty z Afriky, nejméně 41 jich zemřelo

Nejméně 41 afrických migrantů utonulo při ztroskotání lodi u tuniských břehů. Podle tuniských úřadů loď směřovala na italský ostrov Lampedusa. Mezinárodní organizace pro migraci (IOM) v pátek večer oznámila, že loď se potopila ve čtvrtek.

Tuniská pobřežní stráž původně ohlásila 21 nalezených těl. Úřady uváděly, že dvacítka lidí z lodě se pohřešuje. Všichni uprchlíci pocházeli ze subsaharské Afriky.

Loď s migranty podle úřadů vyrazila z tuniského Sfaxu ve čtvrtek večer. "Tato tragická ztráta životů znovu podtrhuje, jak je důležité rozšířit státem řízené záchranné operace napříč střední částí Středozemního moře," uvedla v prohlášení IOM. Mezi dosud vylovenými těly jsou i ženy a jeden kojenec.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Raúl Castro na sjezdu potvrdil, že předává vedení mladší generaci

Kubánský vůdce Raúl Castro v pátek na úvod osmého stranického sjezdu potvrdil, že předá vedení mocné Kubánské komunistické strany (PCC) mladší generaci, která je "plná vášně a protiimperialistického ducha". Informovala o tom agentura Reuters.

Čtyřdenní sjezd PCC se koná za zavřenými dveřmi, ale kubánská televize odvysílala úryvky Castrova úvodního projevu. Devětaosmdesátiletý Raúl Castro v něm vyjádřil spokojenost nad tím, že může předat vedení skupině věrných, kteří za sebou mají desítky let zkušeností, během nichž stoupali po stranickém žebříčku.

Předáním moci formálně skončí éra bratrů Castrových na Kubě. Ve vedení PCC má na sjezdu Raúla Castra vystřídat kubánský prezident Manuel Díaz-Canel (61).

Zdroj: ČTK
Další zprávy