Americký úřad pro bezpečnost silniční dopravy NHTSA má v plánu vyhlásit další svolávací akci kvůli údajně vadným 52 milionům plynových generátorů airbagů. Problém se týká převážně čelních vaků před řidičem a spolujezdcem dodaných firmami ARC a Delphi.
Na 5. října je svoláno veřejné zasedání, na kterém má být svolávací akce s konečnou platností potvrzena. Pokud se tak stane v avizovaném rozsahu, bude se výzva k návštěvě servisu týkat aut vyrobených mezi roky 2000 a 2018 od celkem dvanácti automobilových značek a koncernů. Z evropských výrobců jde o BMW, Mercedes, Porsche, Volkswagen a Stellantis, dále pak o vozy Ford, Hyundai, Kia, Toyota, GM a Tesla.
Šetření rozjel NHTSA už v roce 2016, kdy kontroly zaznamenaly trhliny na konstrukci generátorů, které měly vzniknout během sváření při jejich výrobě. Firma ARC podle úřadu nakonec v lednu letošního roku upravila výrobní proces tak, že k problémům již údajně nedochází. Odmítla však výzvu NHTSA, aby dobrovolně k prohlídce svolala všechna auta, u nichž by se tato závada mohla objevit. Součástí vyšetřování úřadu je i známý dodavatel automobilových dílů Delphi, který do roku 2004 vyrobil 11 milionů airbagů ARC na základě licence.
Plynový generátor má za úkol během několika milisekund naplnit vak do požadovaného objemu, aby posádce vozu poskytl ochranu před nárazem těla do pevné překážky. Nově zjištěné problémy jsou přitom prakticky shodné s těmi, které dříve postihly i výrobky firmy Takata.
"Plynový generátor, který při aktivaci selže, nejen že neochrání posádku, ale může ji dokonce vážně zranit či usmrtit," píše se v úterním prohlášení NHTSA. Bezpečnostní riziko v tomto případě představují zejména kovové úlomky, které se mohou uvolnit při explozi zařízení. Úřad právě tomuto scénáři připisuje jedno úmrtí a sedm těžkých zranění, ke kterým došlo v minulosti.