Pouhé dvě hvězdičky z pěti v bezpečnostních testech Euro NCAP už se považují za velký průšvih. Naposledy takto nízké hodnocení evropská organizace udělila v roce 2015 Lancii Ypsilon. Nyní stejně dopadl prodejně velmi úspěšný sportovní vůz Ford Mustang.
Euro NCAP hodnotí čtyři kategorie. Nejhůře dopadl Mustang z hlediska vybavení asistenčními systémy. To její komisaři odměnili pouhými 16 procenty ze sta možných. Rovněž 32 procent za ochranu dětské posádky lze označit za velmi špatné skóre.
Ani 72 % za bezpečnost dospělých pasažérů není žádná sláva. Jen při hodnocení nebezpečnosti vůči chodcům dopadlo sportovní kupé v porovnání s ostatními auty relativně dobře, když obdrželo 64 %. Porovnat výsledky Mustangu s ostatními vozy testovanými Euro NCAP včetně například škodovek můžete zde. Mějte ale na paměti, že požadavky na testovaná auta se rok od roku zpřísňují, takže starší skóre není zcela srovnatelné s tím letošním.
Přesto jsou výsledky Mustangu průšvihem. Zpozornět by měli zejména ti, kteří v něm vozí děti. Například při bočním nárazu komisaři zaznamenali na figuríně simulující desetileté dítě nejvyšší stupeň ohrožení hlavy na pětistupňové škále. Při nárazových testech dospělé posádky dopadl relativně dobře řidič. Zato spolujezdci hrozí při čelním nárazu vážná zranění hrudníku, stehen i hlavy.
“Ford nečekal, že budeme Mustang testovat, a rozhodl se nevybavit ho pro Evropu bezpečnostními technologiemi, které jsou dostupné americkým zákazníkům, i v řadě dalších sportovních aut, kterým na bezpečnosti záleží,” uvedl generální sekretář organizace Euro NCAP Michiel van Ratingen.
Ford reagoval oznámením, ve kterém sděluje, že modernizované provedení Mustangu uvedené na evropský trh v letošním roce dostane některé bezpečnostní elektronické asistenty jako součást sportovní výbavy. Euro NCAP se chystá model po těchto změnách znovu otestovat.
Ford Mustang (podrobnou recenzi kupé čtěte zde) loni obhájil pozici nejprodávanějšího sportovního kupé na světě. V Česku se ho v roce 2016 nově zaregistrovalo 304 kusů, což z něj dělá druhý nejoblíbenější sportovní vůz na tuzemském trhu.
Ford již Mustang několikrát zdražil, aby utlumil silnou poptávku po něm, které nebyl schopen vyhovět v běžných čekacích dobách. Naposledy zvýšil jeho cenu začátkem tohoto roku plošně o 48 tisíc korun. Nejlevnější verze nyní stojí od 1 065 000 korun. Před dvěma lety se při uvedení na trh prodávala od 880 000 Kč.
Zcela rozdílných výsledků dosáhla v nejnovější sérii testu novinka značky Volvo – velký manažerský sedan a kombík S/V 90. Nejenže získala nejvyšší počet pěti hvězd, respekt vzbuzuje i 95 % za ochranu dospělé posádky a 93 % za asistenční systémy. Podrobnou recenzi tohoto vozu čtěte zde.