Praha – V průměru zhruba čtyři desetiny litru paliva, tedy podle současných cen přibližně 12 -13 korun, ušetří na každých sto kilometrů automobily s novou emisní normou Euro 6 v porovnání se staršími verzemi motoru.
Vyplývá to z porovnání nejlevnějších verzí patnácti nejprodávanějších osobních vozů na českém trhu, který připravil online deník Aktuálně.cz podle podkladů sesterského webu vybermiauto.cz.
Spotřeba benzinových verzí patnácti nejprodávanějších aut se nyní pohybuje od 4,5 do šesti litrů, dieselovým verzím stačí 3,4 až 4,5 litrů na sto kilometrů jízdy. Na pohonných hmotách díky novým motorům nejvíce ušetří majitelé Škody Fabia a Škody Superb.
15 nejprodávanějších vozů v ČR
1. Škoda Octavia
2. Škoda Fabia
3. Škoda Rapid
4. Volkswagen Golf
5. Škoda Superb
6. Hyundai i30
7. Hyundai ix20
8. Škoda Yeti
9. Škoda Citigo
10. Ford Fiesta
11. Dacia Duster
12. Ford Focus
13. Škoda Roomster
14. Volkswagen Polo
15. Seat leon
*Zdroj: Počty registrací nových vozů podle SDA za měsíc duben
I kvůli nasazení nových motorů ale současně stoupla pořizovací cena těchto vozů. U benzinových verzí v průměru o 9150 korun, u dieselových o 7909 korun. Aby se majiteli tento rozdíl díky nižší spotřebě "vrátil", musí (za současných cen) ujet v průměru téměř 80 tisíc kilometrů s benzinovým motorem a kolem 60 tisíc s dieselovým.
Vyšší výkon, lepší vlastnosti
V souvislosti s úpravami motorů výrobci ovšem obvykle připravili větší či menší facelift, v některých případech dokonce i zcela novou generaci vozů. To je případ zejména tuzemské Škody Fabia a Škody Superb. Právě u nich jsou úspory paliva nejvíce patrné. Fabii teď stačí o 0,8 litru paliva na sto kilometrů méně (u benzinové i naftové verze), superb ušetří rekordních 1,1 litru u benzinového agregátu a 0,6 litru u naftového.
Vůbec nejvýhodněji dopadla modernizace motorů u nové generace Škody Fabie. Výkon i cena vozu se zážehovou pohonnou jednotkou zůstaly na dosavadní úrovni, spotřeba ovšem klesla o výrazných 0,8 litru na sto kilometrů. Ještě výhodnější je teď dieselový agregát. Výkon stoupl o 11 kW, akcelerace klesla o rovné tři sekundy, spotřeba je nižší o 0,8 litru, a navíc dokonce klesla pořizovací cena o devět tisíc korun.
Na významné snížení spotřeby mělo u některých vozů vliv také sériové nasazení systému start&stop, který při zastavení na křižovatce samovolně vypíná motor, a rovněž rekuperace brzdné energie. Díky novým motorům se také zvýšil výkon a zlepšily jízdní vlastnosti, například akcelerace z nuly na stokilometrovou rychlost.
Roomster už nové motory nedostal
Ještě do začátku září se sice mohou prodávat nové automobily plnící pouze normu Euro 5, avšak většina značek v Česku již prodává nové nebo upravené motory. Učinila tak tuzemská Škoda, která má v žebříčku Top 15 nejvíce aut, stejně jako Ford, Seat a Volkswagen. Hyundai vybavil novými motory svůj model i30, velmi brzy to udělá také u MPV ix20. Se starší verzí motoru je stále k dostání Dacia Duster a rovněž Škoda Roomster, jehož výroba už skončila.
Proto jsme tyto tři automobily (duster, roomster a ix20) do výpočtu průměru nezahrnuli. U dieselových verzí nemohla být navíc započítána ani Škoda Citigo, protože takový motor nenabízí.
Přehled o spotřebách všech vozů dostupných na tuzemském trhu naleznete zde.
Na této adrese je pak k dispozici materiál o deseti nejlevnějších rodinných autech, jejichž spotřeba nepřesahuje hranici 4 l/100 km.