"Automobilový průmysl utrpěl v letošním roce značené ztráty, nicméně doufám, že se s pomocí ministerstva průmyslu a obchodu povede rozběhnout v prosinci výrobu Moskvičů," prohlásil podle agentury Interfax Sobjanin. Poslední Moskvič přitom v moskevské továrně vznikl před dvaceti lety, v tu dobu už se tam vyráběly i nové Renaulty. Ty se pak staly jedinou náplní závodu v ruské metropoli.
Jejich úspěšná produkce pokračovala až do letošní invaze Ruska na Ukrajinu. Pak se - i kvůli mezinárodním sankcím - produkce francouzských aut v tamní továrně zastavila a Renault ji v květnu předal do vlastnictví přímo moskevské samosprávy. Zhruba půl roku po těchto událostech se tam tak mají začít opět vyrábět nová auta.
Je nasnadě, že nepůjde o "od podlahy" nové ruské výrobky. Za tak krátkou dobu by nebylo možné ani nové auto vyvinout. Podle dřívějších zpráv se Moskvič s podporou Kamazu rozhodl pro spolupráci s čínskou automobilkou JAC. Vyrábět tak bude její modely, respektive auta dceřiné značky Sehol. Z celkem pěti modelů mají být čtyři SUV a jeden sedan, přičemž se počítá s produkcí jak spalovacích aut, tak elektromobilů.
Letos má z částečně přemontovaných sad vzniknout 600 vozidel, z toho třetina bude mít elektrický pohon. Sobjanin pak sebevědomě prohlásil, že právě Moskvič má vzhledem k dostupným technologiím a vybavení udělat z Moskvy centrum ruské elektromobility. Město také spolu s Kamazem plánuje rychlejší rozšiřování nabíjecí infrastruktury, píše se na oficiálním kanálu automobilky na sociální síti Telegram. To vše v době, kdy v Lipecké oblasti zahájila produkci elektromobilů jiná "ruská" značka Evolute. V jejím případě jde o přeznačené modely z portfolia čínské automobilky Dongfeng.
Plány Moskviče na další roky jsou mnohem smělejší. V roce 2023 plánuje výrobu 50 tisíc aut, 10 až 20 tisíc z nich má mít elektrický pohon. O rok později už má vzniknout sto tisíc aut. V plánu je i postupná lokalizace výroby a výroba dostupného malého ruského elektromobilu.
Zpravodajský portál Izvestija v reakci na obnovení produkce někdejší slavné automobilky přišel i s výběrem nejlepších Moskvičů historie. Vzhledem k minulosti moskevského výrobce je to přitom výběr poněkud obskurní, zahrnující mimo jiné i nechvalně proslulou kopii Simcy 1308 se jménem Aleko. Bizarní výtvory z 90. let s jmény jako Ivan Kalita, Svjatogor nebo Knjaz Vladimir pro jistotu chybí úplně.
Moskvič už také začal intenzivně budovat prodejní síť "nových" vozů. Vyrůst má ve 23 ruských městech, přičemž mu z nich za poslední tři týdny přišlo 340 přihlášek možných zájemců. Mezi podmínkami, které musí splnit, je mimo jiné vlastní nabíjecí infrastruktura pro elektromobily a prostor pro jejich prodej a servis.