Rusko se vrací k výrobě Moskvičů. Nahradit mají modely Renaultu, ten v Rusku končí

Jan Matoušek Jan Matoušek
16. 5. 2022 11:11
Renault definitivně odchází z Ruska. Francouzský výrobce dnes potvrdil dřívější slova ruského ministra průmyslu a obchodu. Podíl v automobilce AvtoVAZ, která vyrábí modely Lada, přejde do vlastnictví státního výzkumného institutu NAMI, Renault jej ale může odkoupit zpět. Moskevská továrna pak bude opět ve vlastnictví ruské metropole a v dohledné době se tam mají opět začít vyrábět Moskviče.
Vrátit se mají automobily pod značkou Moskvič.
Vrátit se mají automobily pod značkou Moskvič. | Foto: Avtoexport

"Dnes jsme přijali těžké, ale nezbytné rozhodnutí a děláme také zodpovědný krok vstříc 45 tisícům zaměstnancům, které v Rusku máme," uvedl v tiskové zprávě Renaultu jeho šéf Luca de Meo. Ten rovněž dodal, že prodejem 67,69procentního podílu v automobilce AvtoVAZ na ruský státní výzkumný institut NAMI si Renault uchoval možnost vrátit se do země. Svůj podíl může Renault koupit zpátky do šesti let, za jakých podmínek ale tisková zpráva neuvádí. Součástí transakce by podle ruských médií měla být i licence na výrobu stávajících modelů Lada, které využívají různé komponenty Renaultu.

AvtoVAZ bude zároveň poskytovat servisní zázemí Renaultům již v Rusku provozovaným. Jak to však bude s novými modely, které měly ještě více spoléhat na francouzskou techniku, je zatím otázka. Nástupce Lady Niva je každopádně v ohrožení, takže stávající provedení, slavící letos 45 let od premiéry, by si tak mohlo protáhnout život i po roce 2024. Rusko přitom patřilo mezi významné trhy francouzské automobilky ať už skrze Ladu, nebo i vlastní automobily, které se vyráběly v Moskvě.

I o fabriku v hlavním městě, kterou Francouzi stoprocentně ovládli před deseti lety, Renault v rámci odchodu z ruského trhu přijde. Vlastnická práva k ní však nepřevádí na NAMI, ale přímo na samosprávu ruské metropole. A starosta Moskvy Sergej Sobjanin tuto situaci využil k tomu, aby na svém osobním blogu napsal tak trochu propagandistický článek "O vyhlídkách moskevského závodu Renault".

Klíčovým sdělením jeho textu je, že v Moskvě bude obnovena výroba automobilů pod značkou Moskvič. Nejprve se spalovacími, později ale i elektrickými motory. Partnerem "nové" automobilky se stane Kamaz, který podle Sobjanina také spolu s ruským ministerstvem průmyslu a obchodu pracuje na maximální lokalizaci výroby komponentů. Jestli se pod historickou značkou objeví kopie známých Renaultů, anebo půjde o svébytné modely, každopádně starosta neupřesnil.

Připomeňme, že ze stejného závodu už ve druhé polovině minulého století Moskviče sjížděly, po finančních problémech moskevské automobilky však část továrny koupil v roce 1998 Renault, který tam začal vyrábět své modely. Naposledy z tamních linek sjížděly Duster, Arkana nebo Kaptur, v Toljatti se vyráběly Renaulty Logan a Sandero. Ruský magazín Autorevju také podotýká, že na rozdíl od AvtoVAZu nemá Renault možnost získat v budoucnu moskevskou továrnu zpět.

Za jakých podmínek podíly Renault v AvtoVAZu i své moskevské továrně převedl, tisková zpráva nezmiňuje. Objevuje se tam však slovíčko "sell" tedy "prodá". Koncem dubna se však spekulovalo, že NAMI získalo výrobce Lady za symbolický rubl. Transakce rovněž znamená, že AvtoVAZ je opět plně kontrolovaný ruským státem, zbytek akcií totiž vlastní státní korporace Rostec. Renault je také jedním z prvních skutečně velkých zahraničních hráčů na ruském automobilovém trhu, který se na základě ruské invaze na Ukrajinu rozhodl z euroasijské země odejít.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Kandidát ODS na senátora v Ústí nad Orlicí Kopecký odstoupil, pil před jízdou

Kandidát ODS na senátora v obvodu Ústí nad Orlicí Josef Kopecký se vzdal kandidatury. Řídil auto pod vlivem alkoholu, uvedl na facebooku. Dodal že kdyby se nevzdal kandidatury, mohl by ohrozit ODS.

"Po několika měsících kampaně jsem se rozhodl vzdát se kandidatury z osobních důvodů. Tím důvodem je prostý fakt, že na konci minulého týdne jsem udělal naprostou hloupost a sedl si za volant po požití několika piv. Bylo to na kratinkou vzdálenost, v noci na prázdné ulici, neboural jsem, nikoho jsem neohrozil. I tak je to ale neomluvitelné," uvedl na svém facebookovém profilu.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Německo podle kancléře Scholze zvažuje, jestli zatím nezachová jaderné elektrárny

Německo zvažuje, zda má smysl ponechat své tři poslední jaderné elektrárny ještě v provozu. Ve čtvrtek to na tiskové konferenci prohlásil kancléř Olaf Scholz. Německo původně plánovalo odstavit reaktory na konci letošního roku, čímž by země definitivně zastavila výrobu energie z jádra. Kvůli energetické krizi vyvolané ruskou invazí na Ukrajinu ale řada politiků včetně těch vládních požaduje pozdější odchod od nukleární energetiky.

Scholz na úvod konference řekl, že největší výzvou nejen pro Německo zůstává ruský vpád na Ukrajinu a jeho dopady. "Hlavním cílem vlády je nezávislost Německa na fosilních zdrojích energie," řekl s tím, že důvody jsou ekologické i bezpečnostní. Kvůli válce jsou nyní nejisté dodávky ruského plynu do Evropy.

Zdroj: ČTK
Další zprávy