To jméno údajně vymyslel dvanáctiletý indiánský chlapec z aljašského ostrova Kodiak. Spojil dohromady slova "karraq", tedy automobil, a "quarruk", tedy šíp, který je mimo jiné i ve znaku Škodovky. Vznikl Karoq, nástupce Škody Yeti.
Jména končící písmenem Q by měla do budoucna označovat všechny škodovky v kategorii SUV, tedy auta, která zvládají jak asfalt, tak lehčí terén.
Škoda odhalí podobu nového SUV Karoq až 18. května ve Stockholmu, na akci v Estonsku jsme ale vůz viděli krátce i bez maskování bez možnosti ho vyfotit. Zepředu se jeho design prakticky shoduje s větším modelem Kodiaq. Zadní světla jsou ale poměrně specifická.
Uvnitř nabízí Karoq jako první škodovka možnost objednat si za příplatek velké digitální přístroje s úhlopříčkou až 10,5 palců. Jejich podobu si může uživatel nastavit podle svých preferencí. Specialitou dosud nevídanou u jiných aut je nerušivý mód, kdy na černém podkladu svítí pouze základní údaje.
Karoq Yetiho přerostl o značných 16 cm. Na délku měří 4,38 m, nachlup stejně jako nejprodávanější SUV na evropském trhu Nissan Qashqai. Na větší a až sedmimístnou Škodu Kodiaq mu ale stále značných 32 cm chybí. V porovnání s Yetim je Karoq také širší a nižší.
Naše měření Škody Karoq prokázala výrazně lepší šířku v loktech než u Yetiho. Místo na nohy a nad hlavou se téměř nezměnilo, což nevadí, protože u Yetiho nešlo u slabinu. Výrazně narostl zavazadlový prostor. Výrobce udává základní objem 521 l, tedy o 116 l více než u Yetiho. Jeho nabobtnání ve všech směrech potvrdilo i naše vlastní zkoumání. Parametry kompaktních SUV si můžete v přehledných tabulkách prohlédnout zde.
Škoda nabízí pro Karoq dva typy zadních sedadel. V základním provedení jsou klasická, tedy pevně ukotvená se sklopným opěradlem asymetricky děleným na dvě části. Za příplatek lze mít takzvaný systém VarioFlex spočívající ve třech samostatných sedadlech, která se dají nezávisle na sobě posouvat, sklápět, nebo zcela vyjímat z auta. Po vyjmutí toho prostředního se dají krajní sedadla dát více doprostřed a dozadu, takže vzniká královský prostor v loktech.
Jde o stejný systém, jakým aktuálně disponuje každá Škoda Yeti a nenabízí ho žádný z konkurentů. Velikost zavazadlového prostoru Škody Karoq se systémem VarioFlex se pohybuje od 479 do 588 litrů.
Škodu Karoq budou zpočátku pohánět dva benzinové a dva naftové motory. Základní pohonnou jednotku tvoří stejně jako u Octavie tříválec 1.0 TSI/85 kW určený pouze pro verze s pohonem přední nápravy. Nový čtyřválec 1.5 TSI/110 kW je k dispozici jak pro pohon přední nápravy, tak všech kol.
Podobné je to u motorů naftových. Základní 1.6 TDI/85 kW pohání pouze "předokolky", silnější 2.0 TDI/110 kW i verzi 4×4. Nejsilnější verze 2.0 TDI/140 kW je k dispozici pouze pro pohon všech kol a pojí se výhradně s novým sedmistupňovým automatem. Podrobnosti k technickým datům motorů a jejich porovnání s konkurenty najdete zde.
Krátce jsme zkoušeli Škodu Karoq se silnějším benzinovým motorem a pohonem předních kol a také s naftovým 2.0 TDI/110 kW 4×4, vždy s automatickou převodovkou. Karoq patří mezi pohodlná kompaktní SUV. "Snažili jsme se ho naladit komfortněji než příbuzný Seat Ateca," prozradil Aktuálně.cz Christian Strubbe, člen představenstva Škody Auto zodpovědný za oblast technického vývoje.
Karoq nám také připadal pohodlnější a jízdně dospělejší než Yeti. V porovnání s Kodiaqem se méně naklání a působí výrazně agilnějším a sportovnějším dojmem. Poměrně zásadně se liší jízdní vlastnosti verze s pohonem předních a všech kol - i proto, že "předokolky" mají jednoduchou vlečenou zadní nápravu, kdežto modely 4×4 technicky vyspělejší víceprvkovou. Rozdíl jsme poznali především v offroad sekcích na zadních sedadlech, kde byl Karoq 4×4 výrazně komfortnější. Na asfaltové silnici se obě varianty chovaly podobně.
Škoda Karoq s pohonem všech kol bude na přání vybavena i možností nastavení tuhostí tlumičů z místa řidiče. Tento systém označovaný DCC kvalitativní rozdíl mezi jejími jízdními vlastnostmi a vlastnostmi verze pouze s pohonem přední nápravy ještě zvětší.
Oba testované motory ve spojení se sedmistupňovými automatickými převodovkami poskytovaly dostatečnou dynamiku, o žádné trhače asfaltu se ale nejednalo.
Nová Škoda Karoq se bude vyrábět stejně jako Kodiaq nebo technicky příbuzný Seat Ateca v Kvasinách. Produkce začne na přelomu července a srpna. Přibližně měsíc předtím zveřejní automobilka ceny. Zatím je neprozradila, ale odhadujeme, že základní cena se bude pohybovat kolem 450 tisíc korun. Nejlevnější Yeti se nyní prodává za 399 900 korun, Seat Ateca stojí minimálně 468 900 korun. K zákazníkům se první Škody Karoq dostanou začátkem podzimu.