Nouzové brzdění bude povinnou výbavou. Funguje dobře, dokud to autu nezačne klouzat

Martin Přibyl Martin Přibyl
13. 2. 2019 14:06
Systém nouzového brzdění, který pomocí kamer, radarů nebo lidaru sleduje prostor před vozem, a pokud se v něm nachází překážka, dokáže auto obvykle nouzově zastavit, se stal v poslední době u většiny aut standardní výbavou. K udělení maximálního pětihvězdičkového hodnocení ho totiž vyžaduje organizace Euro NCAP, která se zabývá zkoumáním bezpečnosti moderních aut.
Audi A6 se nejprve snaží zabrzdit za atrapou ve 25 km/h na suché a kluzké vozovce. Test se následně opakuje v 50, resp. 45 kilometrech za hodinu. | Video: ADAC

Přínos podobných systémů považují za významný i vlády, jen v rámci EU prý při nehodách ve městech, kde automatické brzdění funguje nejlépe, zemřelo 9500 lidí, z toho 40 % chodců.

V Japonsku bude nouzové brzdění povinné od roku 2020, v rámci Evropské unie od roku 2022. OSN dokonce připravuje speciální regulaci s přísnými a harmonizovanými požadavky na tento bezpečnostní systém. Vztahovat se bude na všechny země, které na červnovém zasedání OSN povinnost nasadit nouzové brzdění přijmou za svou.

Díky aktivitě Euro NCAP však v Evropě nepůjde o zásadní změnu. Nouzové brzdění totiž kvůli snaze získat maximální hvězdičkové hodnocení dávají do standardní výbavy automobilky povětšinou již dnes. A Euro NCAP pochopitelně nehodnotí jen samotnou přítomnost systému. Požaduje také, aby fungoval. Auto tedy posílá s postupně se zvyšující rychlostí v rozmezí 10 až 50 kilometrů za hodinu na nafukovací atrapu stojícího vozu.

Test probíhá při teplotách od pěti do čtyřiceti stupňů Celsia a většina aut ho zvládne. V roce 2018 prošly zkouškou bez ztráty kytičky dvě třetiny systémů. Co se ale stane, když při testu navodíte zimní podmínky? 

To se rozhodl vyzkoušet německý autoklub ADAC, který výše popsaným způsobem namířil proti překážce nové Audi A6. Za podmínek předepsaných NCAP fungovalo bezvadně. V poslední možné chvíli samo naplno duplo na brzdy a bezpečně zastavilo za nafukovací atrapou.

Jakmile ale vnější teplota klesla k minus jednomu stupni a vozovka začala klouzat, auto svoje chování nezměnilo. Brzdit začalo na stejném místě a do atrapy se opřelo. Naštěstí alespoň ve výrazně nižší rychlosti.

Podle ADACu tedy systém při své činnosti neuvažuje počasí a další podmínky nacházející se v okolí vozu. Pokud by do jeho algoritmů vstupovala vnější teplota, informace z dešťového čidla nebo údaje ze systému ESP o prokluzu kol, podle nichž se dá určit, jaký charakter má povrch silnice, začal by před překážkou brzdit o poznání dříve.

Jen v takovém případě by nouzové brzdění dokázalo nehodám zabránit za jakéhokoli počasí a v o poznání širším spektru situací na silnici. V současnosti se tedy dá spíše spolehnout jen na to, že dokáže následky nehody zmírnit. Ostatně samotné automobilky v marketingových materiálech tvrdí, že se asistent "aktivací brzd snaží zmírnit následky střetu". Spolehnout se na něj zatím nedá.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Ozbrojenci v Kamerunu zaútočili na školu, zabili osm dětí

Nejméně osm dětí ve věku 12 až 14 let zabili a další desítku žáků zranili ozbrojenci, kteří dnes vtrhli do školy ve městě Kumba na západě Kamerunu. Informovala o tom agentura AFP. Masakr, při němž ozbrojenci použili i mačety, se stal v regionu, kde vládní jednotky několik let vedou tvrdý boj se separatistickými skupinami. "Přijeli na motorkách, vtrhli do třídy a začali střílet," popsal scénu místní zastupitel. Zatím není jasné, kdo za útokem na školu stojí. Oblast sužuje konflikt od roku 2017, kdy separatisté vyhlásili po násilném potlačení pokojných protestů vlastní stát Ambazonii. Prezident Paul Biya, který Kamerunu vládne od roku 1982, poté vyhlásil separatistům válku a označil je za teroristy. Podle nevládních organizací se zločinů dopouštějí obě strany.

před 4 hodinami

Ajax překonal rekord nizozemské ligy, Venlu nastřílel 13 gólů

Fotbalisté Ajaxu deklasovali 13:0 Venlo a zaznamenali nejvyšší výhru v historii nizozemské ligy. Útočník Lassina Traoré přispěl k debaklu pěti góly a třemi asistencemi. Pět gólů v jednom utkání dal v dresu slavného amsterodamského celku naposledy před 35 lety legendární Marco van Basten.

Ajax překonal svou nejvyšší výhru ze sezony 1971/72, kdy porazil 12:1 Arnhem. Také střelecký rekord v utkání na soupeřově hřišti byl dosud v držení úřadujícího nizozemského šampiona, který před třemi lety vyhrál na půdě Bredy 8:0.

Favorit ovládl první poločas ve Venlu 4:0, po změně stran navíc dostal červenou kartu domácí Christiaan Kum a Ajax spustil ve zbytku utkání kanonádu. Míč držel 76 procent hracího času a prostor mezi tyčemi trefil třiadvacetkrát. Soupeř naproti tomu ani jednou.

Výjimečný výkon devatenáctiletého útočníka Traorého z Burkiny Faso doplnili i další spoluhráči. Dva góly a asistenci zaznamenal Jurgen Ekkelenkamp, dvakrát se trefil i střídající veterán Klaas-Jan Huntelaar.

Ajax se tak posunul do čela soutěže, na první místo se ale v případě nedělní výhry v Arnhemu může vrátit PSV Eindhoven. Venlo je s pěti body z šesti zápasů ve středu tabulky.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Ženy opět vyšly do boje proti Lukašenkovi

Několik stovek běloruských žen dnes opět demonstrovalo v Minsku za odstoupení autoritářského prezidenta Alexandra Lukašenka. Nejméně deset aktivistek policie zadržela. Menší protivládní demonstrace se konaly i v dalších městech země. Ženy pochodovaly centrem města a měly v deštivém dni červenobílé deštníky v barvách historické běloruské vlajky. Nesly také transparenty, na nichž měly napsány své profese, aby zdůraznily šíři opozice vůči Lukašenkovi. Ten vládne v Bělorusku už 26 let a letos v srpnu ho ústřední volební komise opět vyhlásila vítězem prezidentských voleb. Opozice, EU, USA i další země považují výsledky za zmanipulované. Demonstrace v Bělorusku pokračují už dva a půl měsíce i přes četné zatýkání i mnohdy brutální zákroky vůči jejich účastníkům. 

před 6 hodinami

Wellens vybojoval na Vueltě první etapový triumf, dál vede Roglič

Pátou etapu cyklistické Vuelty vyhrál Belgičan Tim Wellens ze stáje Lotto-Soudal. Čtvrtý dojel obhájce prvenství Primož Roglič (Jumbo-Visma) ze Slovinska a nadále vévodí celkovému pořadí. Jan Hirt (CCC) byl se ztrátou více než čtyř minut jednasedmdesátý, Zdeněk Štybar (Deceuninck-Quick Step) obsadil 107. místo s mankem téměř 13 minut.

Po páteční rovině přišla na řadu již čtvrtá kopcovitá etapa v programu náročného úvodního týdne. Po takřka 185 kilometrech na trase Huesca - Sabiňánigo se rozhodovalo mezi trojicí závodníků, která se zformovala přibližně 70 kilometrů před cílem a dotáhla svůj únik až k obsazení pódia.

V závěru měl při dojezdu v těžkém stoupání do cíle nejvíc sil devětadvacetiletý Wellens. Udolal Francouze Guillaumea Martina (Cofidis) a dočkal se etapového vavřínu při prvním startu na Vueltě. Na Grand Tours slavil dvakrát také na Giru d'Italia. Třetí byl Nizozemec Thyman Arensman (Sunweb), který ale z boje o etapový primát odpadl již několik desítek metrů před cílem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy