Mimořádná zpráva

Nouzové brzdění bude povinnou výbavou. Funguje dobře, dokud to autu nezačne klouzat

Martin Přibyl Martin Přibyl
13. 2. 2019 14:06
Systém nouzového brzdění, který pomocí kamer, radarů nebo lidaru sleduje prostor před vozem, a pokud se v něm nachází překážka, dokáže auto obvykle nouzově zastavit, se stal v poslední době u většiny aut standardní výbavou. K udělení maximálního pětihvězdičkového hodnocení ho totiž vyžaduje organizace Euro NCAP, která se zabývá zkoumáním bezpečnosti moderních aut.
Audi A6 se nejprve snaží zabrzdit za atrapou ve 25 km/h na suché a kluzké vozovce. Test se následně opakuje v 50, resp. 45 kilometrech za hodinu. | Video: ADAC

Přínos podobných systémů považují za významný i vlády, jen v rámci EU prý při nehodách ve městech, kde automatické brzdění funguje nejlépe, zemřelo 9500 lidí, z toho 40 % chodců.

V Japonsku bude nouzové brzdění povinné od roku 2020, v rámci Evropské unie od roku 2022. OSN dokonce připravuje speciální regulaci s přísnými a harmonizovanými požadavky na tento bezpečnostní systém. Vztahovat se bude na všechny země, které na červnovém zasedání OSN povinnost nasadit nouzové brzdění přijmou za svou.

Díky aktivitě Euro NCAP však v Evropě nepůjde o zásadní změnu. Nouzové brzdění totiž kvůli snaze získat maximální hvězdičkové hodnocení dávají do standardní výbavy automobilky povětšinou již dnes. A Euro NCAP pochopitelně nehodnotí jen samotnou přítomnost systému. Požaduje také, aby fungoval. Auto tedy posílá s postupně se zvyšující rychlostí v rozmezí 10 až 50 kilometrů za hodinu na nafukovací atrapu stojícího vozu.

Test probíhá při teplotách od pěti do čtyřiceti stupňů Celsia a většina aut ho zvládne. V roce 2018 prošly zkouškou bez ztráty kytičky dvě třetiny systémů. Co se ale stane, když při testu navodíte zimní podmínky? 

To se rozhodl vyzkoušet německý autoklub ADAC, který výše popsaným způsobem namířil proti překážce nové Audi A6. Za podmínek předepsaných NCAP fungovalo bezvadně. V poslední možné chvíli samo naplno duplo na brzdy a bezpečně zastavilo za nafukovací atrapou.

Jakmile ale vnější teplota klesla k minus jednomu stupni a vozovka začala klouzat, auto svoje chování nezměnilo. Brzdit začalo na stejném místě a do atrapy se opřelo. Naštěstí alespoň ve výrazně nižší rychlosti.

Podle ADACu tedy systém při své činnosti neuvažuje počasí a další podmínky nacházející se v okolí vozu. Pokud by do jeho algoritmů vstupovala vnější teplota, informace z dešťového čidla nebo údaje ze systému ESP o prokluzu kol, podle nichž se dá určit, jaký charakter má povrch silnice, začal by před překážkou brzdit o poznání dříve.

Jen v takovém případě by nouzové brzdění dokázalo nehodám zabránit za jakéhokoli počasí a v o poznání širším spektru situací na silnici. V současnosti se tedy dá spíše spolehnout jen na to, že dokáže následky nehody zmírnit. Ostatně samotné automobilky v marketingových materiálech tvrdí, že se asistent "aktivací brzd snaží zmírnit následky střetu". Spolehnout se na něj zatím nedá.

 

Právě se děje

před 15 minutami

Česká ekonomika podle prvního odhadu ve 2. čtvrtletí meziročně stoupla o 7,8 procenta

Česká ekonomika ve druhém čtvrtletí meziročně stoupla o 7,8 procenta a proti předchozímu čtvrtletí se zvýšila o 0,6 procenta. Vyplynulo to z prvního odhadu Českého statistického úřadu (ČSÚ), který ho zveřejnil na svém webu. Meziroční nárůst hrubého domácího produktu (HDP) tak překonal předchozí zatím největší meziroční růst ekonomiky z druhého čtvrtletí 2006, kdy činil 7,5 procenta. K nárůstu přispělo uvolnění restrikcí proti koronaviru, které výrazně zasáhly ekonomiku v loňském roce, a zejména pak zahraniční poptávka a zvýšená spotřeba domácností.

"Rozvolňování protiepidemických opatření umožnilo domácnostem částečně realizovat odloženou spotřebu. Zvýšily se i výdaje domácností za služby," uvedl ředitel odboru národních účtů ČSÚ Vladimír Kermiet.

Meziroční nárůst ekonomiky je mírnější, než očekávali analytici. Ti v odhadech předpokládali, že ekonomika ve sledovaném čtvrtletí stoupla o zhruba o devět procent.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Vláda schválila pomoc afghánským tlumočníkům

Vláda v pátek schválila program pomoci tlumočníkům, kteří pracovali ve prospěch české armády v Afghánistánu, a jejich rodinám. Program předpokládá finanční pomoc i možnost azylu. O přijetí návrhu informovalo ministerstvo obrany.

Program je podle ministra obrany Lubomíra Metnara (ANO) navržen tak, aby zohlednil náročnost služby jeho potenciálních a prověřených uživatelů a akceptoval jejich individuální preference. Kvůli bezpečnosti a ochraně možných účastníků programu není možné zveřejnit počty tlumočníků ani další specifikaci pomoci, uvedl. Přijetí programu podle ministerstva neohrožuje bezpečnost občanů České republiky a respektuje platnou legislativu.

"Služby afghánských spolupracovníků pro nás byly vždy důležité, a proto jsme jim už v minulosti pomáhali. Na základě těchto zkušeností jsme připravili nový program pomoci specifický pro aktuální situaci po stažení koaličních sil ze země," vysvětlil ministr Metnar. Dodal, že cílem České republiky je umožnit tlumočníkům a jejich rodinám bezpečný a kvalitní život a důstojné sociální podmínky.

Zdroj: ČTK
Další zprávy