Nouzové brzdění bude povinnou výbavou. Funguje dobře, dokud to autu nezačne klouzat

Martin Přibyl Martin Přibyl
13. 2. 2019 14:06
Systém nouzového brzdění, který pomocí kamer, radarů nebo lidaru sleduje prostor před vozem, a pokud se v něm nachází překážka, dokáže auto obvykle nouzově zastavit, se stal v poslední době u většiny aut standardní výbavou. K udělení maximálního pětihvězdičkového hodnocení ho totiž vyžaduje organizace Euro NCAP, která se zabývá zkoumáním bezpečnosti moderních aut.
Audi A6 se nejprve snaží zabrzdit za atrapou ve 25 km/h na suché a kluzké vozovce. Test se následně opakuje v 50, resp. 45 kilometrech za hodinu. | Video: ADAC

Přínos podobných systémů považují za významný i vlády, jen v rámci EU prý při nehodách ve městech, kde automatické brzdění funguje nejlépe, zemřelo 9500 lidí, z toho 40 % chodců.

V Japonsku bude nouzové brzdění povinné od roku 2020, v rámci Evropské unie od roku 2022. OSN dokonce připravuje speciální regulaci s přísnými a harmonizovanými požadavky na tento bezpečnostní systém. Vztahovat se bude na všechny země, které na červnovém zasedání OSN povinnost nasadit nouzové brzdění přijmou za svou.

Díky aktivitě Euro NCAP však v Evropě nepůjde o zásadní změnu. Nouzové brzdění totiž kvůli snaze získat maximální hvězdičkové hodnocení dávají do standardní výbavy automobilky povětšinou již dnes. A Euro NCAP pochopitelně nehodnotí jen samotnou přítomnost systému. Požaduje také, aby fungoval. Auto tedy posílá s postupně se zvyšující rychlostí v rozmezí 10 až 50 kilometrů za hodinu na nafukovací atrapu stojícího vozu.

Test probíhá při teplotách od pěti do čtyřiceti stupňů Celsia a většina aut ho zvládne. V roce 2018 prošly zkouškou bez ztráty kytičky dvě třetiny systémů. Co se ale stane, když při testu navodíte zimní podmínky? 

To se rozhodl vyzkoušet německý autoklub ADAC, který výše popsaným způsobem namířil proti překážce nové Audi A6. Za podmínek předepsaných NCAP fungovalo bezvadně. V poslední možné chvíli samo naplno duplo na brzdy a bezpečně zastavilo za nafukovací atrapou.

Jakmile ale vnější teplota klesla k minus jednomu stupni a vozovka začala klouzat, auto svoje chování nezměnilo. Brzdit začalo na stejném místě a do atrapy se opřelo. Naštěstí alespoň ve výrazně nižší rychlosti.

Podle ADACu tedy systém při své činnosti neuvažuje počasí a další podmínky nacházející se v okolí vozu. Pokud by do jeho algoritmů vstupovala vnější teplota, informace z dešťového čidla nebo údaje ze systému ESP o prokluzu kol, podle nichž se dá určit, jaký charakter má povrch silnice, začal by před překážkou brzdit o poznání dříve.

Jen v takovém případě by nouzové brzdění dokázalo nehodám zabránit za jakéhokoli počasí a v o poznání širším spektru situací na silnici. V současnosti se tedy dá spíše spolehnout jen na to, že dokáže následky nehody zmírnit. Ostatně samotné automobilky v marketingových materiálech tvrdí, že se asistent "aktivací brzd snaží zmírnit následky střetu". Spolehnout se na něj zatím nedá.

 

Právě se děje

před 6 hodinami

Atlético porazilo Villarreal a vede španělskou ligu o pět bodů

Fotbalisté Atlética Madrid ve španělské lize zvítězili na hřišti Villarrealu 2:0 a upevnili si první místo. Svěřenci trenéra Diega Simeoneho vedou neúplnou tabulku o pět bodů před Barcelonou a navíc mají jedno utkání k dobru.

Atlético se dostalo šťastně do vedení ve 25. minutě. Po rohu hlavičkoval Stefan Savič, domácí gólman Sergio Asenjo při zákroku trefil spoluhráče Alfonsa Pedrazu a od jeho zad se míč odrazil do branky. V 69. minutě přidal pojistku střídající Joao Félix přízemní střelou.

Madridský tým v La Lize vyhrál po dvou zápasech, sedmý Villarreal naopak protáhnul čekání na vítězství na sedm kol.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 6 hodinami

Inter vede italskou ligu o čtyři body, AC Milán vyhrál v Římě

Fotbalisté Interu Milán ve 24. kole italské ligy porazili doma FC Janov hladce 3:0 a vedou tabulku o čtyři body před městským rivalem AC. "Rossoneri" vyhráli na stadionu AS Řím 2:1 a v Serii A zabrali po dvou porážkách za sebou bez vstřeleného gólu.

Inter nakročil k pátému ligovému vítězství za sebou už ve 32. sekundě, kdy otevřel skóre Romelu Lukaku. Belgický útočník v 69. minutě připravil druhý gól pro Mattea Darmiana a chvíli nato Lukakuovu střelu dorazil hlavou střídající Alexis Sánchez. Janovský tým v italské lize prohrál po sedmi kolech a je třináctý.

AC Milán dal v úvodní desetiminutovce dva góly, ale ani jeden neplatil kvůli ofsajdu. Na druhé straně zase nebyla uznána trefa Henrika Mchitarjana. První regulérní branku tak vstřelil ve 43. minutě Franck Kessié z penalty. Římský tým dobře vstoupil do druhé půle a brzy srovnal Jordan Veretout přesnou střelou. Hostům ale rychle vrátil vedení v 58. minutě Ante Rebič po otočce a přesné střele. Domácí už podruhé neodpověděli a zůstali pátí.

Bergamo zvítězilo 2:0 na hřišti Sampdorie Janov, za kterou nastoupil v základní sestavě český reprezentační záložník Jakub Jankto. Atalanta se posunula na čtvrté místo neúplné tabulky.

Jankto měl v 10. minutě jednu z prvních šancí utkání, ale jeho střelu zpoza šestnáctky zlikvidoval brankář Marco Sportiello. Bergamo poslal do vedení krátce před pauzou Ruslan Malinovskij povedenou ranou do horního růžku. V 70. minutě přidal pojistku Robin Gosens. Hosté v Serii A zvítězili potřetí za sebou, desátá Sampdoria podruhé v řadě nebodovala a neskórovala.

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Syrská armáda zasáhla proti izraelským střelám nad Damaškem

Syrská protivzdušná obrana zasáhla proti izraelskému raketovému útoku mířícímu na jižní okraj Damašku. V neděli o tom informovala syrská televize a další média, na něž se odvolala agentura Reuters. Sýrie zatím neohlásila žádné oběti. Mluvčí izraelské armády odmítl informaci o útoku komentovat.

Syrská armáda tvrdí, že protivzdušná obrana většinu izraelských střel zlikvidovala dřív, než dopadly na cíl. "Naše protivzdušná obrana nad Damaškem zneškodnila nepřátelské rakety," oznámila syrská agentura SANA.

Izrael podniká v Sýrii útoky hlavně na íránské oddíly a jejich spojence z libanonského Hizballáhu. Jeho snahou je zabránit Íránu Hizballáh vyzbrojovat.

Zdroj: ČTK
Další zprávy