CAM vydalo svoji zprávu mapující výsledky trhu s čistými elektromobily a hybridy do zásuvky. "K elektrickému průlomu ještě nedošlo, ten očekáváme v roce 2020, prodeje elektrických aut ale již dnes dokážou vzdorovat klesající tendenci celého trhu," říká Stefan Bratzel, který je za celou zprávu zodpovědný.
V Norsku tak všechny typy aut do zásuvky (elektromobily i plug-in hybridy) drží více než poloviční podíl na trhu. Na elektřinu tam je schopných jet 56 procent z nových aut (v první polovině roku 2018 jen 47 procent), přičemž v prvním čtvrtletí dokonce zaznamenala rekordních 61 procent.
Co se týče podílu na trhu, Norsko si drží jasné celosvětové prvenství. V celkovém objemu prodejů ale svoje pozice začíná pomalu vyklízet. Zájem o elektromobily roste i na jiných, výrazně větších trzích.
Nejvíce elektroaut se prodá v Číně, za první pololetí to bylo 628 tisíc, o celých 52 procent více než v roce 2018. Čínský trh s novými auty navíc za prvních šest měsíců zaznamenal 12procentní pokles, vozy do zásuvky tak již dnes tvoří více než pět procent celkových prodejů.
Pětinový nárůst prodejů vykazuje i USA, kde 149 tisíc plug-in hybridů a elektromobilů tvoří necelá dvě procenta trhu.
Největším "elektrickým" trhem v Evropě je nově Německo. Za první půlrok se tam prodalo 48 tisíc elektroaut, o čtyři tisíce více než v Norsku. U našich západních sousedů ale zabírají jen 2,6 procenta celého trhu.
Výrazně větší podíl mají elektroauta v Nizozemsku, kde se jich prodalo více než dvakrát tolik než za stejné období v loňském roce. Dohromady mají téměř devítiprocentní podíl. Pozitivní výsledek zaznamenala z velkých trhů i Francie. Jedinou výjimkou je tak Velká Británie, kde podle CAM prodeje aut do zásuvky klesají kvůli obavám z brexitu.
V Česku se za první půlrok prodalo 455 vozidel do zásuvky, což představuje jen 0,35procentní podíl a pětiprocentní nárůst.
Ve všech zemích se nicméně dá vysledovat odliv zákazníků od plug-in hybridů. "Růst určují čisté elektromobily," komentuje závěr studie Stefan Bratzel. Například v Německu vzrostly prodeje čistých elektroaut o 80 procent, plug-in hybridy naopak 0,9 procenta ztratily. CAM upozorňuje také na to, že se tam stabilizoval podíl dieselů (vzrostl o zanedbatelných 0,9 procenta), benzinovým autům naopak klesá (spadl z 63,1 na 59,4 procenta).