Unikátní dárek k padesátinám: Nissan se spojil s Italdesignem, vzniklo nejlepší GT-R historie

Jan Matoušek Jan Matoušek
3. 7. 2018 13:23
Padesátiny letos slaví hned dvě velká jména automobilového průmyslu. Jednak Nissany s označením GT-R a jednak také návrhářské studio Italdesign. Japonci tak s italskými designéry spojili své síly a vytvořili pomyslný pomník dvojitému jubileu. Ten pomník se jmenuje Nissan GT-R50 by Italdesign a na podrobnosti o něm se podívejte do následující galerie.

Jak to začalo

Historie označení GT-R sahá až do října 1968, kdy se na tokijském autosalonu představil první Skyline GT-R. Do prodeje se dostal začátkem roku 1969 jako sedan, o dva roky později přibylo do nabídky kupé. Pod kapotou vozu se objevil šestiválec s výkonem 120 kW, který poháněl zadní kola. Vůz dostal přezdívku Hakosuka, doslova znamenající něco jako krabicovité panoráma, a byl úspěšný i na závodních tratích (závodní verze na prvním snímku). Druhá generace z roku 1973 přišla v době ropné krize, proto se příliš neuchytila a záhy po svém příchodu skončila.

Slávu označení GT-R vrátil až v roce 1989 Skyline GT-R s kódovým označením R32, který nabídl dvakrát přeplňovaný šestiválec pod kapotou a poprvé výhradně pohon všech kol. Nástupce s označením R33 přijel v roce 1995 jako kupé i sedan, opět s dvakrát přeplňovaným šestiválcem a čtyřkolkou. Největšího věhlasu ale dosáhl Skyline GT-R R34 (modrý vůz na druhém snímku), tedy generace s pořadovým číslem pět. Ta se dělala mezi roky 1999 a 2002, výrazně ji však proslavila série Rychle a zběsile. S R34 na chvíli označení GT-R zmizelo, aby jej Nissan podruhé vrátil v roce 2007, kdy přijel současný Nissan GT-R, už bez přídomku Skyline.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 37 minutami

V Chrastavě hořela výrobní hala, škoda bude za 100 milionů

Zhruba pět hodin bojovali hasiči s požárem průmyslového objektu v Chrastavě u Liberce. Vpodvečer dostali oheň pod kontrolu. Hasiči vyhlásili nejvyšší stupeň požárního poplachu. Kvůli ohni se evakuovalo asi 100 lidí. Nikdo nebyl zraněn. Škoda byla předběžně odhadnuta na 100 milionů korun. Dohašování skrytých ohnisek potrvá do noci, řekl krajský mluvčí hasičů Jakub Sucharda.

"Bude to dlouhodobá záležitost, hala byla zasažena ve velkém rozsahu," dodal. Podle něj bylo ohněm poškozeno několik tisíc metrů čtverečních. Hořelo v areálu pobočného závodu firmy Grupo Antolin. Požár zasáhl výrobní halu na polyuretanové výrobky společně se sklady. Lidem v okolí město preventivně doporučovalo, aby neotevírali okna.

"Laboratoř z Kamenice nenaměřila zvýšené koncentrace žádných jedovatých látek v ovzduší," uvedl Sucharda. Příčina požáru se bude zjišťovat a vyšetřování podle Suchardy zřejmě potrvá delší dobu. Vyšetřovatel příčin požáru a policisté začnou s šetřením v sobotu po poledni. Kvůli požáru nejezdily odpoledne vlaky na trati mezi Libercem a Chrastavou. Provoz železnice ve zpomaleném režimu byl obnoven navečer.

Zdroj: ČTK
Další zprávy