Unikátní dárek k padesátinám: Nissan se spojil s Italdesignem, vzniklo nejlepší GT-R historie

Jan Matoušek Jan Matoušek
3. 7. 2018 13:23
Padesátiny letos slaví hned dvě velká jména automobilového průmyslu. Jednak Nissany s označením GT-R a jednak také návrhářské studio Italdesign. Japonci tak s italskými designéry spojili své síly a vytvořili pomyslný pomník dvojitému jubileu. Ten pomník se jmenuje Nissan GT-R50 by Italdesign a na podrobnosti o něm se podívejte do následující galerie.

Jak to začalo

Historie označení GT-R sahá až do října 1968, kdy se na tokijském autosalonu představil první Skyline GT-R. Do prodeje se dostal začátkem roku 1969 jako sedan, o dva roky později přibylo do nabídky kupé. Pod kapotou vozu se objevil šestiválec s výkonem 120 kW, který poháněl zadní kola. Vůz dostal přezdívku Hakosuka, doslova znamenající něco jako krabicovité panoráma, a byl úspěšný i na závodních tratích (závodní verze na prvním snímku). Druhá generace z roku 1973 přišla v době ropné krize, proto se příliš neuchytila a záhy po svém příchodu skončila.

Slávu označení GT-R vrátil až v roce 1989 Skyline GT-R s kódovým označením R32, který nabídl dvakrát přeplňovaný šestiválec pod kapotou a poprvé výhradně pohon všech kol. Nástupce s označením R33 přijel v roce 1995 jako kupé i sedan, opět s dvakrát přeplňovaným šestiválcem a čtyřkolkou. Největšího věhlasu ale dosáhl Skyline GT-R R34 (modrý vůz na druhém snímku), tedy generace s pořadovým číslem pět. Ta se dělala mezi roky 1999 a 2002, výrazně ji však proslavila série Rychle a zběsile. S R34 na chvíli označení GT-R zmizelo, aby jej Nissan podruhé vrátil v roce 2007, kdy přijel současný Nissan GT-R, už bez přídomku Skyline.

 

Právě se děje

Další zprávy